به گزارش ايسنا، آيتالله آملي لاريجاني که در جلسه مسوولان عالي قضايي سخن ميگفت، با اشاره به اينکه رويکرد اصلي اين جلسه بررسي راهکارهاي تشديد مبارزه با مواد مخدر و همفکري در تبيين سهم دستگاههاي مختلف از جمله قوه قضاييه و دستگاههاي اجرايي، امنيتي و انتظامي در مبارزه با مواد مخدر است، گفت: اگر هرکدام از دستگاههاي مسئول به سهم خود به وظايفشان در قبال مبارزه با مواد مخدر عمل کنند؛ امکان کاهش قابل توجه جرايم و بلاي خانمانسوز مواد مخدر وجود دارد.

رییس قوه‌قضاییه با اشاره به این‌که ۵ سال از تصویب سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر و ابلاغ آن از سوی مقام معظم رهبری گذشته است و در ذیل این سیاست‌ها به لزوم تعیین سهم هرکدام از دستگاه‌های مختلف در مبارزه همه‌جانبه با مواد مخدر تأکید شده است، اعلام کرد: ‌ وقت آن رسیده است که بعد از گذشت ۵ سال از ابلاغ این سیاست‌ها، ارزشیابی و بازنگری اساسی در میزان عملکردها صورت گیرد تا مشخص شود که در عمل به این سیاست‌ها تا چه حد توفیق حاصل شده و هرکدام از عوامل و دستگاه‌های متولی از جمله دستگاه قضایی تا چه حد توانسته‌اند در این زمینه موفق شوند.

رییس دستگاه قضایی با اشاره به این‌که براساس اخبار و گزارش های مطرح‌شده از زمان حضور اشغالگران در خاک عراق افغانستان تولید مواد مخدر از سالی ۲۰۰ تن به ۱۰ هزار تن افزایش یافته است و این افزایش تولید مواد مخدر نشان از گرایش، علاقه و سود مالی سران استکباری به تولید و توزیع مواد مخدر در سراسر جهان دارد، گفت: چگونه می‌توان باور کرد که اشغالگران خاک افغانستان در پی گسترش استفاده از مواد مخدر در ایران و سایر کشورها نیستند و از ناحیه افزایش تولید مواد مخدر سودهای هنگفت نمی‌برند.

آملی لاریجانی تاکید کرد: قطعا در راه مبارزه قاطع با جرایم مواد مخدر و سوداگران مرگ، سران استکباری و اذناب داخلی آنان که منفعتشان در افزایش گرایش به مواد مخدر است، مانع‌تراشی خواهند کرد اما بدانند که با همفکری، همگرایی و برخورد قاطع و عزم ملی، این بلای خانمان‌سوز را بسیار کاهش خواهیم داد و در این راه ناامید نخواهیم شد.

رییس قوه قضاییه با قرائت فرازهایی از سخنان سال ۱۳۸۵ مقام معظم رهبری درخصوص لزوم تعیین وظایف دستگاه‌های مختلف در قبال مبارزه با مواد مخدر و تاکید بر این‌که به نظر می‌رسد در انجام این وظایف و عمل به سیاست‌های ابلاغی چندان موفق عمل نشده است، گفت: ‌ چه‌بسا سیاست دشمنان این است که استعدادها و جوانان ما را به سمت این بلای خانمان‌سوز بکشانند و در حالی که مواد مخدر بویژه مواد مخدر صنعتی و روانگردان آثار بسیار مخرب برروح و جسم مبتلایان دارد، اینگونه تبلیغ می‌کنند که این مواد اعتیادآور نیست.

لاریجانی تاکید کرد: به دادستانی کل کشور دستور داده شده که پیگیری‌های خاصی را در راه مبارزه با مواد مخدر انجام دهند و برخوردهای قاطعانه‌تری با تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و قاچاقچیان مواد مخدر بشود و اموال آنان نیز مصادره و اشد مجازات در اسرع وقت برای آنان اجرا شود تا جرات نکنند به سمت آلوده کردن جوانان این سرزمین گام بردارند.

