سفر ۶۰۰ مقام ایرانی به اسرائیل برای تعطیلات نوروز

روایتی از نوروز ۱۳۴۰ از روزنامه‌های آن زمان نشان می‌دهد بسیاری از رجال عصر پهلوی، تعطیلات نوروزی را به سرزمین های اشغالی سفر میکردند و مهمان ویژه این رژیم بودند. در ادامه بریده هایی از مطبوعات اولین روز فروردین ۱۳۴۰ آمده است که مطالعه آن خالی از لطف نیست:

** سلام نوروزی شاه به روایت یک روزنامه حکومتی!

از ساعت هشت بامداد روز سه شنبه اول فروردین مراسم سلام نوروزی در پیشگاه شاه در کاخ گلستان آغاز گردید و این مراسم تا یک ساعت و ربع بعد از ظهر ادامه یافت.

** تبریک روحانیون!

اولین گروهی که به پیشگاه شاه رفته و نوروز را به وی تبریک گفتند گروهی از روحانیون مرتبط با دربار بودند.   شیخ بهاء الدین نوری از طرف روحانیون عید نوروز سال نو را به شاهنشاه تبریک گفته و اظهار داشت که روحانیان سه عید نوروز، فطر و تولد والاحضرت ولیعهد را با هم به پیشگاه ملوکانه تبریک می گویند و سپس افزود که اکنون وضع مردم نسبت به سنوات گذشته بهتر و امور اقتصادی عالی تر از همیشه است و خوشبختانه رحمت الهی نیز با باریدن باران های نافع شامل مملکت شده است.

 ** رئیس مجلس و چاپلوسی یک کودک تازه به دنیا آمده!

در ساعت نه و نیم بامداد نمایندگان مجلس شورای ملی به حضور شاه بار یافتند و سردار فاخر حکمت رئیس مجلس شورای ملی چنین معروض داشت : در سال گذشته خداوند متعال با تولد والاحضرت ولیعهد ایران یکی از بزرگترین آمال ملی ما را بر آورده کرد و روز نهم آبان ماه برای ملت ایران به صورت عیدی در آمد که در آن خداوند مبانی سلطنت ۲۵۰۰ ساله ایران را که موجودیت مردم این کشور را با آن درآمیخته است استحکام بخشید.

** تربیت من اروپایی است!

محمد رضا پهلوی گفت: من خودم روز اول که به سلطنت رسیدم افکار و آرزوهای بلندی داشتم و تربیت من نیز تربیت به اصطلاح اروپایی بود کسانی که شاید کتابی را که نوشته ام خوانده باشند به طرز فکر و عقاید من آشنا هستند. من با حرارت و شور جوانی میل داشتم تمام این امیال و آرزوها و افکار خودم را برای ترقی کشور و ملتم هر چه زودتر عملی کنم ولی آیا این ممکن بود؟ خیر! زیرا هر محیط و هر اجتماعی محدودیت هایی دارد که انسان خواه ناخواه نمی تواند پا را از آن فراتر بگذارد در غیر این صورت رشته ها پاره می شود.

** رسانه هایی که نوکر شاه بودند!

از جامعه مطبوعات ایران نیز رحمت مصطفوی خطاب به شاه گفت : ما خدمتگزاران به خوبی واقفیم که رژیم مشروطه سلطنتی به بهترین وجهی سنن ملی ما را با افکار و محیط دوره معاصر تلفیق می دهد و بهترین تضمین حفظ حقوق ایران در مقابل بلیات و افراط کاری هایی است که بسیاری از ملل بدان گرفتار شده اند. ما جامعه مطبوعات ایران امیدواریم بتوانیم خدمتگزاران صدیقی برای شاه و مشروطیت و ملت ایران باشیم.

در این راه مهم ترین مشوق ما الطاف و مراحم شاهانه نسبت به مطبوعات است. در پرتو همین توجهات ملوکانه انجمن مطبوعات ایران تشکیل شد.

 ** سفر ۶۰۰ مقام ایرانی برای تفریح به اسرائیل در نوروز ۱۳۴۰!

مجله  خواندنی ها در شماره امروز خود به تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۰ در گزارشی جالب توجه نوشت : در ایام نوروز امسال بیش از ۶۰۰ نفر از رجال و ثروتمندان و مقامات عالیرتبه دولت و تجار ایرانی  با هواپیمای شرکت هواپیمایی اسرائیل عازم تل‌آویو شده یا می شوند تا ایام تعطیلات را در آن کشور سپری سازند!

این گزارش می افزاید «جمعی میهمان دولت اسرائیل می باشند و برخی با پرداخت ارزان ترین قیمت یعنی دو هزار تومان به طور دربست در آن کشور مورد پذیرایی واقع خواهند شد».

منبع: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران