به نوشته روزنامه خراسان، عباسعلي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان در اين نشست خبري با اعلام اين که نتايج بررسي صلاحيت ها اول اسفند به وزارت کشور اعلام مي شود، در پاسخ به سؤالي درباره زمان آغاز به کار هيئت هاي نظارتي استاني گفت: از روز شنبه (روز گذشته) گزارش ثبت نام از نامزدها بايد به مراجع چهارگانه ارسال شود و پس از آن فعاليت هيئت نظارت استاني به تدريج آغاز مي شود و تقريبا کار رسمي ما از ۲۰ دي به بعد آغاز مي شود که هيئت هاي استاني نظرهيئت هاي اجرايي را مورد بررسي قرار مي دهند.کدخدايي افزود: رسيدگي به صلاحيت کانديداها از مرحله بررسي نظر هيئت هاي اجرايي آغاز مي شود و با رسيدگي به شکايات و رسيدگي به شکايات خاص بر اساس مصوبه سال ۷۸ مجمع تشخيص مصلحت نظام، اين مرحله پايان مي يابد و بر اين اساس اول اسفند نتيجه نهايي بررسي صلاحيت ها به وزارت کشور اعلام مي شود.

در بررسی صلاحیت ها نگاه سیاسی و سلیقه ای نخواهیم داشت

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره معیار بودن احراز یا عدم احراز صلاحیت افراد برای این شورا اظهار داشت: معیار ما برای بررسی صلاحیت ها قانون است. در ماده ۲۸ قانون انتخابات شرایط و مواد ۲۹ و ۳۰ این قانون موانع احراز صلاحیت ها مطرح شده است و برای تأیید صلاحیت افراد هم باید شرایط احراز شود و هم موانع باید مفقود باشند. کدخدایی تاکید کرد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها نگاه سیاسی و سلیقه ای نخواهد داشت و فقط آنچه در قانون انتخابات مورد تاکید قرار گرفته است، ملاک بررسی صلاحیت ها خواهد بود. سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار خراسان درباره این که آیا توهین به افراد در مجامع رسمی مانند مجلس شورای اسلامی می تواند مصداقی در بررسی و رد صلاحیت آنان باشد یا خیر، گفت: در قانون، بندی درمورد محکومیت های قضایی افراد وجود دارد که اگر توهین فرد مشمول این بند شود موجب رد صلاحیت وی می شود در غیر این صورت نمی شود. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به خبرنگاری که گفت اصلاح طلبان وارد عرصه انتخابات نشده اند و ثبت نام نکردن آنها باعثغیر رقابتی شدن انتخابات آینده می شود، این تحلیل را نادرست دانست وافزود: آمار ثبت نام کنندگان نشان می دهد هم از گروه اصلاح طلبان و هم از سایر گروه ها برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردند و میزان چشمگیر ثبت نام ها امکان رقابتی شدن انتخابات و مشارکت گسترده مردم را فراهم می کند.

قانون می تواند به سمت برگزاری انتخابات حزبی برود

خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان درباره حزبی شدن نظام انتخاباتی سوال کرد که وی پاسخ داد: در همه یا اکثر کشورها احزاب حضوری فعال دارند و در ایران نیز قانون احزاب داریم و احزاب متعددی هم فعال هستند. کدخدایی ادامه داد: نهادینه شدن فعالیت احزاب منوط به استقبال مردم از آنهاست اما اگر در مقاطعی احزاب نهادینه شده و فعالیت گروه های سیاسی گسترده باشد، قانون می تواند به سمت برگزاری انتخابات حزبی برود که در این صورت برخی مشکلات انتخاباتی نیز رفع می شود.

