آخوندی: بابت تمام کاستی‌ها و کمبودها از ملت ایران پوزش می‌طلبم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، امروز(سه‌شنبه 22 اسفند) در جلسه استیضاح خود و بعد از اظهارات موافقان استیضاح اظهار داشت: این سومین باری است که برای استیضاح خدمت شما می‌رسم و 4 بار هم به عنوان سؤال خدمت شما بوده‌ایم. در این چند نوبت فکر می‌کنم توضیحات من برای شما عزیزان قانع کننده بود و شما لطف کردید و توضیحات بنده را  پذیرفتید.

وی با بیان اینکه این بار هم امیدوارم بر مبنای آمار و اطلاعات و توضیحات کارشناسی، آنچه در وزارت راه و شهرسازی رخ داده را عرض کنم و باز هم مورد عنایت شما قرار گیرد تصریح کرد: همواره از این پرسش و پاسخ‌ها لذت برده‌ام و می‌برم. چون واقعیت این است که مردمسالاری و دموکراسی همین است که همواره امکان پرسشگری از مسئولین به نمایندگی از مردم وجود داشته باشد و مسئولین خود را مؤظف به پاسخ به نمایندگان و قاطبه مردم بدانند و این باید موجب خرسندی ما شود.

آخوندی افزود: از این بابت، نه تنها گله‌ای ندارم بلکه بسیار خرسند و خوشحال هستم که چنین اتفاقی رخ می‌دهد و مسئولین مجبور به پاسخ به نمایندگان می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آغاز استیضاح بر اساس سقوط هواپیما در منطقه دنا بود وظیفه خود می‌دانم اولاً خدمت خانواده عزیز جانباختگان و تمام مردم عزیز تسلیت بگویم و بابت تمام کاستی‌ها و کمبودها از تمام ملت عزیز پوزش بخواهم.

وی با بیان اینکه ما در فرودگاه یاسوج در مدت گذشته بیش از سی میلیارد هزینه کرده بودیم اظهار داشت: علاقه‌مند بودیم در همین دهه فجر برای افتتاح این فرودگاه به یاسوج برویم که شوربخاتانه این اتفاق رخ داد.

آخوندی ادامه داد: بی شک حوادث اخیر و نحوه طرح آنها در رسانه نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرد و البته حق هم است چرا که عزیزتر از جان مردم و حفظ ایمنی آسایش و رفاه آنها چیز مهم تری نیست. من هم که توضیح می‌دهیم به هیچ وجه در مقام فرافکنی و توجیه نیستم. مسئول صادق باید مسئولیت کار خود را بپذیرد و در برابر مردم پاسخگو باشد.

وی افزود: لذا قبل از هر چیزی به عنوان بالاترین مسئول دستگاه حمل کشور از هرگونه درد و رنجی که برای مردم ایجاد شده بی قید و شرط اعم از اینکه تقصیر و قصوری متوجه من و همکارانم باشد پوزش می‌طلبم.

وی با بیان اینکه بی گمان کار هیچ دستگاه اجرایی بی کاستی نیست و همواره قابل نقد و ارتقاء و بهبود است تصریح کرد: آنچه بهبورد شرایط را منجر می‌شود این است که نگاه فرایندی به حوادث داشته باشیم و اطلاعات را به شکل درست در اختیار مردم کشور قرار بدهیم.

آخوندی ادامه داد: واقعیت این است که حمل و نقل یک سیستم بسیار پیچیده و باز است و میلیون‌ها نفر در آن ایفای نقش می‌‌کنند؛ از تولیدکننده ماشین گرفته تا مسئولان ساخت و نگهداری زیرساخت ها تا میلیون نفری که پشت فرمان می‌ایستند و سازمان‌ها امدادی و هلال احمر همه و همه درگیر بحث ایمنی و حمل و نقل ایمن هستند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وقتی از سانحه سخن می‌گوییم، از یک عامل سخن نمی‌گوییم بلکه از مجموعه این عوامل صحبت می‌کنیم اظهار داشت: اگر هم می‌خواهیم رسیدگی کنیم تا سوانج کم شود و به سمت صفر گرایش پیدا کند باز هم وظیفه ما این است که اولاً فرایندی نگاه کنیم، دوم اینکه اطلاعات را آنچنان که وجود دارد بدون تغییر در اختیار مردم قرار دهیم، و من به هر دو این اصول پایبند هستنم.

وی با اشاره به سانحه برف اظهار داشت: در حوزه تهران 32 سانتیمتر در مهرآباد برف داشتیم و در فرودگاه امام 70 سانت برف با دمای منهای 12 درجه داشتیم. در منطقه کرج، 33 سانت برف با دمای منهای 13 درجه داشتیم. سؤال این است که آیا می‌شد جاده‌ها و فرودگاه را در این شرایط عملیاتی نگه داشت؟