ظریف: نباید امنیت خود را با ناامنی دیگران تأمین کنیم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در کنفرانس بین‌المللی «روسیه در خاورمیانه: نقش آفرینی در تمامی صحنه‌ها» در موسسه والدای طی سخنانی با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران و روسیه برای تحقق اهداف مشترک و برقراری ثبات و امنیت در منطقه عنوان کرد: اکنون می‌توانیم از شکست داعش در منطقه سخن بگوییم.

وی بر آغاز تلاش‌های جمعی مشترک برای مبارزه با تروریسم و افراط گری تأکید کرد و افزود: ما از عملکرد دولت‌های عراق و سوریه راضی هستیم.

ظریف با تأکید بر اینکه ما نباید امنیت خود را با ناامنی دیگر کشورها تامین کنیم، اظهار داشت: همه کشورها باید برای تقویت و امنیت و ثبات منطقه‌ با یکدیگر همکاری کنند.

وی بر احترام به حاکمیت کشورها، عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، آزادی ملت‌ها و حق آنها برای تعیین سرنوشت خودشان تأکید کرد و با بیان اینکه هدف نهایی ما نابودی تروریسم است، خاطرنشان کرد: دخالت‌های خارجی به خصوص آمریکا کارساز نیست و اندیشیدن به این دخالت‌ها کار درستی نیست.

وزیر خارجه ایران حمله نیروهای آمریکایی در ماه‌های گذشته به سوریه را نشانگر آن دانست که دخالت‌های خارجی درست نیست و نه تنها خطری برای آمریکا بلکه برای همپیمانان آمریکا است و اینگونه کارهای غیرعقلانی آثار و تبعات خطرناکی را برای مدت‌های زیادی به همراه خواهد داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تأکید کرد که بحران‌های یمن و سوریه فقط از طریق گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی قابل حل است.

وی درباره یمن نیز بیان کرد: خشونت در یمن از آنجا نشأت گرفت که تصور می‌شد می‌توان از طریق راه‌حل نظامی به پیروزی رسید. ورود بحران یمن به چهارمین سال خود نشان می‌دهد نمی‌توان از طریق نظامی موضوع را حل کرد، بلکه حل موضوع از طریق گفت‌وگوی جامع امکانپذیر است.

ظریف همچنین خاطرنشان کرد: همه باید اذعان کنند که هیچکس نمی‌تواند منطقه خلیج فارس را به سیطره خود درآورد، بلکه همه باید با یکدیگر تعامل کنند.