سرمقاله روزنامه های امروز/ از حاشیه‌سازی بی‌ثمر پاریس تا سوال از وزیر خارجه فرانسه

روزنامه های صبح امروز ایران در سرمقاله های خود به مهمترین مسایل روز کشور و جهان پرداخته اند که گزیده آنها در ذیل می آید:

حاشیه‌سازی بی‌ثمر پاریس

سفر وزیر خارجه فرانسه به کشورمان در مقطعی بسیار حساس و همزمان با تحولات مهمی در منطقه صورت می‌گیرد. پیش از این نیز ژان مارک ایرو وزیر خارجه قبلی فرانسه در تاریخ ۱۲ بهمن ۹۵ به ایران سفرکرده بود که نتایج مفیدی را به همراه داشت.

یک بغل عقل، یک باک بنزین

مرز عقلانیت و سفاهت کجاست؟ آیه ۱۳۰ سوره بقره، یک ملاک مهم در این باره معرفی می‌کند و می‌فرماید «وَمَن یَرْغَبُ عَن مِّلَّهًِْ إِبْرَاهِیمَ إِلَّا مَن سَفِهَ نَفْسَهُ. چه کسی از دین ابراهیم رویگردان می‌شود، جز آنکه خویشتن را سفیه و سبک ‌مغز کرده است؟».

«کارگر جنوبی» را هم بکنید «حسن روحانی»

حرف تازه‌ای نیست اینکه سعی کنیم در قبال شبهه‌پراکنی عناصر اجرایی، حتی‌المقدور سکوت مصلحت‌اندیشانه کنیم و هر چه گفتند، بگوییم؛ «سلمنا! لطفا بگویید چه کرده‌اید در حوزه کاری خود!» لیکن اگر «هر چه گفتند» به «هر چه کردند» تبدیل شد، چه؟!.

ترامپ تنها و پیامدهای آن

دولت آمریکا بار دیگر با تلاطم و آشوب مواجه شده است. وضعیت این روزهای کاخ سفید یادآور هفته های نخست آغاز ریاست جمهوری آمریکاست که دولت این کشور با هرج و مرج و افشاگری های تکان دهنده و استعفاهای متوالی مواجه بود.

 

یک سوال از وزیر خارجه فرانسه

فرانسوی‌ها خود را ملتی متمدن می‌دانند که تکیه بر قانون را از محورهای اصلی افتخارات خود قلمداد می‌کنند. اگر این ادعا درست باشد، زمامداران فرانسه باید بیش از زمامداران سایر کشورها به حقوق قانونی ملت‌ها احترام بگذارند.