دستاورد مهم سفر عراقچی به انگلستان

حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن امشب در صفحه تلگرامش با اشاره به سفر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه به لندن نوشت: سفر آقای دکتر عراقچی به انگلیس برای انجام دومین دور گفتگو‌های جامع سیاسی بین دو کشور در شرایط حساس جهانی و منطقه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار بود. با توجه به تحولات برجام از یک طرف و مذاکرات مهمی که در سطح شورای امنیت سازمان ملل متحد و در سطح قدرت‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای برای پایان دادن به بحران یمن از سوی دیگر وجود دارد، دو طرف تلاش می‌کنند که با هماهنگی‌های بیشتر امکان تاثیر گذاری اقدامات جمعی را بالا ببرند.

وی افزود: در خصوص برجام البته ایران و انگلیس هر دو بر حفظ اعتبار برجام و مخالفت با هر گونه تغییر برجام به هر صورتی که توسط ترامپ پیشنهاد میشود اتفاق نظر دارند که در این مسیر مشورت‌های مهمی نیز برای نحوه برخورد با مخاطرات برجام بین دو طرف صورت گرفت. در این میان آنچه روشن است این است که اختلاف انگلیس و کشور‌های اروپایی با آمریکا در این زمینه جدی است.

بعیدی نژاد ادامه داد: البته وقتی به مباحث مربوط به تحولات منطقه‌ای می‌رسد تفاهم دو طرف کامل نیست و دو کشور اختلاف نظرات مهمی با یکدیگر دارند. اما در عین حال با توجه به اشتراک نظر دو کشور مبنی بر ضرورت پایان هر چه سریعتر جنگ یمن که به یک جنگ تمام عیار غیر انسانی انجامیده است، ایران و انگلیس تصمیمات مهمی در خصوص اقدام به پایان دادن به بحران اتخاذ کردند.

وی بیان کرد: ایران در این میان مخالفت شدید خود را نسبت به درج بندی در محکومیت ایران در پیش نویس پیشنهادی مورد بحث در خصوص یمن در شورای امنیت اعلام کرد که قرار شد مشورت‌های فشرده دو طرف برای حل مشکل ادامه یابد.

سفیر ایران افزود: در خصوص مباحث مختلف روابط دوجانبه از جمله ارتقاء همکاری‌های تجاری، بانکی و کنسولی نیز مباحث خوبی صورت گرفت که امید است نتایج آن در آینده برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور مفید باشد.

وی نوشت: آقای دکتر عراقچی همچنین در این سفر با انجام یک سخنرانی موثر در چتم هاوس که بیشتر بر برجام متمرکز بود و سپس با حضور در پارلمان انگلیس مواضع کشورمان در خصوص مباحث مختلف منطقه‌ای و جهانی را برای نمایندگان مجلس و کارشناسان ارشد اندیشکده‌ها تشریح کردند.

سفیر ایران عنوان کرد:در مجموع باید گفت: گفتگو‌ها در این سفر، بسیار صریح، بدور از تعارفات و دقیق بود و دو طرف اقدامات مشخصی را برای حل برخی از نگرانی‌های مشترک اتخاذ کردند. بی شک تحقق این تفاهمات نقش مهمی در تسهیل مراودات اقتصادی بین دو کشور و کاهش تنش در سطح منطقه خواهد داشت.