رییس قوه قضاییه همچنین تقویت نگاه درمانی به مبتلایان مواد مخدر در کنار تجهیز و گسترش اردوگاه‌های معتادان، تکمیل و افزایش درمانگاه‌های ویژه و نیز اطلاع‌رسانی گسترده و موثر درباره ضرر و زیان‌های غیرقابل جبران مواد مخدر صنعتی و روانگردان را از ضرورت‌هایی برشمرد که باید به صورت جدی از سوی نهادهای اجرایی، فرهنگی و رسانه‌ها و حتی از سوی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها پیگیری شود.

وی تصریح کرد: مطمئن هستم که بسیاری از جوانان پاک و مستعد ایران اسلامی و خانواده‌ها از مضرات وحشتناک این مواد اطلاعی ندارند وگرنه بسیار نامحتمل است که عقل سالمی با دانستن مضرات این مواد مخدر خانمان‌سوز به سمت استفاده از آن برود.

آملی‌لاریجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به سالگرد حماسه نهم دی‌ماه، آن را روز تجلی بصیرت مردم آگاه ایران و نمایش قدرت سیاسی، فرهنگی و دینی ملت ایران دانست و گفت: در این حماسه عظیم، مردم ما به همه دنیا نشان دادند که هرگاه احساس کنند باید در صحنه سیاسی کشور حضور یابند، هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهند و نمی‌گذارند که کوچک‌ترین خطری جمهوری اسلامی را تهدید کند و در صورت لزوم در میدان حاضر می‌شوند و از حریم ارزش‌های دینی و سیاسی انقلاب خود دفاع و دشمنان خارجی و اذناب داخلی آنان را ناامید و مأیوس خواهند کرد.

رییس قوه قضاییه از تمام مسوولان کشور خواست «قدر این بصیرت را بدانند» و در خدمت‌رسانی به مردم صاحب بصیرت با تمام قوا، به میدان بیایند.

لاریجانی افزود: در حماسه نهم دی‌ماه دشمنان با وجود سمپاشی در صفوف به هم پیوسته مردم نتوانستند به اهداف خود برسند و هیچ‌گاه نخواهند توانست به اهداف شوم خود دست یابند.

رییس قوه قضاییه یکی از مهم‌ترین جلوه‌های ۹ دی‌ماه را تجلی نگاه دینی و پیوند ناگسستنی ملت با معنویت و ولایت اهل بیت توصیف کرد و اظهارکرد: فراموش نکرده‌ایم که حماسه ۹ دی پس از بی‌حرمتی عده‌ای در روز عاشورا به ساحت ولایت و معنویت، رخ داد و ملت ایران نشان دادند که با خلوص نیت همواره بر پیوند ناگسستنی خود با اهل بیت و اولیای الهی خواهند ماند.

آملی لاریجانی ابراز امیدواری کرد: با حفظ وحدت و انسجام، ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران همواره در مسیر تکامل و استمرار ارزش‌های دینی و الهی گام بردارد و بتواند الگوی مناسبی در بیداری اسلامی را به جهانیان نشان دهد.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به موفقیت ملت و دولت عراق در اخراج اشغالگران از این کشور اشاره کرد و گفت: ملت و دولت عراق توانستند با استقامت و درایت و تلاش از گردنه سخت حضور اشغالگران عبور کنند، هرچند که این مقاومت برای آنان هزینه‌های هنگفتی نیز داشت؛ اما به هر حال موفق به این کار شدند و اکنون نیز باید بدانند که توطئه‌ها برای باز شدن راه اذناب داخلی اشغالگران ادامه خواهد داشت.

لاریجانی تاکید کرد: قطعا با درایت مسوولان عراق و انسجام مردم و گروه‌های این کشور و خصوصا با توجه به حضور مرجعیت شیعه در این کشور مشکلات پیش روی ملت عراق در این مرحله نیز رفع خواهد شد و مردم عراق اجازه نمی‌دهند که بار دیگر ظالمان استکباری در این کشور مسلط شوند.

پس از پايان سخنان رييس قوه قضاييه، مسوولان عالي قضايي با حضور وزراي اطلاعات، بهداشت - درمان و آموزش پزشکي، علوم - تحقيقات و فناوري، آموزش و پرورش، کار و رفاه اجتماعي، فرمانده نيروي انتظامي، مسوولان ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزيستي بحث خود را درباره رويکردهاي تشديد مبارزه با جرايم مواد مخدر و سوداگران مرگ آغاز کردند و ادامه بحث به منظور دستيابي به نتايج به جلسه بعد موکول شد.