به گزارش فارس، حجتالاسلام ابوالحسن نواب مدیر دفتر سیاسی جامعه روحانیت مبارز و رئیس دانشگاه ادیان مذاهب که برای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبتنام کرده است؛ وی چندی پیش با حضور در خبرگزاری فارس میهمان خبرنگاران سیاسی این خبرگزاری بود.

وی در حاشیه این دیدار، به گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس پرداخت و از ابتدا گفت که به هیچ سوالی که درباره عملکرد افراد و خواص و مباحثو اتهاماتی که درباره وی مطرح است پاسخ نخواهد گفت و تنها قصد دارد به برخی سؤالات درباره انتخابات و وحدت اصولگرایان پاسخ بدهد.

آنچه در ذیل می‌آید متن کامل مصاحبه مشروح فارس با حجت‌‌الاسلام نواب است:

* آقای نواب اگر صلاح می‌دانید در ابتدا توضیحی از روند تشکیل کمیته ۷ + ۸ اصولگرایان ارائه کنید؛ جنابعالی در جامعه روحانیت حضور داشته و به آیت‌الله مهدوی‌کنی نزدیک هستید؟

حجت‌الاسلام نواب: از سال گذشته در جامعه روحانیت مبارز برای ساماندهی وضع انتخابات قرار شد جلساتی با جامعه مدرسین صورت گیرد که بر همین اساس آیت‌الله مهدوی‌کنی و شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در قم با آیت‌الله یزدی دیدار کردند؛ از این رو تصمیم گرفته شد کمیته مشترکی تشکیل و بایدها و نبایدهای آن تعیین و منشور آن تدوین شد که برای ساز و کار اجرایی آن نیز به الگوی ۸ + ۷ رسیدند.

عسگراولادی، حدادعادل، ولایتی و احمدی‌نژاد در یک جلسه برای ساماندهی اصولگرایان تعیین شدند که پس از اینکه برای احمدی‌نژاد مسائلی به وجود آمد عسگراولادی، ولایتی و حداد نخواستند با وی همکاری کنند از این رو به آیت‌الله مهدوی‌کنی مراجعه کردند و قرار شد دو نفر از جامعه روحانیت و ۲ نفر از جامعه مدرسین مسئول داوری شوند و کمیته ۸ نفره نیز انتخاب شد که به دلیل نیامدن اعضای جبهه پایداری ۶ نفره باقی ماند.

از وقتی جبهه پایداری به وجود آمد مثل جبهه پیروان خط امام و رهبری ۲ کرسی برای آن پیش بینی شد؛ البته مذاکرات ادامه پیدا نکرد که کرسی‌ها اضافه یا کم شوند و در واقع ارتباط قطع شد؛ به نظر ما جبهه متحد و جبهه پایداری یکی هستند درواقع جبهه پایداری دایره‌ای وسط جبهه اصولگرایی است.

وحدت جبهه پایداری و جبهه متحد را تا چه اندازه ضروری می‌دانید؟

حجت‌الاسلام نواب: وحدت ضرورت دارد ولی تحمیلی نیست به قدر لازم از آقایان دعوت کرده‌ایم و آنها را جزء خود می‌دانیم و هنوز هم از به وحدت رسیدن ناامید نیستیم.

مشارکت در انتخابات در پیشبرد اهداف و ثبات انقلاب اسلامی تا چه اندازه مؤثر است و راهکارهای شما برای افزایش مشارکت در انتخابات چیست؟

حجت‌الاسلام نواب: ‌ همه سرمایه انقلاب مردم و حضور پرشور آنها در صحنه است؛ حوادثفتنه خیلی تلخ بود اما یک پیام داشت و آن اینکه ۴۰ میلیون نفر با قانون اساسی این نظام پای صندوق‌های رأی آمدند و ما را در برابر دشمن بیمه کرد و به دنیا پیام دادیم که در جمهوری اسلامی ایران دموکراسی و مردم سالاری وجود دارد که آنها خود نیز نتوانستند این حقیقت را انکار کنند؛ در یک کنگره در اتریش این موضوع را مطرح کردم که مگر ایران آفریقاست که ۱۴ میلیون رأی دزدیده شود تخلف در انتخابات می‌شود اما تقلب در کار نیست.

هرکس قانون را نپذیرد و به یک صراطی مستقیم نباشد در واقع آغاز یک نزاع خواهد شد از این رو باید با یکدیگر یک خط کش داشته باشیم؛ اگر حرمت قانون از بین برود همه چیز از بین خواهد رفت؛ عدم التزام به قانون یعنی فصل‌الخطاب را رهبری می‌زند و فردی آن را نپذیرد؛ بیگانگان از هر فرصتی استفاده می‌کنند و ما نباید فرصت را برای بیگانگان فراهم آوریم.

