تاجر ضد ایرانی حامی ترامپ کیست؟

یک روزنامه آمریکایی مستنداتی جدید افشا کرده که نشان می‌دهند چگونه یک فرد وابسته به دولت‌های امارات و عربستان سعودی یکی از سازمان‌دهندگان کمک‌های مالی برای «دونالد ترامپ» در دوران انتخابات را به ابزار اصلی نفوذ حاکمان ریاض و ابوظبی در کاخ سفید تبدیل کرده است.   

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، صدها صفحه مکاتبات انجام شده بین  «جورج نادر»، تاجر آمریکایی-لبنانی و مشاور سیاسی حاکم غیررسمی امارات و «الیوت برویدی»، معاون مالی کمیته ملی جمهوری‌خواهان، نقش این دو نفر را در سوق دادن سیاست‌های ترامپ به سمت و سوی مطلوب امارات و عربستان،  اخراج «رکس تیلرسون» از سمت وزارت خارجه آمریکا و تقابل‌جویی‌های مکرر واشنگتن با ایران و قطر فاش می‌کنند.  

رکس تیلرسون هفته گذشته از سمتش اخراج شد و دونالد ترامپ مواضعی به مراتب‌ سخت‌گیرانه‌تر از گذشته در قبال ایران و قطر اتخاذ کرده است. نشانه‌هایی هم وجود دارد مبنی بر اینکه او قصد دارد تا روز ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کند.  

در مکاتباتی که به رویت نیویورک‌تایمز رسیده «نادر»، «برویدی» را با دادن وعده‌هایی درباره احتمال عقد قراردادهایی به ارزش بیش از ۱ میلیارد دلار با شرکت خصوصی او وسوسه کرده است. البته «جورج نادر» با کمک به عقد قراردادهای به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون دلار میان شرکت «برویدی» با امارات متحده عربی به بخشی از وعده‌هایش عمل کرده است.  

مکاتبات همچنین نشان می‌دهند «نادر»  با چرب‌زبانی‌هایی مانند اینکه  «چقدر خوب رئیس (ترامپ)  را مدیریت می‌کنی» تلاش کرده  «برویدی» را بابت نقشی که در اعمال نفوذ روی ترامپ بازی می‌کند مورد تمجید قرار دهد. «نادر» همچنین بارها به دوست پرنفوذش تأکید کرده که به گوش حاکمان عربستان و امارات خواهد رساند که او «چه نقش مهمی برای کمک به آنها بازی می‌کند.»

نیویورک‌تایمز، اقدام «جورج نادر» برای اعمال نفوذ روی «برویدی» را جدیدترین مستندات از ساز و کارهای امارات و عربستان سعودی برای جهت‌دهی به سیاست‌های کاخ سفید در دوران ترامپ دانسته است.  

  اسناد نیویورک‌تایمز همچنین حاوی مستنداتی پیشتر افشانشده هستند مبنی اینکه «نادر» از جانب «محمد بن سلمان»،  ولیعهد عربستان عربستان هم در کاخ سفید لابی‌گری کرده است.

 وکیل آقای نادر از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرده است. «برویدی» در بیانیه‌ای گفت هدف اقدامات او «تقویت امنیت ملی ایالات متحده آمریکا» بوده است. وی اضافه کرد: «من همیشه به شدت به مقابله با ایران و اسلام‌گرایی افراطی و همکاری نزدیک با دوستانمان در جهان عرب برای نیل به این اهداف اعتقاد داشته‌ام.»

این اسناد که ایمیل، طرح‌های تجاری و قرارداد را شامل می‌شوند توسط گروهی ناشناس که منتقد سیاست‌های دولت ترامپ در منطقه خاورمیانه هستند در اختیار نیویورک‌تایمز قرار گرفته است.  

یک سخنگوی «برویدی» می‌گوید او معتقد است این اسناد توسط افرادی که برای قطر کار می‌کنند ربوده شده‌اند.  

چند روز پیش هم وبگاه میدل‌ایست‌آی گزارشی از نشست محرمانه «جورج نادر» با سران پنج کشور عربی در اواخر سال ۲۰۱۵ منتشر کرده بود.  

به نوشته میدل‌ایست‌آی، نادر به سران کشورهایی که در این قایق تفریحی گرد هم آمده بودند پیشنهاد تشکیل یک گروه منتخب منطقه‌ای داده و خواستار آن شده که این گروه، متشکل از نمایندگان شش کشور جایگزین شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب شوند.  

مطابق این گزارش، دو منبع مطلع از مسائل مطرح‌شده در این نشست می‌گویند نادر در آن جلسه در قایق تفریحی گفته این گروه منطقه‌ای می‌تواند به نیرویی تبدیل شود که دولت آمریکا می‌تواند برای مقابله با نفوذ ایران و ترکیه روی آن حساب کند.

نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در نشست مورد نظر، محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان، محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، عبد الفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، شاهزاده سلمان، ولیعهد بحرین و ملک عبدالله، پادشاه اردن بوده‌اند.  

این کشورها، به علاوه لیبی که نماینده‌اش در این نشست در اواخر سال ۲۰۱۵ غایب بوده قرار بوده هسته اصلی گروه کشورهای حامی آمریکا و اسرائیل در منطقه را تشکیل دهند.  

طبق گفته دو منبع آگاه، نادر به حاضران در نشست گفته است: «اگر با این موضوع موافقت کنید، من بر سر آن در واشنگتن لابی خواهم کرد.» گفته می‌شود حاضران ایده‌های مطرح‌شده توسط تاجر لبنانی-آمریکایی را پسندیده‌اند.  

این نشست، در نزدیکی‌های یک سالگی رسیدن ملک سلمان به پادشاهی عربستان برگزار شده است. بن سلمان در آن زمان جانشین ولیعهد عربستان بود و محمد بن نایف سمت ولیعهدی را در اختیار داشت.