سیاست خارجی در دو هفته‌ای که گذشت

 در 13 روز گذشته عرصه سیاست خارجی شاهد بروز تحولاتی بود از جمله احضار کاردار یونان به وزارت خارجه، واکنش‌های سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مقابل گستاخی‌های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و عادل الجبیر، ادعاهای تکراری وزیر خارجه فرانسه و پاسخ ایران، انتقال 283 زندانی ایرانی در ترکمنستان به داخل کشور، سفر روحانی به عشق‌آباد و باکو و ...

*دروغ بزرگ محمد بن سلمان

به گزارش فارس، ادعای «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در مصاحبه با «سی‌بی‌اس» مبنی بر اینکه «بسیاری از عوامل القاعده در ایران نگهداشته شده‌اند و ایران از تحویل آنها به قانون و استرداد آنها به ایالات متحده امتناع می‌کند.» واکنش بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان را در یک روز مانده به سال جدید شمسی در پی داشت و وی در اظهاراتی ادعای بن سلمان را دروغی بزرگ خواند و افزود: او نمی تواند با این دروغ پراکنی‌های ناشیانه نقش دولت و حاکمان عربستان را در ایجاد خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی تاریخ معاصر و حوادث تروریستی مهمی همچون ١١ سپتامبر را کتمان کند.

وی خاطرنشان کرد: تاسیس سازمان تروریستی القاعده توسط نهادهای اطلاعاتی عربستان و ارتباط سیستماتیک با آنان برکسی پوشیده نیست؛ بخش منتشر شده گزارش طبقه بندی آمریکایی‌ها در مورد حادثه ١١ سپتامبر بیانگر بخشی از این حقایق غیر قابل تغییر است که نشان می‌دهد بسیاری از مقامات و افرادی که هم اکنون در عربستان در مسندهای گوناگون به حکمرانی مشغولند، در این حادثه نقشی آشکار و عیان داشته‌اند.

*ناکارآمدی روش‌های قدیمی ائتلاف سازی در خلیج فارس

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران هم در مقاله‌ای در العربی الجدید با اشاره به ناکارآمدی روش‌های قدیمی ائتلاف سازی در خلیج فارس، راهکار امنیت شبکه ای را مطرح کرد و نوشت: این راهکار روشی برای جلوگیری از افزایش خصومت‌ها و ائتلاف‌های مقطعی ناکارآمد است.

 

 

وی در این مقاله خاطرنشان کرد: برای رسیدن به ثبات و شرایط امنیتی مطلوب، در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگر باید به سوی گفتگو و انجام اقدامات اعتمادساز حرکت کنیم. ما در منطقه غرب آسیا در تمامی سطوح با کمبود گفتگو مواجهیم. دولت‌های ما بیش از هر زمان دیگر نیاز به گفتگوهای اطمینان بخش دارند. این گفتگوها باید با هدف فهمیدن یکدیگر و شناخت متقابل باشد و روشن کند که همه ما نگرانی‌ها، ترس‌ها، آرزوها و امیدهای کم و بیش مشابه داریم و به حکم جغرافیا و اشتراکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی می‌توانیم از این گفتگو و تعامل مثبت در جهت منافع مردمان‌مان بهره ببریم. چنین گفتگوهایی می‌تواند و باید جایگزین لفاظی‌ها و بیانیه‌های بی‌حاصل تبلیغاتی شود که از طریق رسانه‌ها به سوی هم خطاب می‌کنیم.

*مقاله ظریف در الجزیره

وزیر امور خارجه ایران همچنین در یادداشتی در پایگاه خبری شبکه الجزیره قطر، کشورهای منطقه را به حل اختلافات از راه گفت‌وگو دعوت کرد و ضمن هشدار درباره «جنگ‌های جاهلی» خواستار بازمهندسی منطقه و پیمان امنیتی مشترک شد.

*واکنش ظریف به عقده‌گشایی ترامپ

«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه 29 اسفند ماه 1396 نیز به عقده‌گشایی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در قالب پیام نوروزی به ملت ایران واکنش نشان داد و ترامپ را رهبری «تازه‌کار» توصیف کرد که کل تسلطش به تاریخ، سیاست و دیپلماسی را می‌توان در ۲۸۰ کاراکتر (حرف) به اندازه حجم یک پیام در توئیتر خلاصه کرد. 

او همچنین در آستانه دیدار «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان و ترامپ از رویکردهای این شاهزاده جوان و تازه‌کار ۳۲ ساله هم انتقاد کرد و نوشت: «ایرانی‌‌ها با تمدنی هزاران ساله صاحب چنان ریشه‌های تاریخی هستند که فحاشی‌های یک رهبر تازه‌کار را ندید بگیرند؛ رهبری که کل تسلطش بر تاریخ، سیاست و دیپلماسی را می‌توان در ۲۸۰ کاراکتر خلاصه کرد- اما او هنوز هم به آن شاهزاده جوان دست‌نشانده‌اش شرف دارد.»

«دونالد ترامپ» 28 اسفند ماه به بهانه تبریک فرا رسیدن نوروز بیانیه‌ای سراسر سیاسی و آکنده از ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران صادر کرد.

در خط اول این بیانیه که می‌توان آن را تنها بخش غیرسیاسی اصطلاحاً تبریک کاخ سفید دانست، آمده بود: «برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که آغاز بهار را جشن می‌گیرند، نوروزی زیبا و مبارک را آرزومندم.»

ترامپ در ادامه این بیانیه به راهکار همیشگی خود یعنی تلاش برای ایجاد تفرقه بین حاکمیت و مردم ایران متوسل شده و ادعا کرد: «امروز مردم ایران با چالشی دیگر مواجه هستند: حاکمانی که به جای خدمت‌رسانی به مردم ایران به خودشان خدمت می‌کنند.»

