ادعای رویترز درباره مذاکره اروپایی ها با ایران

انگلیس، فرانسه و آلمان مذاکراتی را با ایران برای رسیدگی به نقش این کشور در منطقه آغاز کرده‌اند و به طور همزمان به طور مستقیم با آمریکا برای نگه داشتن این کشور در توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از طریق اعمال محدودیت‌های جدید برای جمهوری اسلامی همکاری می‌کنند.

نمایندگان این سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای دیدارهایی را با مقامات آمریکایی انجام داده‌اند تا یک استراتژی برای اصلاح این توافق در ازای تصمیم رییس‌جمهور آمریکا برای ادامه تعلیق تحریم‌های ایران در 12 مه و جلوگیری از شکست توافق تعیین کنند.

بنابر ادعای رویترز، این کشورها به طور همزمان نیز به ایتالیا و اتحادیه اروپا پیوسته‌اند و مذاکراتی را با ایران درباره مسائل منطقه‌ای و به علاوه نگرانی‌های اسرائیل، کشورهای عرب حاشیه خلیج (فارس) و غرب آغاز کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر بارها مدعی شده است که ایران تلاش می‌کند حضور نظامی خود در سوریه را تقویت و حزب‌الله را با موشک‌های پیشرفته‌تر مجهز کند.

دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا در ماه ژانویه تعلیق تحریم‌های ایران را امضا کرد اما به اروپایی‌ها هشدار داد تا در فرصت باقیمانده تا 12 مه آنچه وی نقاط ضعف توافق هسته‌ای می‌خواند را اصلاح کند در غیر این صورت واشنگتن از توافق خارج خواهد شد.

وی می‌گوید که بخش‌هایی از توافق هسته‌ای که مربوط به محدودیت در خصوص برنامه هسته‌ای ایران می‌شود، از سال 2026 شروع به منقضی شدن می‌کند و به علاوه این توافق به برنامه موشکی ایران و سیاست‌های منطقه این کشور رسیدگی نمی‌کند. ترامپ خواستار دائمی شدن این محدودیت‌های هسته‌ای و رسیدگی به موارد ذکر شده در توافق هسته‌ای است.

وی همچنین خواهان افزایش بازرسی‌ها از تاسیسات ایران است.

رویترز در ادامه گزارش خود آورده است: همزمان که ضرب‌الاجل ترامپ درباره توافق هسته‌ای نزدیک می‌شود مقامات اروپایی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ نیز با نمایندگانی از دولت ایران دیدار و درباره فعالیت‌های تهران در یمن، سوریه و لبنان گفت‌وگو کردند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت: ما در مونیخ با ایرانی‌ها درباره انتظاراتی که از آنها در مساله یمن داریم گفت‌وگو کردیم. واضح است که آنها گفتند نقشی در یمن ندارند اما ما به نتایجی برای پیشبرد این مساله رسیدیم. ایرانی‌ها بسیار همکاری می‌کنند اما برگزاری یک نشست مثبت به این معنی نیست که ما شاهد تاثیری در دنیای واقعی خواهیم بود.

قدرت‌های اروپایی همچنین گفتند که به ایران هشدار داده‌اند اگر با محدود کردن فعالیت‌هایش در برخی نقاط خاورمیانه موافقت نکند، اقدامات تنبیهی علیه این کشور اتخاذ خواهند کرد.

علاوه بر این، به نظر می‌آید که مقامات ایرانی نیز نگاه مثبتی درباره این اقدامات پشت پرده دارند.

یک مقام ارشد ایرانی به رویترز، گفت: بسیاری از اختلافات با غرب را می‌توان برطرف کرد اما این کار به حسن نیت و تلاش نیاز دارد. غرب باید یک بار دیگر اعتماد ما را جلب کند. توافق هسته‌ای به طور کامل اجرا نشده بنابراین ما چگونه می‌توانیم بر سر دیگر مسائل به آنها اعتماد کنیم.