هفته استیضاح  مجلس برای دولت/ عزل یا ابقاء ربیعی، آخوندی و حجتی

گروه سیاسی- نمایندگان مجلس روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده جلسه علنی دارند.

به گزارش خبرنگار افکارنیوز، بر اساس دستور کار اعلام شده صحن مجلس، در جلسه روز یکشنبه استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و روز سه شنبه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی مطرح می شود. 

البته استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی که در جلسه روز چهارشنبه 16 اسفند اعلام وصول شد، در دستور کار صحن مجلس قرار نگرفته و هنوز زمان استیضاح این وزیر مشخص نشده است.

شاید این سه وزیر آخرین روزهای کاری خود در سه وزارتخانه را در آخرین روزهای پایانی سال تجربه می کنند.

در هر حال هفته آینده را می توان هفته استیضاح مجلس برای دولت دوازدهم دانست. شاید برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که استیضاح سه وزیر در یک هفته در دستور کار یک هفته مجلس قرار دارد و نمایندگان در سه روز کاری مجلس با سه استیضاح مواجه می شوند.

 

جزئیات استیضاح آخوندی

استیضاح آخوندی با 17 امضاء و پنچ محور در سوم اسفند تحویل کمیسیون عمران مجلس شده بود.

روز یکشنبه 13 اسفند نشست مشترک میان نمایندگان متقاضی استیضاح و آخوندی در جلسه کمیسیون عمران برگزار شد اما نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشده و استیضاح وی با افزایش امضاء و با 24 امضاء تحویل هیئت رئیسه مجلس شد که در روز سه شنبه 15 اسفند اعلام وصول شد و در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت.

استیضاح آخوندی بعد از سقوط سقوط هواپیمای ای آر تی 72 و کشته شدن 66 مسافر و خدمه آن در روز یکشنبه 29 بهمن، بصورت جدی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

همچنین نداشتن انگیزه لازم برای کار کردن، عملکرد ضعیف وزیر در حوزه حمل و نقل، محقق نشدن وعده ها و برنامه های ارائه شده وزیر در هنگام اخذ رای اعتماد از دیگر محورهای ذکر شده در این استیضاح است.

جزئیات استیضاح ربیعی

استیضاح ربیعی هم روز دوشنبه 30 بهمن تحویل هیئت رئیسه مجلس شد که روز یکشنبه 13 اسفند در کمیسیون اجتماعی مجلس وزیر با متقاضیان استیضاح نشست مشترک داشت اما نمیندگان از توضیحات این وزیر هم قانع نشدند.

این استیضاح هم با 24 امضاء در جلسه روز سه شنبه 15 اسفند اعلام وصول شد و در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت.

عدم توانایی در اداره امور بنگاه‌های وابسته به آن وزارتخانه از قبیل شستا، هواپیمای آسمان، کشتیرانی و ...، عدم توجه در ساماندهی نیروی انسانی و مقابله با باندهای سیاسی و اقتصادی در بنگاه‌های وابسته، بالا رفتن بدهی بیش از حد در سازمان‌های وابسته از قبیل تامین اجتماعی و بازنشستگی به سیستم بانکی در شرایطی که این بنگاه‌ها متعلق به سازمان‌های مختلف است و عدم نوسازی و مدیریت مناسب در آنچه که در خدمات عمومی مردم نقش مهم دارند از قبیل هواپیمای از جمله این محورهاست.

جزئیات استیضاح حجتی

اما استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی که از دی ماه در مجلس مطرح بود هم در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت.

این استیضاح در ابتدا 89 امضا داشت که از سوی هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون کشاورزی مجلس ارجاع شد.

نشست مشترک نمایندگان و وزیر هم سودی برای وزیر و منتفی شدن استیضاح نداشت.

گرچه با لابی های زیاد مسئولین وزارت جهاد کشاورزی برخی از امضاء کنندگان امضای خود را پس گرفتند اما این استیضاح از حد نصاب که حداقل 10 امضاست، نیفتاد و نمایندگان بر اعلام وصول استیضاح اصرار کردند که در نهایت این استیضاح هم روز چهارشنبه 16 اسفند در صحن مجلس اعلام وصول شد.

واردات بیش از حد محصولات، بی توجهی به تولیدات داخلی، نخریدن محصولات کشاورزان، بی انگیزه کردن کشاورزان و باغداران، نداشتن برنامه برای صادرات و مصرف داخلی محصولات کشاورزی تولیدات داخل، وضعیت نامناسب باغداران و کشاورزان، عدم پاسخگویی مسئولان وزارت کشاورزی، عدم برنامه ریزی برای صادرات سیب‌های تولیدی و همچنین نبود برنامه برای مصرف داخلی و تبدیل این محصولات به کنسانتره و آبمیوه از محورهای این استیضاح ذکر شد.

عزل یا ادامه کار این سه وزیر به رای مجددا نمایندگان به صلاحیت این وزرا در صحن مجلس بستگی دارد.