*ایران به برجام پایبند بوده است

ژنرال «جان هایتن»، فرمانده یگان راهبردی ارتش آمریکا نیز 29 اسفند ماه 1396 در نشستی در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا در پاسخ به سوال یک نماینده گفت: «ایران به برجام پایبند بوده، اما این چیزی درباره اینکه ایران، حامی تروریسم در دنیا است یا اینکه این کشور در حال ساخت شمار زیادی موشک بالستیک است، نمی‌گوید.»

وی گفت: «ایران کماکان به توسعه توانمندی‌های خود در زمینه‌های بالستیک، فضایی و فضای مجازی ادامه می‌دهد و ما همچنان بر جلوگیری از تهدیدهای جدید در منطقه متمرکز هستیم.»

*سفر بن سلمان به واشنگتن

از جمله تحولات دیگر در این روزها سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به واشنگتن بود. او 29 اسفند ماه  برای گفت‌وگو با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات ارشد این کشور، وارد واشنگتن شد.

 

 

* ترامپ: خواهید دید چه تصمیمی می‌گیرم

«دونالد ترامپ»، رئیس‌ جمهور آمریکا نیز سه‌شنبه 29 اسفند ماه در کنفرانس خبری مشترک با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان اتهامات همیشگی علیه ایران را تکرار کرد و در خصوص وتصمیمش درباره برجام گفت: «تا موعد ضرب‌الاجل بعدی برجام یک ماه دیگر یا بیشتر مانده است. خواهید دید چه تصمیمی می‌گیرم.»

ترامپ گفت: «ایران با آن منطقه دنیا (خاورمیانه) یا با خود دنیا رفتار مناسبی نداشته است.»

* مجاز بودن تأمین تجهیزات ارتباط الکترونیکی برای شهروندان ایرانی

از سوی دیگر دولت آمریکا علی‌رغم ولع همیشگی برای اعمال تحریم در بخش‌های مختلف علیه ایران در بیانیه‌ای بر مجاز بودن تأمین تجهیزات ارتباط الکترونیکی برای شهروندان ایران تأکید کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای تأکید کرد: «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفاک) امروز بر دستورالعمل‌های موجود برای تأکید بر تعهدات فعلی دولت آمریکا جهت اطمینان از دسترسی مردم ایران به حق جهانی آزادی بیان و دسترسی آزاد به اینترنت تأکید می‌کند.»

این بیانیه می‌افزاید: «دستورالعمل‌ها، مجوزها و سیاست‌های مجوزدهی دفتر اوفاک از تعهد ادامه‌دار دولت برای تقویت جریان آزاد اطلاعات برای مردم ایران- که حکومت این کشور همواره از مردمش دریغ کرده- حمایت می‌کنند.»

*هشدار مرکل به نتانیاهو درباره برجام

رسانه‌های صهیونیستی 29 اسفند ماه گزارش دادند که  «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان در دیدار با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه اجلاس داووس به او درباره تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای لغو توافق هسته‌ای با ایران هشدار داده است. 

براساس این گزارش، صدراعظم آلمان به نتانیاهو گفته تصمیم ترامپ باعث ایجاد شکاف در جهان غرب شده و آمریکا و اسرائیل را در برابر آلمان، فرانسه و انگلیس قرار خواهد داد.

مرکل همچنین گفته که انگلیس، آلمان و فرانسه با هر گونه تغییرات عمده در توافق برجام مخالفند. 

*اظهارات بولتون

«جان بولتون» سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد نیز 29 اسفند ماه تأکید کرد که به اعتقاد وی نشست اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهوری آمریکا با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی نمی‌تواند هیچ نوع اصلاحی در توافق هسته‌ای ایران (برجام) ایجاد کند.

 

 

*دستگیری یک تبعه ایرانی در آمریکا

اول فروردین ماه نیز خبری منتشر شد مبنی بر دستگیری یک تبعه ایرانی در آمریکا به اتهام مشارکت در برنامه‌ای برای دور زدن تحریم‌های ضد ایرانی. خبرگزاری «رویترز» در این باره گزارش داد: این فرد که «علی صدر هاشمی‌نژاد»‌ نام دارد و 38 ساله است روز دوشنبه دستگیر شده است.

بنا به گفته دادستانان آمریکایی، این فرد به انتقال بیش از 115 میلیون دلار تحت قرارداد ساخت و ساز ونزوئلا از طریق سیستم مالی آمریکا متهم شده و در پرونده‌ای که علیه او در دادگاه فدرال منهتن تشکیل شده به خاطر آنچه که دور زدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران خوانده شده، 6 فقره اتهام علیه وی مطرح شده است.

* الجبیر: هر اتفاقی بیفتد از سیاست ترامپ حمایت می‌کنیم

به گزارش فارس، «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز در گفت‌وگویی با شبکه فاکس نیوز در پاسخ به این سؤال که «آیا فکر می‌کنید دولت ترامپ باید از برجام خارج شود یا خیر» گفت:‌« من خودم را در جایگاهی نمی‌بینم که به رئیس‌جمهور آمریکا بگویم چه کار باید انجام دهد و چه کار نباید انجام دهد. اما هر اتفاقی که بیفتد ما از سیاست رئیس‌جمهور ترامپ در قبال ایران حمایت خواهیم کرد و معتقدیم که این سیاست درستی خواهد بود.»

وزیر خارجه سعودی همچنین مدعی شد: «ما معتقدیم که ایران یک خطر برای جهان است. ایران اصلی‌ترین حامی تروریسم در جهان است.»

* اعتراف رژیم صهیونیستی

پس از آنکه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه اول فروردین ماه درباره اعتراف ارتش این رژیم به حمله سال ۲۰۰۷  به یک رآکتور هسته‌ای سوریه اظهارنظر کرد و گفت که «اسرائیل، جلوی دستیابی دشمنانش به سلاح‌های هسته‌ای را خواهد گرفت.»، «ایسرائیل کاتص» وزیر اطلاعات این رژیم ساعاتی بعد عنوان کرد که حمله سال ۲۰۰۷ «هشداری به ایران» است و مدعی شد اسرائیل اجازه نخواهد داد کشورهایی مانند ایران و سوریه به سلاح هسته‌ای دست یابند.