عملکرد نخبگان و خواص را در فتنه ۸۸ چگونه دیدید؟

حجت‌الاسلام نواب: ‌ برخی از آنها نتوانستند فتنه را به درستی درک و رفتار خود را بر اساس درک درست تنظیم کنند.

آیا آقای هاشمی می توانست بهتر عمل کند؟

حجت‌الاسلام نواب: بله، قطعا می‌توانست بهتر باشد؛ البته یک جریان را باید جریانی نگریست نه شخصی؛ جریانی که کشور را به سمت به لیبرال دموکراسی پیش برد و بعد از جنگ شروع شد؛ کار فرهنگی را نمی‌توان یک روزه انجام داد.
حزب کارگزاران سازندگی اولین بیانیه خود را که صادر کرد، این بیانیه را توسط آقای نوربخش نزد آیت‌الله مهدوی کنی آورد. آیت‌الله مهدوی‌کنی همان موقع به اینها گفتند که چرا در بیانیه‌ شما بحثی از اسلام و ولایت فقیه در آن مطرح نیست.

استمرار جریان کارگزاران و «لیبرالیسم» تا کی ادامه داشت؟

حجت‌الاسلام نواب: این جریان زمینه‌ساز اصلاحات شد.

جریان انحرافی و کارگزاران تا چه اندازه به یکدیگر نزدیک هستند؟

حجت‌الاسلام نواب: بنده جریان انحرافی را از دولت جدا کرده‌ام؛ برداشتم از سخنان مقام معظم رهبری این است که دولت باید کارش را انجام دهد و نباید به آن ضربه زد و که بنده د ر این زمینه نیز مصاحبه‌های داشته‌ام. آخرین آن روزنامه فرهنگ آشتی بود؛ موارد نزدیکی و مشابهت جریان انحرافی و جریان تند زمان اصلاحات خیلی زیاد است برای مثال به بهانه جذب افراد بدون انگیزه و هدف یا هنرمندان زن، بچه مسلمانان را ناراضی می‌کنند، پیامبراکرم(ص) خالد را جذب کرد اما سلمان و ابوذر را کنار نزد.
جریان انحرافی با جریان اصلاحات و حتی نهضت آزادی‌ها و ملی مذهبی‌ها بسیار زیاد در زمینه فرهنگی به یکدیگر نزدیک هستند؛ ایرانیت مقدم بر اسلامیت خواسته این جریان‌هاست.

آیا در انتخابات جریان فتنه و انحراف به ائتلاف می‌رسند؟

حجت‌الاسلام نواب: بعضی مواقع چیزهایی به هم گره می‌خورد که نتیجه‌اش طبیعی است چه کسی از قدرت، ثروت و مقام بدش می‌آید؛ این جریان‌ها در شهرستان فردی را پیدا کرده و با تطمیع امکانات در اختیارش قرار می‌دهند.

اگر در انتخابات این دو جریان به اتحاد برسند وظیفه اصولگرایان چیست؟

حجت‌الاسلام نواب: اصولگرایان باید انسجام خود را حفظ کنند.

به نظر شما معنای انسجام می‌تواند ارائه۲ لیست از سوی اصولگرایان باشد؟

حجت‌الاسلام نواب: اگر جو تهدید باشد حتما باید منسجم شود؛ اما اگر تهدیدی نباشد چه اشکال دارد ۲لیست ارائه شود.

رهبر معنوی‌ ۸ + ۷ آیت‌الله مهدوی کنی و جبهه پایداری علامه مصباح است، آیا این دوبزگوار تهدیدی را احساس نمی‌کنند؟

حجت‌الاسلام نواب: نه فعلا تهدیدی نیست. آیت‌الله مصباح گفته است ما در دایره متحدالمرکز هستیم آیت‌الله مهدوی کنی هم نظر منفی در خصوص جبهه پایداری نداشتند؛ چندبار نیز آقای حسینیان و دوستانشان با آیت الله مهدوی کنی دیدار کردند. در بسیاری از استان‌ها به احتمال زیاد کاندیداها یکی خواهند شد در تهران نیز بسیاری از لیست‌هایی که منتشر شده مشترک است.

آیا اصل اختلاف در این ۲جبهه بر سر حضور ساکتین فتنه در محوریت اصولگرایان است؟

حجت‌الاسلام نواب: دو تئوری روشن در این زمینه وجود دارد یک جبهه می‌گوید اصولگرایی هرچه فراگیرتر بهتر(جبهه متحد) و یکی می‌گوید هر چه ناب‌تر بهتر(جبهه پایداری).

شما از کدام تئوری حمایت می‌کنید؟

حجت‌الاسلام نواب: تئوری اصولگرایی فراگیر ما به قدری دشمن مشترک داریم که نمی‌توانیم اینقدر دایره را تنگ کنیم؛ آیت‌الله مهدوی‌کنی هم رئیس مجلس خبرگان است و هم به رهبری نزدیک است و می‌گوید به نظرم رهبری هم از این خرده گیری‌ها راضی نیستند.

