غیبت جمع زیادی از نمایندگان در جلسه استیضاح/ بی‌تفاوتی برخی نمایندگان به مهمترین دستور کار

گروه سیاسی- استیضاح علی ربیعی و زیر تعاون و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دستور کار صبح و بعدازظهر دیروز سه شنبه مجلس قرار داشت.

به گزارش خبرنگار افکارنیوز، استیضاح در واقع دادن یا ندادن رای اعتماد به یک وزیر است و اهمیت این جلسه هم حداقل به تعیین سرنوشت یک وزارتخانه و عزل یا ابقای یک وزیر بر می گردد. اما با بررسی تعداد نمایندگان حاضر در صحن مجلس مشخص می شود که برخی از نمایندگان نسبت به مهمترین دستور کار مجلس بی تفاوت هستند و اصلا در مجلس حضور ندارند.

در همین راستا جلسه صبح دیروز مجلس به ریاست علی لاریجانی در حالی آغاز شد که از 290 نماینده مجلس، 67 نماینده در آغاز جلسه غایب بودند و تنها ۲۲۳ نفر از نمایندگان در مجلس حضور داشتند.

البته بعد از چهار ساعت بحث و بررسی در خصوص صلاحیت ربیعی و صحبت نمایندگان موافق و مخالف و همچنین صحبت های وزیر، رای گیری برای استیضاح آغاز شد که در هنگام اخذ رای اعتماد، 253 نماینده در صحن مجلس حضور داشتند و این بدان معناست که 37 نماینده غایب بودند.

اما جلسه استیضاح آخوندی هم در ساعت 14 دیروز در حالی به ریاست مسعود پزشکیان آغاز شد که 94 نماینده غایب بودند و جلسه با حضور ۱۹۶ نماینده آغاز شد.

البته در هنگام اخذ رای اعتماد برای آخوندی تعداد نمایندگان حاضر به 246 نفر رسید که باز 44 نماینده مجلس غایب بودند.

غیبت نمایندگان در مجلس در حالی صورت می گیرد که گاهی اوقات حتی یک رای در مجلس تعیین کننده است.

بعنوان مثال در هنگام اخذ رای اعتماد برای ربیعی 253 نماینده در صحن مجلس حاضر بودند که برای عزل وزیر نصف بعلاوه یک تعداد نمایندگان حاضر در مجلس باید رای می دادند یعنی به 127 رای نیاز بود.

اما 126 نماینده موافق استیضاح و 124 نماینده مخالف استیضاح بودند. همچنین 2 رای ممتنع و یک رای باطله وجود داشت.

اگر یک نماینده موافق استیضاح از 37 نماینده غایب در هنگام استیضاح ربیعی در صحن حضور می داشت، در واقع الان ربیعی وزیر نبود.