* تبریک ترامپ به پوتین

«دونالد ترامپ»، رئیس‌ جمهور آمریکا روز چهارشنبه اول فروردین ماه نیز از تصمیمش برای تبریک پیروزی ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش دفاع کرد و گفت که مسکو می‌تواند به حل مشکلات مختلف آمریکا از جمله ایران کمک کند.

وی در توئیتر خود نوشت: «آنها (روس‌ها) می‌توانند به حل مشکلات ما با کره شمالی، سوریه، اوکراین، داعش، ایران و حتی رقابت تسلیحاتی پیش رو کمک کنند.»

*برایان هوک: برای ایرانی‌ها مجوز خرید هواپیما صادر نمی‌کنیم

به گزارش فارس، «برایان هوک» مدیر بخش سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه اول فروردین ماه اظهارات تازه‌ای درباره صدور مجوزهای فروش هواپیمای مسافربری به ایران مطرح کرد و گفت که در حاشیه نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام در وین با مقام‌های ایرانی درباره این موضوع صحبت کرده است. 

وی در این باره عنوان کرد: «من به آنها گفتم شما از هواپیماهای تجاری برای انتقال تروریست و سلاح به سراسر خاورمیانه، از جمله سوریه استفاده کنید و ما به بهای امنیت ملی‌مان برای شما مجوز صادر نخواهیم کرد.»

این مقام آمریکایی اضافه کرد: « در این دولت (دولت ترامپ) ما هیچ مجوز فروش هواپیما برای ایران صادر نکرده‌ایم. مجوزهایی که قبلاً صادر شده‌اند همچنان اعتبار دارند، ولی ما قصد نداریم اجازه دهیم مجوزهای ما نقشی در فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه داشته باشد.»

*محکومیت انفجار انتحاری در کابل

پس از وقوع انفجار انتحاری در مراسم نوروز در کابل بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دوم فروردین ماه با محکومیت شدید این اقدام تروریستی، با دولت و مردم افغانستان و خانواده ده‌ها کشته و مجروح این حادثه غم انگیز ابراز همدردی کرد.

 

 

روز چهارشنبه اول فروردین بر اثر انفجاری در کابل پایتخت افغانستان دست‌کم ۳۱ نفر کشته و ۶۵ نفر مجروح شدند.داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

*رایزنی بن‌سلمان با نمایندگان کنگره درباره ایران

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در دومین روز سفرش به واشنگتن با نمایندگان کنگره آمریکا دیدار و با آنها درباره ایران گفت‌وگو کرد.

*مقام‌های امنیتی و نظامی آمریکا، عربستان و امارات درباره ایران گفت‌وگو کردند

بنا بر بیانیه‌ای که دفتر رسانه‌ای کاخ سفید روز دوشنبه (ششم فروردین) صادر کرد: مشاوران امنیت ملی آمریکا، عربستان سعودی و امارات روز جمعه (سوم فروردین) برای گفت‌وگو درباره مسائل «راهبردی» در کاخ سفید با هم دیدار کرده‌اند. براساس این بیانیه، طرفین در این نشست درباره «مسائل دارای اهمیت راهبردی برای سه کشور، از جمله تلاش مشترک برای مقابله با نفوذ مخرب و رفتار تحریک‌آمیز رژیم ایران» گفت‌وگو کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، مقام‌های ارشد وزارت خارجه، وزارت دفاع، وزارت خزانه‌داری و سرویس‌های اطلاعاتی سه کشور هم در این جلسه حضور داشته‌اند.

*اعتراف مشاور ترامپ به نقش منافقین در آشوب‌های اخیر ایران

«رودی جولیانی»، شهردار اسبق نیویورک و مشاور غیررسمی «دونالد ترامپ»، که ارتباطات نزدیکی هم با گروهک تروریستی منافقین دارد به نقش اعضای این سازمان تروریستی در آشوب‌های دی‌ماه سال 1396 در ایران اعتراف کرده است.

*کنگره آمریکا: قادر به جلوگیری از اقدام ترامپ برای لغو برجام نیستیم

روزنامه دیلی بیست در این مدت نوشت: چهره‌های کلیدی در کنگره آمریکا پیش‌بینی کرده‌اند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا این کشور را از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد کرد. 

براساس این گزارش، با آنکه در کنگره آمریکا و تیم امنیت ملی ترامپ تمایل به حفظ این توافق وجود دارد، قانونگذاران آمریکایی گفته‌اند گزینه‌های قانونگذاری مورد نیاز برای جلوگیری از اقدام ترامپ را در اختیار ندارند. 

* 10 سال حبس برای 2 اردنی که قصد حمله به سفارت‌های ایران و روسیه را داشتند

از دیگر سو، اردن ۲ تبعه این کشور که عضو گروه تروریستی داعش بوده‌اند را به جرم برنامه‌ریزی برای حمله به سفارت‌های ایران و روسیه به تحمل 10 سال حبس محکوم کرد.

دادگاه امنیت دولتی اردن این دو نفر را به دلیل ساخت مواد منفجره و برنامه‌ریزی برای حمله به سفارتخانه‌های یاد شده از طرف «یک گروه تروریستی» محکوم کرده است. 

*آلمان مذاکره با آمریکا درباره برجام را بر سر موضوع حزب‌الله متوقف کرد

روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» در این خصوص گزارش کرد، دولت آلمان تقاضای آمریکا برای برای به رسمیت شناختن کل جنبش حزب‌الله به عنوان یک سازمان تروریستی را رد کرد و سیاست‌های دولت ترامپ در حمایت از رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد قرار داد و در مسیر گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با آمریکا را متوقف کرد.

*تکرار ادعاهای آمریکا درباره فعالیت‌های ایران در منطقه

«برایان هوک» مدیر بخش سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهارات خود مدعی شد که ایران به شدت در حال بی‌ثبات کردن خاورمیانه و تهدید صلح و امنیت منطقه است.

