به گزارش فارس، محسن کوهکن سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی سهشنبه با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات جلسه غیرعلنی امروز مجلس پرداخت.

وی در این زمینه گفت: هر از گاهی یکی از مسائل مهم کشور را به درخواست دستگاه مربوطه به منظور ارائه گزارش آن دستگاه و اخذ نقطه نظرات کمیسیون‌ها و مرکز پژوهش‌های مجلس در جلسه غیر‌علنی مطرح می‌کنیم.

سخنگوی هیئت رئیسه اضافه کرد: این‌گونه جلسات به این دلیل غیر‌علنی و غیر‌رسمی است که در آن برای اداره جلسه نیازی به رعایت مثلا وقت برای ارائه گزارش وجود ندارد‌ لذا افراد و گزارش دهندگان می‌توانند بدون لحاظ زمان گزارش خود را ارائه کنند.

کوهکن تصریح کرد: جلسات غیر‌علنی و غیر‌رسمی مجلس به خاطر مسائل محرمانه نیست که ما بخواهیم در جلسه غیر‌علنی آن مسائل را مطرح کنیم، بلکه به خاطر این است که دست افراد باز باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این جلسه وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی به همراه رئیس ستاد مبارز با قاچاق کالا و ارز و مسئولان دیگران به علاوه نمایندگانی از کمیسیون‌ها گزارشاتی ارائه کردند و خروجی جلسه این بود که اساسا قاچاق کالا به کشور به ملت و دولت آسیب می‌زند.

سخنگوی هیئت رئیسه همچنین خاطرنشان کرد: قاچاق کالا از این جهت به ملت آسیب می‌زند که ضمانت‌های لازم را نداشته و کالاهای قاچاق معمولا مرغوب نیستند و دولت هم از این جهت آسیب می‌ببیند که نمی‌تواند به حق و حقوق خود برسد.

کوهکن ادامه داد: مجلس و کمیسیون‌ها موضوعات مطروحه را در جلسه امروز را بررسی خواهند کرد و اگر اصلاح قانونی لازم باشد، نمایندگان آن را انجام خواهند داد ولی در کل در این گونه جلسات نمایندگان اطلاعات بیشتری در اختیار می‌گیرند تا در امر مبارزه با قاچاق بر اساس آن اطلاعات اقدامات درست انجام دهند.

وی در رابطه با اتفاقات و تنش امروز در مجلس نیز تاکید کرد: در مورد اتفاقاتی که واقع می‌شود، دید واقع بینانه این است که مجلس ما مجلسی آزاد است و افراد با صراحت در آن صحبت می‌کنند که به خاطر این به پرخاش هم می‌انجامد‌ اما روی دیگر سکه این است که ملت از دولتمردان و نمایندگان انتظار ندارند که چنین اتفاقاتی بیفتد.

وی افزود: امروز نیز مسئولی از دولت گزارشی را در رابطه با یک طرح ارائه کرد که پس از پایان صحبت‌های نماینده دولت، نماینده‌ای از مجلس به این صحبت‌ها اعلام اعتراض کرده و نسبت به آن عکس‌العمل نشان داد.

سخنگوی هیئت رئیسه همچنین گفت: پس از عکس‌العمل نماینده مجلس به آمار ارائه شده، نماینده دولت نیز به عکس‌العمل نماینده مجلس واکنش نشان داد البته اگر کسی حرفی بزند که طرف مقابل را عصبانی کند، او هم به همان میزان مقصر است.

کوهکن ادامه داد: نماینده دولت خطاب به نماینده مجلس گفته بود که آمار شما " کوچه بازاری " است که این جمله باعثعکس‌العمل نماینده مجلس شده بود.

" تا جایی که بحثبین دو نفر بود، رئیس جلسه درخواست کرد که آنها آرام باشند اما نماینده دولت کلمه‌ای توهین‌آمیز به مجلس گفت و لذا رئیس جلسه هم خواست که وی را برای خروج از جلسه هدایت کنند‌ در عین حال نمایندگانی از مجلس موضوع را دنبال کردند و نهایتا نمایندگان دولت و مجلس را آشتی داده و آنها با هم رو بوسی کردند ".

سخنگوی هیئت رئیسه در ادامه گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار داشت: هیئت رئیسه بر اساس وظایف ذاتی این موضوع را پیگیری خواهد کرد تا پیشگیری از آینده باشند‌ لذا احتمالا این مسئله در جلسه امروز بررسی خواهد شد.

کوهکن در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از وی در رابطه با اخراج نماینده دولت توسط رئیس مجلس پرسیده بود نیز تأکید کرد: ما کلمه اخراج را در مورد نمایندگان هم داریم و این مصرح در قانون است و اگر نمایندهای نظم جلسه را به هم بزند، رئیس جلسه حق دارد که نماینده را اخراج کند لذا این از اختیارات رئیس جلسه است که بر هم زنندگان نظم مجلس چه نماینده مجلس باشد و چه نماینده دولت، از جلسه علنی اخراج کند.