گفته می‌شود، کسانی که به آنها این نقد وارد می‌شود، نیز خود را نزدیک به رهبری می‌دانند. درست است؟

حجت‌الاسلام نواب: اصولگرایی ناب تصویر جبهه پایداری و اصولگرایی عام تصویر جبهه متحد است؛ جذب حداکثری و دفع حداقلی هم شعار مقام معظم رهبری است.

به نظر شما جبهه متحد موفق می‌شود لیستی ارائه دهد که به جبهه پایداری نزدیک باشد؟

حجت‌الاسلام نواب: ‌ دلایل اختلاف بسیار کم است و در درون دو جبهه افراد خواستار انشقاق و جدایی نیستند،؛ ‌هنوز فرصت زیادی باقی است باید دید زمان چه پیش می‌آورد.

شما در لیست جبهه متحد هستید؟ برخی می‌گویند اگر در این لیست نباشیم استعفا می‌دهیم شما چطور؟

حجت‌الاسلام نواب: هنوز تصمیم نگرفته‌ام؛ پیش شرط گذاشتن درست نیست از این رو پیش شرط برای کسی نمی‌گذارم.

تمایلتان به جبهه متحد است؟

حجت‌الاسلام نواب: اگر کسی بخواهد مرا در لیست خود بگذارد جبهه متحد است.

چگونه به تصمیم حضور در انتخابات رسیدید؟

حجت‌الاسلام نواب: ‌ مشورت زیاد و تکلیف کردن برخی از علمای بزرگ؛ نمی‌خواهم فرد یا تشکیلاتی را خرج خودم کنم.

عملکرد مجلس هشتم را چگونه می‌بینید؟

حجت‌الاسلام نواب: ‌ مجلس ششم وضع خیلی بدی داشت؛ از نکات مثبت مجلس هشتم این بود که کارها کارشناسی می‌شود، دقت و شجاعت و امنیت در آن وجود داشت؛ در دولت احمدی‌نژاد اظهار نظر برای نخبگان خیلی خوب بود و اگر بگوییم آزادی نیست خیلی خداپسندانه نیست.

آیا دانشگاه ادیان موازی با مؤسسه امام خمینی است؟

حجت‌الاسلام نواب: دانشگاه ادیان موازی کاری با مؤسسه امام خمینی نیست؛ این مؤسسه ۱۲ رشته دارد که هرکدام یک دانشگاه هستند و ادیان ذیل آن نیست.

حضور روحانیت را در کار اجرایی و نظارتی همچون مجلس چطور می‌بینید؟

حجت‌الاسلام نواب: ‌ حضور روحانیت در کار اجرایی در مواردی که به آن مربوط می‌شود ضروری است؛ روحانیت در دفاع از حقوق محرومان و زیر بار زور نرفتن امتحان خود را پس داده و در انتقال خواسته‌های مردم پل ارتباطی محکمی است.

تأثیرگذاری شما در دانشگاه ادیان بیشتر است یا در مجلس؟

حجت‌الاسلام نواب: البته این دو قابل جمع هستند؛ هرچند که تأثیرگذاری آنها یکی نیست اگر در این زمینه ابهام نداشتم همان روز اول ثبت‌نام می‌کردم.

برای نمایندگی مجلس چه هدفی دارید؟

حجت‌الاسلام نواب: همگرایی بین آحاد ملت ایران که شعار امام(ره) و مقام معظم رهبری است.

برای داشتن انتخابات پرشور باید چه اقداماتی انجام داد؟

حجت‌الاسلام نواب: دعوت مردم به انتخابات و بازخوانی فرامین امام(ره) در مورد انتخابات؛ تحریم انتخابات نافرمانی و دشمنی با انقلاب است.

نمی‌توان بر خدا و قرآن مقدم شد؛ خداوند ما را دسته دسته خلق کرده از این رو وحدت در تکثر است؛ کسانی که اینقدر طرفدار آزادی هستند چرا صدای دیگری را برنمی‌تابند؛ همه می‌گویند همه باشند ولی آنهایی که مثل ما هستند باشند.

شما موسوی و کروبی را مصداق سران فتنه می‌دانید؟

حجت‌الاسلام نواب: این سؤال باید از من که این همه سخنرانی علیه آنها داشته‌ام پرسیده شود؟ بله سران فتنه هستند.

سخن پایانی شما را می‌شنویم

حجتالاسلام نواب: چرا برخی با آمدن جبهه پایداری این قدر وحشت زده شدهاند؛ البته جالب اینجا است کسانی وحشت زده شدهاند که روی تکثر آراء شعار میدهند ولی وقتی یک گروه دیگر آمد، برآشفتند.