*تلاش لیبرمن برای ائتلاف با آفریقا علیه ایران

«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که در یک سفر آفریقایی به «تانزانیا»، «زامبیا» و «روآندا» سفر کرده بود، در پایان این سفر ابراز امیدواری کرد که با تشکیل ائتلاف با کشورهای آفریقایی، بتواند ایران را منزوی کند.

*پیشنهاد «دوبخشی» آمریکایی‌ها به اروپا برای تحریم موشکی ایران

آسوشیتدپرس جزئیات جدیدی از پیشنهاد آمریکایی‌ها به طرف‌های اروپایی برای تحریم برنامه موشکی ایران در مذاکرات دو طرف درباره برجام منتشر کرد و نوشت: هیأت مذاکره‌کننده آمریکایی در حال حاضر مشغول کار بر روی «اصلاحیه‌ای» دو بخشی است که برنامه موشکی ایران را به دو طبقه تقسیم می‌کند: موشک‌های بالستیک دوربُرد قاره‌پیما که قابلیت حمله به اروپا را دارند و پرتابه‌های کوتاه‌بردی که قابلیت هدف قرار دادن متحدان آمریکا اعم از اسرائیل، عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی و پایگاه‌های نظامی آمریکا را دارند.

براساس این گزارش، برای هر دو طبقه، تحریم‌هایی در نظر گرفته خواهد شد، اما مجازات مربوط به موشک‌های دوربرد، احتمالاً سخت‌تر خواهند بود و در صورتی که ایران اقدام به آزمایش یا انتقال آنها بکند، این تحریم‌ها به شکل خودکارتری اعمال می‌شوند. این تحریم‌ها می‌توانند شرکت‌هایی که به موجب برجام از تحریم معاف شده‌اند را هم در بر بگیرد.

*اعتراض ایران به تیراندازی مرزبانان ترکمنستانی به قایق ایرانی

به گزارش فارس، پس از آنکه مرزبانان دریایی ترکمنستان به سمت یک قایق ایرانی تیراندازی و بر اثر آن یک ایرانی کشته و یک نفر زخمی و 2 نفر دیگر هم بازداشت شدند، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان واکنش نشان داد و از اعتراض رسمی ایران به دولت عشق آباد در این خصوص و پیگیری این موضوع خبر داد.

پس از آن نیز وزارت خارجه ترکمنستان بیانیه‌ای را صادر و مدعی شد که این قایق حامل مواد مخدر بوده و سرنشینان این قایق از پذیرش دستورات مرزبانان ترکمن سرپیچی کرده‌اند که این بیانیه واکنش بهرام قاسمیرا به همراه داشت و وی در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس عنوان کرد: آنچه که غیرقابل قبول است شلیک نیروهای مرزبانی ترکمنستان به یک قایق غیرمسلح است.ادعاهایی که در این بیانیه توسط طرف ترکمن مطرح شده هنوز برای طرف ایرانی ثابت نشده، ولی هیچ کدام دلیل بر شلیک به یک قایق غیرمسلح در صورتی که حتی خلافی را مرتکب شده باشد، نیست.

* 9 ملوان ایرانی زندانی در پاکستان آزاد شدند

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کراچی دوم فروردین ماه اعلام کرد که همزمان با فرارسیدن سال جدید، ٩ ملوان ایرانی زندانی در «لاندی» کراچی پاکستان، با پیگیری سرکنسولگری ایران در این شهر آزاد و به میهن اسلامی بازگردانده شدند.

*پایبندی فرانسه به برجام

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای روز پنجشنبه اعلام کرد به توافق هسته‌ای با ایران و گروه ۱+۵ پایبند خواهد بود.

* تعهد آلمان به اجرای برجام

وزارت خارجه آلمان در راستای سفر وزیر خارجه این کشور به خاورمیانه اعلام کرد که برلین همچنان به توافق هسته‌ای ایران متعهد است.

*اعتراف فرماندهان نظامی آمریکا به افزایش توانمندی‌های موشکی ایران

مقام‌های ارشد پنتاگون در نشستی در یک کمیته فرعی مجلس سنای آمریکا به افزایش قدرت موشکی و توانمندی‌های نظامی ایران اعتراف کردند.

* الجبیر: ایران بزرگ‌ترین چالشی که در منطقه با آن مواجهیم

عادل الجبیر در نشستی در اندیشکده بروکینگز گفت: «با آمریکا برای مهار ایران همکاری می‌کنیم.»

او در ادامه این ادعاها مدعی شد: « ایران منشأ اصلی افراط‌گرایی در منطقه است. ایران، حامی دولتی تروریسم است و در امور کشورهای دیگر دخالت می‌کند و ایران بایستی بابت تأمین موشک‌های بالستیک برای شبه‌نظامیان در یمن پاسخگو شود.»

 

 

وی با بیان اینکه «ایران، بزرگترین چالشی است که در منطقه با آن مواجه هستیم» اضافه کرد: «راهبرد ما عقب راندن ایران است.»

این ادعاهای بی اساس الجبیر واکنش بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان را در پی داشت و وی این اظهارات را چون همیشه مزوّانه و عاری از حقیقت و تهی از واقعیت خواند و افزود: این نخستین بار نیست که مقامات سعودی وقتی به سرزمین حاکمان زورمدار فروشنده امنیت خود قدم می نهند، گستاخی را از حد گذرانده و به گفتن لاطائلات می‌پردازند.

قاسمی عنوان کرد: آقای الجبیر در حالی سخن از راه‌حل سیاسی برای بحران‌های منطقه بویژه در یمن می‌راند که بیش از سه سال است همه ابتکارات سیاسی را به بن بست کشانده و جز با زبان بمب و آتش و خشونت با مردم مظلوم و قحطی زده یمن سخن نمی‌گوید.

*سران انگلیس، آلمان و فرانسه بر پایبندی به برجام تأکید کردند

نخست‌وزیر انگلیس، صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه بعد از دیدار در بروکسل درباره برجام رایزنی کرده و بر پایبندی به تعهداتشان در این توافق تأکید کردند.

