زمان افشای اطلاعات جعبه سیاه سانچی مشخص شد؟

حادثهٔ تصادف ۲ کشتی در آب‌های چین روز شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ رخ داد. حادثه ای که در آن کشتی سانچی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران که از عسلویه حرکت کرد و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود، در راه با یک کشتی فله‌بر چینی با ۶۴ هزار تن بار غله به نام کریستال در سواحل چین برخورد کرد، محمولهٔ نفتکش سانچی نفت فوق سبک با درجهٔ اشتعال بسیار بالا بود که این موجب آتش‌سوزی سریع کشتی شد.

بر اثر برخورد این نفتکش با یک کشتی باربری در ۳۰۰ کیلومتری بندر شانگهای در سواحل شرقی چین، ۳۰ ایرانی و دو تبعه بنگلادشی ناپدید شده‌اند که بعد از چند روز جستجو جسد ۳ نفر از ایرانیان مفقود در این حادثه پیدا شد. نفتکش سانچی حامل ۱۳۶ هزار تُن نفت خام و میعانات سبک نفتی بود.

بعد از بررسی و دستیابی تیم جستجو به جعبه سیاه، قرار است اطلاعات ظرف مدت دو ماه بازیابی و دلیل حادثه در گزارشی ارائه شود.

 در راستای پیگیری نتایج حاصله از اطلاعات جعبه سیاه با هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به گفت و گو پرداخت.

حق شناس با اشاره به تکمیل جلسات کارشناسی سانحه نفتکش سانچی در سازمان بنادر گفت: در حال حاضر تمامی اطلاعات جعبه سیاه نفتکش سانچی در اختیار ایران است.

وی در ادامه افزود: در شرایط فعلی در منظقه غرق شده کشتی سانچی رباط ها در حال بررسی نحوه غرق شدن این کشتی هستند که هنوز اطلاعات دقیقی از آن گزارش نشده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا پس از برگزاری جلسات نهایی در چین با توجه به شواهد و مدارک موجود گزارش علت حادثه طی چند هفته آینده ارائه کنیم.

حق شناس خاطر نشان کرد: نمایندگان 4 کشور ذی نفع در حادثه نفتکش سانچی و کشتی فله بر کریستال، چهاردهم اسفند ماه عازم چین می شوند تا جلسات بررسی این حادثه از سوی تمام ذی نفعان برگزار شود.