امکانات فنی و مجوزهای قانونی شرط اصلی برگزاری انتخابات الکترونیک

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سخنان اخیر معاون سیاسی وزیر کشور برای برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیک در ده درصد از حوزه های انتخابیه، گفت: همکاری لازم در این خصوص با وزارت کشور انجام شده است و شورای نگهبان آمادگی برگزاری انتخابات به این شیوه را دارد اما نظارت ما دقیق است و بحثامکانات فنی و مجوزهای قانونی شرط اصلی برای این کار است. وی درباره درصد حوزه های انتخابیه مشمول انتخابات الکترونیک نیز افزود: تا هرمرحله ای که وزارت کشور در این زمینه پیش برود و در هرکدام از حوزه ها که امکانات فنی اجازه دهد ما نیز آمادگی داریم ولی درصدی برای آن اعلام نمی کنیم. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه برخی اشخاص و گروه ها معتقدند که برخی جریان های خاص حتی در هیئت های نظارت شورای نگهبان نیز نفوذ کرده اند، گفت: این سوال را از من نپرسید. باید از کسانی که این موضوع را مطرح کرده اند بخواهید تا مستندات خود را نشان دهند. ما نیز کسانی را که این مطالب را مطرح کرده اند تحت تعقیب قرار داده ایم. آنان باید مستندات خود را مطرح کنند و اگر مستندات خود را عرضه نکنند باید در مراجع قضایی پاسخگو باشند.

مردم خیلی توجهی به احزاب و گروه ها ندارند

خبرنگار دیگری نیز از سخنگوی شورای نگهبان پرسید که با توجه به اینکه اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات لیست ارائه نداده اند آیا شاهد حضور مردم در انتخابات خواهیم بود؟ که کدخدایی در پاسخ گفت: معمولا مردم ما خیلی توجهی به احزاب و گروه ها ندارند و به صورت خودجوش وقتی قرار باشد از کیان نظام دفاع کنند، حضور می یابند.

رئیس کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد انتخابات: حضور داوطلبان با مدرک دکترا نسبت به دوره های قبل افزایش یافته است

محمدي- سيدحسن اصلمند رئيس کميته اطلاع رساني و تبليغات ستاد انتخابات کشور در گفت وگو با محمدي خبرنگار خراسان پوشش خبري ثبت نام داوطلبان در انتخابات مجلس نهم را مناسب توصيف کرد و افزود: از ۱۵۰ رسانه خارجي که در تهران دفتر يا خبرنگار دارند دعوت کرده بوديم تا براي اين پوشش رسانه اي حضور داشته باشند که در روزهاي مختلف، شاهد حضور بخشي از آن ها بوديم.وي گفت وگوي چهره هاي شاخص سياسي با رسانه ها در حاشيه ثبت نام آن ها در ستاد انتخابات کشور و فرمانداري هاي سراسر کشور را از جمله جذابيت هاي هفته گذشته دانست و گفت: خوشبختانه با حضور سلايق مختلف سياسي در اين دوره، شاهد بازتاب مثبت اين گفت وگوها در سطح جامعه بوديم. اصلمند اضافه کرد: مسئولان ستادهاي انتخابات در سراسر کشور نيز ملزم شده بودند تا در فواصل زماني کوتاه، آخرين اخبار و اطلاعات در مورد ثبت نام داوطلبان را به نمايندگان رسانه ها اعلام کنند و با توجه به ارزيابي هايي که نسبت به اين هفت روز داشتيم به نظر مي رسد اين دوره شاهد يکي از بهترين پوشش هاي رسانه اي بوده ايم. مدير کل روابط عمومي وزارت کشور در عين حال يادآور شد: با توجه به افزايش سطح مدرک تحصيلي که در قانون جديد انتخابات مجلس گنجانده شده به نظر مي رسيد استقبال نامزدها بسيار کمتر از دوره گذشته باشد اما کيفيت حضور کانديداها به مراتب بالاتر رفته که به عنوان مثال حضور تعداد داوطلبان با مدرک دکترا افزايش بسيار خوبي داشته است.اصلمند در پايان اين گفت وگو از ايجاد بخشي به نام انتخابات مجلس نهم در پورتال وزارت کشور خبر داد و گفت که در اين پيوند، آخرين اخبار انتخابات و رويدادهاي مرتبط با آن و قوانين مربوطه و سوالات متداول در اين حوزه منتشر شده تا مردم و رسانه ها دسترسي سريع و دقيقي به آخرين تحولات در مورد انتخابات داشته باشند.