*عربستان، ایران را وارد دعوی قضایی کرد

شبکه خبری الجزیره بامداد جمعه سوم فروردین ماه گزارش داد که سعودی‌ها پای ایران را به یک پرونده قضایی در آمریکا برای رسیدگی به نقش ریاض در حملات 11 سپتامبر 2001 باز کرده‌اند.

*بولتون سومین مشاور امنیت ملی ترامپ

از دیگر تحولات این مدت معرفی جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید توسط ترامپ بود.

 

 

مشاور امنیت ملی جدید آمریکا پیش از این مواضع بسیار تند و جنگ‌طلبانه‌ای را اتخاذ کرده بود، در اولین مصاحبه خود بعد از احراز این سمت تا حدودی از مواضع تند خود عقب‌نشینی کرد.

روزنامه آمریکایی «هافینگتون‌پست» در گزارشی به روی کار آمدن «جان بولتون» بعنوان مشاور امنیت ملی جدید آمریکا و مواضع تند وی اشاره کرد و نوشت، دیوانگی، دیوانگی لغتی است که برای اشاره به بولتون به ذهن من خطور می‌کند. این معاون سابق وزیر خارجه آمریکا که به طرح‌ریزی جنگ فاجعه‌بار عراق کمک کرد، بار دیگر با انتشار طرحی در خصوص چگونگی از بین بردن برجام و تشویق به یک جنگ داخلی در ایران، در صدر اخبار آمده است. مهم است که ما بر اهمیت آنچه که پیشنهاد می‌دهد، سرپوش نگذاریم.

*بولتون: تصور نمی‌کنم برجام اصلاح‌پذیر باشد

«جان بولتون» در اولین مصاحبه بعد از معرفی توسط رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته که تصور نمی‌کند برجام اصلاح‌پذیر باشد.

وی عنوان کرد: «گاهی باید با واقعیت روبرو شد و پذیرفت که این توافق، همانطور که رئیس‌جمهور هم گفت، از همان ابتدا توافق بدی بوده است و بهتر نمی‌شود. او احتمالا اواسط می تصمیم نهایی‌اش را در این مورد اتخاذ می‌کند. این هم یکی دیگر از موضوعاتی است که زمانی که وارد کاخ سفید شوم، سخت روی آن کار خواهیم کرد.» 

*«جان بولتون» از گروهک منافقین پول دریافت کرده /شمخانی: مایه شرمساری برای دولت آمریکاست

پس از معرفی بولتون به عنوان مشاور جدید امنیت ملی کاخ سفید یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا عنوان کرد که مشاور امنیت ملی جدید این کشور از گروهک منافقین برای تلاش جهت تغییر نظام ایران پول دریافت کرده است.

پس از انتشار این خبر، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در دیدار نوروزی با  مدیران و کارکنان دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفت: برای یک کشور به ظاهر ابرقدرت مایه شرمساری است که مقام مسئول امنیت ملی آن حقوق بگیر یک فرقه‌ تروریستی با سابقه کشتار 17 هزار نفر از شهروندان بی‌گناه ایران باشد.

*وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی: بولتون تلاش کرد، اسرائیل به ایران حمله کند

وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی هم در اظهاراتی عنوان کرد که «جان بولتون» گزینه جدید رئیس‌جمهور آمریکا برای سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید تلاش کرده بود که او را به حمله این رژیم به ایران مجاب کند.

*بیانیه وزارت امور خارجه در حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی

به گزارش فارس، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سوم فروردین ماه و در پی فرمایشات مقام معظم رهبری در حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی بیانیه‌ای را صادر و آمادگی خود را برای حمایت از فعالان اقتصادی و تسهیل گسترش پیوندها و ارتباطات اقتصادی و تجاری در سطحی گسترده در جهان اعلام کرد.

 

 

*افزایش صادرات غیرنفتی در دستورکار روابط ایران با هلند در سال 97

علیرضا جهانگیری سفیر ایران در هلند نیز در مراسم نوروز طی سخنانی با اشاره به نامگذاری سال 97 به نام حمایت از کالای ایرانی، گفت: امیدواریم بتوانیم برنامه افزایش حجم صادارت غیرنفتی را به هلند اجرایی کرده و در این سال حجم روابط تجاری 2 کشور به بیش از 2 میلیارد یورو برسد.

*فعالیت‌های اقتصادی وزارت خارجه و سفارتخانه‌های ایران در چارچوب اقتصاد مقاومتی

روابط عمومی وزارت امور خارجه با صدور اطلاعیه‌ای در واکنش به اظهارنظری درخصوص نقش برخی سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در حمایت از اقتصاد مبتنی بر واردات با استقبال از نقد مشفقانه صاحبنظران و صاحبان قلم و با تاکید بر سیاست اصولی وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در حمایت شفاف، قاطع و مستمر از اقتصاد ملی تاکید کرد: وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی براساس دستور کار و شرح وظایف خود وفق قوانین بالادستی، فعالیت‌های متنوعی در راستای حمایت از اقتصاد ملی، تولید ملی و صادرات کالاها و خدمات انجام می‌دهند.

روابط عمومی وزارت خارجه با بیان اینکه همه فعالیت‌های اقتصادی این وزارتخانه و سفارتخانه‌های ایران در خارج در چارچوب اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود، طرح این نکته که این سفارتخانه‌ها صرفا در راستای توسعه واردات عمل می‌کنند را ناصواب خواند.

*تحریم 10 فرد ایرانی و یک شرکت مستقر در ایران توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا/واکنش تهران

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه سوم فروردین ماه اعلام کرد با همکاری وزارت دادگستری این کشور 10 فرد ایرانی و یک شرکت مستقر در ایران را تحریم کرده است. 

خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای این 10 فرد و یک شرکت را به سرقت ادعایی اطلاعات آکادمیک از صدها دانشگاه در آمریکا و کشورهای دیگر و حساب‌های کاربری رایانامه‌های متعلق به کارمندان دولت آمریکا و شرکت‌های خصوصی در این کشور متهم کرد که این اقدام واکنش تهران را در پی داشت و بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران با محکوم کردن اقدام اخیر آمریکا در تحریم کردن ١٠ فرد و یک شرکت مستقر در ایران گفت: دولت آمریکا از ترفند تحریم ها برای متوقف کردن یا جلوگیری از رشد علمی مردم ایران طَرفی نخواهد بست.

*دنباله روی انگلیس

دولت انگلیس هم در بیانیه‌ای ایران را به حملات سایبری متهم و از تحریم‌های جدید آمریکا علیه یک شرکت و چند شخص ایرانی به این بهانه استقبال کرد.

*گاردین: بروکسل برای حفظ برجام بدون آمریکا برنامه‌ریزی می‌کند

روزنامه گاردین نیز در گزارشی نوشت که اتحادیه اروپا در حال بررسی امکان فراهم کردن دسترسی به خطوط اعتباری اضطراری و حمایت‌های مالی از شرکت‌های خواستار تجارت با ایران، در صورت خروج آمریکا از برجام است.

*مخالفت چهار نظامی ارشد سابق صهیونیست با لغو برجام

چهار نظامی ارشد سابق رژیم صهیونیستی (از جمله دو وزیر جنگ پیشین این رژیم) مخالفت خود را با لغو توافق هسته‌ای ایران و 6 کشور موسوم به 1+5 اعلام کردند.

*شرمن: انتصاب بولتون مهر تأییدی بر کوتاه بودن عمر برجام است

از سوی دیگر وندی شرمن سرپرست تیم مذاکره کننده آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 تصریح کرد، علی‌رغم پایبندی ایران به برجام، دولت ترامپ به دنبال از بین بردن این توافق هسته‌ای است و انتصاب «جان بولتون» تأیید کننده کوتاه بودن عمر برجام است.

*سالیوان:  از نظر اغلب حامیان توافق هسته‌ای، برجام مُرده است

علاوه بر این، «جیک سالیوان» از مقام‌های دولت سابق آمریکا با اشاره به مواضع «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و همچنین انتصاب «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره مواضع سیاست خارجی دولت آمریکا هشدار داد خروج دولت ترامپ از برجام یک احتمال واقعی است و احتمالا توافق هسته‌ای ایران، «امسال جان به در نمی‌برد.»

*تمدید مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران و واکنش قاسمی

از دیگر تحولات در این مدت تمدید مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای ایران توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل برای یک سال دیگر بود.

اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل در سی و هفتمین نشست این شورا که جمعه در ژنو برگزار شد با ۲۱ رأی موافق، ۱۹ رأی ممتنع و ۷ رأی مخالف قطعنامه تمدید مأموریت گزارشگر ویژه برای ایران را تصویب کردند. 

تمدید مأموریت گزارشگر مزبور واکنش تهران را در پی داشت و بهرام قاسمی در اظهاراتی تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه ایران را محکوم و تمدید ماموریت گزارشگر ویژه را فاقد مشروعیت و نشانگر سوءاستفاده تعداد محدودی از کشورها از سازوکارهای حقوق بشری ملل متحد خواند.

*ایران حوادث تروریستی در فرانسه، افغانستان و مصر را محکوم کرد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران حوادث تروریستی اخیر در فرانسه، افغانستان و مصر را محکوم و با بازماندگان قربانیان این حوادث ابراز همدردی کرد.

*سفر خرازی به افغانستان و پاکستان

از دیگر تحولات این مدت سفر  سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی به 2 کشور افغانستان و پاکستان و رایزنی با مقامات این کشورها بود.

 

 

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در دیدار با اشرف غنی با اشاره به خطر گسترش نفوذ داعش در افغانستان گفت: متأسفانه برخی کشورهای منطقه به حضور داعش در افغانستان و ایجاد بی ثباتی در این کشور کمک می‌کنند.

وزیر خارجه افغانستان نیز در دیدار کمال خرازی تصریح کرد که دولت این کشور اجازه نخواهد داد که از خاکش علیه ایران اقدامی صورت پذیرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان همچنین با «محمد محقق» معاون رئیس اجرایی دولت افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات طالبان با دولت افغانستان در جهت صلح و ثبات در این کشور، از فعالیت گروه داعش در افغانستان ابراز تأسف کرد.

خرازی همچنین در دیدار با حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان ثبات و امنیت افغانستان را اولویت ایران خواند و گفت: متاسفانه برخی از کشورهای ذی‌نفوذ در افغانستان، راهبرد بی ثبات سازی این کشور را دنبال کرده و حتی به تقویت گروه‌های تروریستی از جمله داعش کمک می‌کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران همچنین در دیدار با عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان با اعلام حمایت ایران از مذاکره دولت افغانستان با طالبان گفت: هدف اصلی جمهوری اسلامی، صلح، ثبات و امنیت در افغانستان است و ایران همواره از دولت‌های مستقر حمایت می‌کند.

خرازی وزیر خارجه اسبق ایران همچنین طی سخنانی در موسسه مطالعات سیاستگذاری اسلام آباد با بیان اینکه پیش‌بینی‌ می‌شود تروریست‌ها با مهاجرت به افغانستان، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به ناامنی بپردازند، گفت: بعضی از کشورهای جنوبی خلیج فارس و آمریکا در انتقال تروریست‌ها به مناطق دیگر از جمله افغانستان نقش دارند.

در دیدار رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با سروزیر ایالت سند درباره رفع موانع بانکی بین ایران و پاکستان گفتگو شد و خرازی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات برای معرفی یک بانک پاکستانی به منظور تسهیل تبادلات بانکی بین ٢ کشوربه نتیجه برسد.

*ایران خواستار پایان فوری حملات نظامی به یمن و محاصره مردم این کشور شد

در آغاز چهارمین سال تجاوز آل سعود و متحدانش به مردم بیگناه یمن، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای خواستار پایان فوری حملات نظامی به یمن و محاصره مردم این کشور شد و آمادگی تهران را برای کمک به آغاز گفت‌وگوهای یمنی - یمنی و یافتن راهکار سیاسی برای حل این بحران اعلام کرد.

