واکنش عراقچی به تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران

خبرگزاری رویترز روز گذشته خبری را با این مضمون منتشر کرد که آلمان، فرانسه و انگلستان به منظور ترغیب «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای ماندن در توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به اتحادیه اروپا پیشنهاد داده‌اند تحریم‌هایی جدید علیه ایران اعمال کند.

رویترز نوشت: تحریم‌های پیشنهادی سه کشور اروپایی، افراد دخیل در برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های تهران در سوریه را هدف خواهند گرفت. 

این خبرگزاری با بیان اینکه اعمال این تحریم‌ها نیازمند حمایت 28 عضو اتحادیه اروپاست، عنوان کرده که این سند روز جمعه به پایتخت کشورهای اروپایی ارسال شده است.

در این سند آمده است: «بنابراین، ما در روزهای آتی فهرستی شامل افراد و موسسات (ایرانی) که بایستی با توجه به نقش‌های علناً مشخص‌شده‌شان تحریم شوند، توزیع خواهیم کرد.»

انتشار این خبر در حالی صورت گرفت که وین پایتخت اتریش روز گذشته (جمعه) میزبان یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 و نماینده اتحادیه اروپا بود و در پایان نیز بیانیه‌ای توسط هلگا اشمید معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس جلسه کمیسیون مشترک صادر شد که همه شرکت کنندگان پایبندی مستمر خود به تعهدات برجامی را مورد توجه قرار داده و بر ضرورت حصول اطمینان از اجرای موثر آن در تمامی بخشهای مربوطه با حسن نیت و در فضایی سازنده تاکید کردند.

 «دونالد ترامپ» روز جمعه 22 دی‌ماه، در جدیدترین اقدام خود ضد برجام تهدید کرد ممکن است آخرین باری باشد که رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به موجب مفاد این توافق را تمدید می‌کند. 

او به نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی ضرب‌الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در روز 12 ماه می (22 اردیبهشت‌ماه) برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام کنند و گرنه آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه در حال خروج آمریکا دوم بهمن‌ماه بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی در لندن گفت با کشورهای اروپایی بر سر تشکیل کارگروهی با مأموریت «اصلاح برجام» موافقت کرده است.

در سند رویترز به این موضوع اشاره شده که سه کشور اروپایی در حال انجام «مذاکراتی فشرده» با دولت ترامپ «برای دستیابی به تأییدیه‌ای ماندگار در خصوص حمایت آمریکا از برجام، بعد از 12 می هستند.»

در این سند، اشاره شده تحریم‌های جدید «شبه‌نظامیان و فرماندهان» را هدف خواهد گرفت.

*واکنش عراقچی

در همین راستا سید عباس عراقچی که به منظور شرکت در یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام پنجشنبه و جمعه در وین حضور داشت، دیشب قبل از ترک وین در گفت‌وگویی با ایرنا عنوان کرد: آنچه اروپایی‌ها هم در ملاقات‌های دوجانبه و هم در جلسه کمیسیون مشترک برجام به صورت جدی مورد تاکید قرار داده و در بیانیه‌ها و اظهارات رسمی و عمومی خود هم منتشر کرده‌اند، این است که اکیدا خواهان حفظ برجام بوده و توجه دارند که منطبق با برجام، باید تمامی موارد لغو تحریم‌ها به قوت خود باقی مانده و ایران از مزایای لغو آنها منتفع باشد.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: اصرار طرف‌های برجام خصوصا اروپایی‌ها بر حفظ برجام، همانگونه که در بیانیه خانم اشمید نماینده اتحادیه اروپا تصریح شده است، صرفا اصرار بر حفظ قالب برجام نبوده بلکه شامل تداوم و افزایش منتفع شدن مردم ایران از منافع لغو تحریم‌ها طبق برجام هم هست.
عراقچی تصریح کرد: طبیعتا هرگونه تحریمی با هر بهانه‌ای، اگر موجب اعاده تحریم‌های لغو شده قبلی و یا کاهش اثربخشی لغو تحریم‌ها باشد، با این سیاست همخوانی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: با این حال چنانچه احیانا برخی کشورهای اروپایی به دنبال اقداماتی همچون اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای بر ایران جهت خوشایندی رئیس جمهوری آمریکا باشند، مرتکب اشتباه محاسبه بزرگی شده و نتایج مستقیم آن را بر برجام و ادامه حیات این توافق خواهند دید.
عراقچی اضافه کرد : بهتر است کشورهای اروپایی همانطور که تاکنون عمل کرده اند به دنبال پایبندی مستمر آمریکا به تعهدات خود در برجام بوده و آن کشور را به اجرای موثر برجام در تمامی بخش ها همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده ترغیب نمایند، چرا که هیچ راه دیگری برای حفظ برجام جز پایبندی کامل آمریکا و دیگر طرف های برجام به همه تعهدات خود، متصور نیست.

سید عباس عراقچی همچنین در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر درباره اینکه آیا در مورد بحث‌های موشکی با طرف‌های دیگر انجام شده؟ تصریح کرد: ما در بحث موشکی با هیچ کس مذاکره ای نکرده و نمی‌کنیم ؛ چرا که بحث امنیت ملی است، در عین حال ما در هیچ صحنه‌ای خجالت نمی‌کشیم که مواضع خودمان را بیان کرده و از موشک‌ها و برنامه موشکی خود دفاع کنیم. ما در خصوص برنامه موشکی و آینده صنعت موشکی کشور، نه از کسی اجازه گرفته‌ایم، نه این کار را در آینده خواهیم داشت و نه مذاکره و مصالحه‌ای داشته‌ایم.

معاون سیاسی وزیر خارجه در مورد سفر «لودریان» به ایران هم بیان کرد: مقامات ایرانی در این دیدار مواضع جمهوری اسلامی را در خصوص مسئله موشکی و غیرقابل مذاکره بودن این مسئله به طرف فرانسوی اعلام کردند.

*اشتباهی دردناک برای آمریکا

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز شب گذشته پس از بازگشت از سفر به باکو و آستانه در جمع خبرنگاران درباره آینده برجام به واشنگتن هشدار داد که اگر آمریکا این اشتباه را مرتکب شود که بخواهد از برجام خارج شود حتماً این اشتباه دردناکی برای آمریکایی‌ها خواهد بود.