گزارش رویترز از شکست طرح ضدایرانی انگلیس و آمریکا در شورای امنیت

خبرگزاری رویترز گزارش داد: روسیه روز دوشنبه قطعنامه پیشنهادی انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرد که در صورت تصویب، ایران را به علت ناتوانی از توقف دستیابی شورشیان حوثی یمن (انصارالله) به تسلیحات ساخت این کشور مقصر می‌شناخت.

با این حال تمامی پانزده عضو شورای امنیت به اتفاق آراء قطعنامه پیشنهادی مسکو را که در آن اشاره‌ای به ایران نشده بود و صرفا به تمدید یک ساله تحریم‌های تسلیحاتی علیه یمن اکتفا شده بود، پذیرفتند.

به ادعای رویترز، یمن در سال‌های اخیر به صحنه جنگ نیابتی میان ایران و عربستان سعودی -از متحدان اصلی منطقه‌ای آمریکا-تبدیل شده است.

خبرگزاری رویترز در ادامه نوشت وتوی قطعنامه شورای امنیت به وسیله روسیه شکستی برای آمریکا بود که ماه‌ها است تلاش دارد با لابی‌گری، ایران را در قبال تحولات یمن مسئول بداند و در عین حال نیز تهدید کرده است در صورت اصلاح نشدن نقص‌های جدی موجود در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی، از آن خارج می‌شود.

انگلیس با مشورت فرانسه و آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تهیه کرده بود که در ابتدا خواستار محکومیت ایران به سبب آنچه نقض تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه سران حوثی خوانده شده است و همچنین اتخاذ اقداماتی به منظور مقابله با ایران شده بود. این در حالی است که در آخرین نسخه پیش‌نویس انگلیس بخش مربوط به محکومیت ایران حذف شده بود و در عوض صرفا ابراز نگرانی کرده بود که بازرسان سازمان ملل ناظر بر تحریم‌های یمن گزارش داده اند ایران تحریم‌های هدفمند تسلیحاتی علیه یمن را به علت ناتوانی از توقف دسترسی نیروهای انصارالله به پهپاد‌ها و موشک‌های ساخت تهران نقض کرده است.

ائتلافی به سرکردگی عربستان سعودی سال ۲۰۱۵ با تجاوز به یمن از نیرو‌های دولتی مستعفی این کشور در جنگ با نیروهای انصارالله حمایت کرد. ایران هرگونه حمایت تسلیحاتی از نیروهای انصارالله را رد کرده است.