گفت‌وگوی تلفنی ماکرون با روحانی

منابع خبری از گفت وگوی تلفنی رئیس جمهور فرانسه با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در روز یکشنبه خبر دادند.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه» «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه در گفت‌وگوی تلفنی از «حسن روحانی» همتای ایرانی خود خواست تا با فشار بر دولت سوریه، آنچه که او حملات بی رویه علیه غیر نظامیان در غوطه شرقی نامید، متوقف شود.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه در این بیانیه اعلام کرد که ماکرون در این گفت و گو بر مسئولیت ویژه ایران به خاطر ارتباط با دولت سوریه و در زمینه اجرای آتش بس‌های انسان‌دوستانه مطرح شده از سوی سازمان ملل متحد تاکید کرده است.

بر این اساس، دو رئیس جمهور ایران و فرانسه توافق کرده‌اند که در روز‌های آینده با همکاری با هم نتایج فعالیت‌های سازمان ملل متحد در ارتباط با دولت سوریه و کشور‌های اصلی درگیر در این بحران را در زمینه کمک‌های لازم به غیر نظامیان و اجرای آتش بس به دست آورند.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه آمده که ماکرون در این گفت وگو مجددا پایبندی پاریس به اجرای توافق هسته‌ای را به حسن روحانی اعلام کرده است.

ماکرون در این گفت‌وگوی تلفنی خواهان رسیدگی به موارد خارج از توافق هسته‌ای و پاسخ‌های روشن از جانب ایران به ویژه نگرانی‌های مربوط به برنامه موشکی و موارد امنیتی منطقه‌ای و همچنین ایفای نقش سازنده از سوی ایران در تنش زدایی و رفع بحران‌های منطقه‌ای شد.