* امیدواری بن علوی نسبت به رفع موانع بر سر راه تعاملات اقتصادی با ایران

یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان که در روزهای پایانی سال گذشته شمسی (1396) سفری 2 روزه به ایران داشت در دیدار محمدرضا نوری شاهرودی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط نسبت به رفع موانع بر سر راه تعاملات اقتصادی با ایران ابراز امیدواری کرد.

تل‌آویو: ایران باعث از هم گسیختگی منطقه شده است

«هرتصی هالوی» رئیس سازمان اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه پنجم فروردین با تکرار ادعاهای بی‌اساس، ایران را به از هم گسیختن منطقه متهم کرد.

* صالحی: گشایش ال‌سی لازم برای احداث بیمارستان هسته‌ای

در آستانه 20 فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام خبر گشایش ال‌سی‌ لازم برای احداث بیمارستان هسته‌ای گفت:امیدواریم ظرف چهار سال آینده این بیمارستان به بهره‌برداری برسد.

 

 

* کمالوندی: رونمایی از دستاوردهای حاصله در زمینه آب سنگین

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در اظهاراتی با اعلام رونمایی از دستاوردهای حاصله در زمینه آب سنگین در روز 20 فروردین، از مذاکره با دیگر کشورها برای صادرات مقادیر بیشتری آب سنگین خبر داد.

*ابراز تاسف از وقوع آتش سوزی در فروشگاهی در سیبری روسیه

وقوع آتش سوزی در فروشگاهی در سیبری روسیه ابراز همدردی قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران را به همراه داشت و وی در اظهارنظری با ابراز تاسف از وقوع آتش سوزی در فروشگاهی در سیبری روسیه، با دولت، مردم و خانوده‌های داغدار ابراز همدردی کرد.

*نتانیاهو: مقابله با ایران مهمترین مسئله ماه‌ها و سال‌های آینده است

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه ششم فروردین ماه در دیدار با «ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه، بار دیگر اتهاماتش علیه ایران را تکرار کرد و گفت مقابله با ایران مهمترین مسئله «جامعه بین‌الملل» در ماه‌ها و سال‌های پیش روست.

*نتانیاهو به وزرای خارجه فرانسه و آلمان گفت ترامپ احتمالا از برجام خارج می‌شود

کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که نتانیاهو به وزیران خارجه فرانسه و آلمان گفته ترامپ احتمالا در ماه می از برجام خارج می‌شود.

*کاخ سفید: اگر برجام اصلاح نشود، از توافق کنار می‌رویم

«راج شاه» سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه ششم فروردین ماه عنوان کرد: در صورتی که تغییرات مد نظر دولت آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران اعمال نشود، واشنگتن از این توافق کناره‌گیری می‌کند.

*نیویورک‌تایمز: بیش از 100 چهره آمریکایی خواستار حمایت ترامپ از برجام شدند

یک روزنامه آمریکایی نوشت که بیش از 100 چهره سیاسی و نظامی آمریکایی با امضای بیانیه‌ای ضمن اشاره به منافع پایبندی آمریکا به برجام ، از رئیس‌جمهور آمریکا خواستند که به توافق هسته‌ای با ایران پایبند باشد.

*مونیز: برجام باید الگوی ما در مذاکره با کره شمالی باشد

ارنست مونیز وزیر انرژی پیشین آمریکا نیز در یادداشتی ضمن حمایت از باقی ماندن آمریکا در برجام، نوشت واشنگتن باید ساز و کارهای نظارتی توافق هسته‌ای با ایران را به عنوان الگوی توافق احتمالی با کره شمالی در دستور کار قرار دهد.

 

 

*ادعای انگلیسی‌ها و واکنش تهران

به گزارش فارس پس از آنکه «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس به همراه وزیر توسعه بین المللی این کشور طی یک بیانیه مشترک از ایران خواستند که رویه خود را درباره یمن تغییر دهد و عنوان کردند که اگر ایران واقعا متعهد به حمایت از راه حل سیاسی در یمن است، آنطور که در بیانیه های رسمی خود می‌گوید، پس باید ارسال سلاح که باعث تشدید تنش و تهدید صلح و امنیت بین المللی می‌شود را متوقف کند؛ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران واکنش نشان داد.

قاسمی در اظهاراتی ضمن رد این اتهامات و با اشاره به مسئولیت مستقیم انگلیس در جنایات جنگی صورت گرفته در یمن، به این کشور توصیه کرد که به جای فرار از مسئولیت به رویکرد فرصت طلبانه و منفعت جویانه خود در جنگ کور یمن هر چه سریعتر پایان دهد.

*نامه عربستان به شورای امنیت علیه ایران

در ادامه ادعاهای بی اساس آل سعود علیه جمهوری اسلامی ایران، عربستان بار دیگر اتهام‌زنی‌های خود را مبنی بر اینکه موشک‌های یمنی شلیک شده به سمت این کشور «ایرانی» هستند، تکرار کرد و نامه‌ای علیه ایران به شورای امنیت تحویل داد.

این نامه یک روز پس از دیدار «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت تحویل داده شد.

*حمله لفظی «سفیر جوان» سعودی در آمریکا به ایران

از دیگر سو «خالد بن سلمان» سفیر عربستان در آمریکا، اتفاقات تروریستی و انفجارهای مختلف در نقاط متعدد دنیا از جمله 1994 در بوینس‌آیرس و 2003 در عربستان را به ایران نسبت داد.

سفیر جوان عربستان سعودی در آمریکا، «تاریخ ایران» را متکی بر «کشتار و ویرانگری» خواند و اقدامات تروریستی متعدد در کشورهای مختلف را یک‌جا به ایران نسبت داد.

