جزئیات پرونده جاسوسی و خودکشی "کاووس سید امامی" در بازداشتگاه

ابوالفضل حسن بیکی، دبیر کمیسیون امنیت ملی؛ در خصوص پرونده مربوط به جاسوسی کاووس سید امامی اظهار داشت: این فرد چندین روز قبل از اعلام دستگیری از سوی دادستان تهران دستگیر شده و در جریان بازجویی‌ها به انتقال حجم زیادی از اطلاعات محرمانه به سرویس‌های جاسوسی خارجی اعتراف کرده است.

وی با اشاره به اینکه فشارهای زیادی از سوی برخی از افراد برای آزادی وی آورده بودند عنوان کرد: همین فشارها باعث شد وی را از بازداشتگاه به یک سوئیت منتقل کنند و در آنجا تحت نظر باشد اما این فرد با استفاده از پیراهن خود و میله های پنجره توالت خود را از روی کاسه توالت به پایین انداخته و فوت شده است.

دبیر کمیسیون امنیت ملی با اشاره به برخی از اقدامات وی عنوان کرد: از سال ها پیش وی بعد از تکمیل شدن تحصیلات خود در آمریکا از سوی برخی از دانشگاه های ایران جذب شده و به تدریس در ایران پرداخته است و بر اساس اعترافاتش وی از همان سال ها اقداماتی را در همکاری با سرویس های جاسوسی انجام داده است.

حسن بیکی با بیان اینکه این فرد سه تابعیتی بوده و تابعیت های ایران، آمریکا و انگلیس را داشته عنوان کرد: سید امامی در کنار یک تیم بزرگ دیگر که در قالب NGO ها فعالیت می کردند، پروژهای جاسوسیو زیست محیطی شامل موضوعات زیست محیطی، نفوذ در جامعه علمی ایران و جمع آوری اطلاعات از اماکن حساس و حیاتی کشور از جمله پایگاه‌های موشکی کشور و ... را پیگیری می کردند.

وی همچنین گفت: از سال های گذشته این افراد به بهانه حفاظت از محیط زیست به استان‌های مختلف حتی شهر دامغان هم سفر کرده بودند و اعضای این شبکه در برخی از مناطق استراتژیک کشور تعدادی دوربین در ظاهر برای رصد امور زیست محیطی نصب کرده بودند که در واقع پوششی برای رصد فعالیت های موشکی کشور بوده است.

دبیر کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه این افراد از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به استان‌ها معرفی می شدند عنوان کرد: دوربین های زیادی از سوی این گروه در مناطق مختلف کشور برای رصد فعالیت های زیست محیطی در کشور نصب شده اما اساساً فعالیت های زیست محیطی را به منظور پیگیری خواسته های اروپا و صهیونیست ها رصد می کرده اند.

حسن بیکی با اشاره به طرح اروپا برای جوان تر کردن جمعیت خود عنوان کرد: از مدت ها قبل در کشورهای اروپایی پیش بینی پیری جمعیت می شد از همین رو سعی داشتند با کشاندن جمعیت جوان ایران به این کشورها، مانع از پیری جمعیت خود شوند.
وی افزود: بحران آب موضوعی بود که بر اساس نقشه سرویس‌های جاسوسی صهیونیستی با کمک این گروه در ایران رقم خورد؛ این گروه اولین مخالف شیرین سازی آب خلیج فارس و دریای عمان به منظور تامین آب شرب جنوب کشور بودندو دلایلی را هم ارائه کرده و مسئولان را قانع کردند، اما در حال حاضر که عربستان بیشترین بهره برداری در این زمینه را داشته و آب خود را از این طریق تأمین می‌کند ایران حتی یک قطره آب از دریا را هم شیرین نکرده است.

دبیر کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه عربستان 6 میلیارد متر مکعب از آب دریا را شیرین کرده و به داخل کشورش می برد تصریح کرد: سال ها پیش رهبر انقلاب تأکید کرده بودند که به جای فروش نفت، آب دریا را شیرین کرده و بفروشیم اما همین گروه مانع از تحقق این ایده شدند.

حسن بیکی ضمن بیان اینکه انتقال اب حوزه به حوزه از تفکرات این گروه بوده است عنوان کرد: این موضوع اثرات زیست محیطی زیادی را بر کشور گذاشته و در برخی ازحوزه ها آب و هوا دچار تغییرات عمده شده است، اما متاسفانه با فشارهای مقامات بالاتر این پروژه در برخی از استان‌ها عملیاتی شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه امامی قبل از خودکشی همه همدستان خود را معرفی کرده و به بسیاری از فعالیت‎های خود اعتراف کرده است اما نکته قابل توجه این است که با توجه به این اعتراف ها برخی از نهادها علیه اطلاعات سپاه که به عنوان ضابط قضایی در این پرونده حاضر بوده است هجمه های سنگینی به راه انداخته اند و حتی برخی به دنبال تطهیر این فرد هستند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی در پایان گفت: اطلاعات بسیاری از مناطق هسته ای و یا ساخت موشک از طریق فیلم‌های دوربین‌هایی که این افراد در کشور تعبیه کرده بودند لو رفته است؛ آنها نقشه دقیق معادن و صنایع موشکی و غیر موشکی کشور را به بیگانگان فروخته اند.