*گستاخی‌های ترکی المالکی و پاسخ تهران

به گزارش فارس، در این مدت «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی با نمایش قطعاتی از موشک‎های یمنی شلیک شده به عربستان سعودی مدعی شد که ائتلاف، اسنادی را در اختیار دارد که نشان می دهد موشک‌های شلیک شده ایرانی است و توسط ایران در اختیار انصارالله قرار می‌گیرد.

المالکی در ادعایی مضحک اعلام کرد که ایران از بندر الحدیده برای قاچاق موشک های بالستیک استفاده می‌کند و شورای امنیت باید به حساب ایرانی‌ها به دلیل تجهیز «حوثی‎ها» به موشک‎های بالستیک برسد.

وی اعلام کرد که «حوثی‎ها» تاکنون ۱۰۴ موشک بالستیک را به سمت اراضی سعودی شلیک کرده‌‌اند.

سخنگوی ائتلاف ادعا کرد: موشکی که با آن ریاض هدف قرار گرفته، ایرانی و از نوع «قیام» بوده است. عربستان حق پاسخگویی به ایران را در مکان و زمان مناسب نزد خود محفوظ می دارد.

 

 

*عربستان در جایگاه، اندازه و شرایطی نیست که بتواند توهمات و تخیلات خود را عملی کند

در همین راستا بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه عربستان در جایگاه، اندازه و شرایطی نیست که بتواند توهمات و تخیلات خود را عملی کند، گفت: حاکمان ریاض باید درک کنند که با اتکا به خرید تسلیحات و امنیت وارداتی نمی‌توانند قدرت و امنیت تولید کنند.

وی همچنین در واکنش به اظهارات توام با تهدید المالکی گفت: بی تردید این اظهارات جنگ طلبانه و غیر مسئولانه قابل پیگیری حقوقی و بین المللی است.

*اظهارات تند نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن علیه ایران

«احمد بن دغر» نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن در مصاحبه با روزنامه سعودی الشرق الاوسط، ایران را به برهم زدن امنیت منطقه متهم و اظهارات تندی علیه تهران مطرح کرد.

*باز هم ادعاهای بی اساس فرانسوی‌ها

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه که کشورش از حامیان سیاسی و تسلیحاتی جنگ عربستان علیه یمن است، روز پنجشنبه نهم فروردین ماه مدعی شد که ایران به یمن سلاح ارسال کرده است.

* واکنش قاسمی به لودریان

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم ضمن رد ادعای وزیر خارجه فرانسه درباره ارسال سلاح از سوی ایران به یمن، خطاب به دولتمردان این کشور گفت که تسلیح متجاوز و اتهام زنی به دیگران راه به جایی نمی برد.

*ظریف: حجم مشارکت آمریکا در بزرگترین فاجعه انسانی جهان وصف‌ناپذیر است

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نهم فروردین ماه در صفحه توئیتر خود با اشاره به حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از ائتلاف سعودی علیه یمن، نوشت: «ظاهرا ارائه بمب، اهداف و سوخت به جنگنده‌های سعودی کافی نیست».

وی در ادامه افزود: « آمریکا حالا میگوید "برنامه‌ریزی" جنگ یمن را هم بر عهده دارد. حجم مشارکت آمریکا در بزرگترین فاجعه انسانی جهان وصف‌ناپذیر است».

*نامه اعتراضی ایران به سازمان ملل در واکنش به ادعاهای بی اساس عربستان

در پی اتهام‌های بی اساس عربستان مبنی بر دخالت و نقش ایران در حمله موشکی حوثی‌های یمن به ریاض غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت ملل متحد با اعتراض به این اتهامات و با اشاره به تهدیدات سخنگوی ائتلاف نظامی عربستان عنوان  کرد که این اتهام‌ها و تهدیدها "برخلاف منشور ملل متحد در ممنوعیت تهدید به توسل به زور است".

*خروج نظامیان خارجی از افغانستان مقدمه حرکت به سمت صلح در این کشور

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که در راس هیأتی در کنفرانس صلح افغانستان در تاشکند ازبکستان شرکت کرد، طی سخنانی جنگ در افغانستان را نتیجه حضور نیروهای نظامی خارجی در این کشور خواند و خروج نظامیان خارجی از افغانستان را مقدمه حرکت به سمت صلح در این کشور برشمرد.

 

 

*حمایت قزاقستان از برجام

وزیر خارجه قزاقستان در دیدار معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با اعلام حمایت کامل کشورش از برجام، بر لزوم پایبندی تمامی طرف‌ها به این توافق تأکید کرد.

*آمادگی ایرانی برای همکاری با ازبکستان به منظور ایجاد صلح و ثبات در افغانستان

عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان همچنین در  دیدار با وزیر خارجه ازبکستان وضعیت موجود در افغانستان را نگران کننده خواند و آمادگی کشورمان را برای همکاری با ازبکستان به منظور ایجاد صلح و ثبات در افغانستان اعلام کرد.

*مرگ تدریجی یک آمریکایی ایرانی‌تبار به دلیل «تحریم» و «ممنوعیت سفر»

یک آمریکایی ایرانی تبارِ مبتلا به سرطان خون که برای زنده ماندن به انجام عمل پیوند استخوان نیاز دارد به دلیل تحریم‌های آمریکا و ممنوعیت مسافرت برای اتباع ایرانی، در معرض مرگ تدریجی قرار گرفته است.

*سفر روحانی به ترکمنستان و آذربایجان/انتقال 283 زندانی ایرانی از ترکمنستان به داخل کشور

حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان نیز هفتم فروردین ماه در رأس هیأتی به ترکمنستان و از آنجا به جمهوری آذربایجان سفر و با روسای جمهور 2 کشور دیدار و توافقاتی نیز در این سفرها حاصل شد. از جمله توافقات حاصله انتقال زندانیان ایرانی در ترکمنستان به داخل کشور بود که در همین راستا بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه هشتم فروردین اعلام کرد‌: 283 زندانی ایرانی و تعدادی زندانی ترکمنی (امروز هشتم فروردین) در مرز لطف‌آباد و با حضور نمایندگان قضایی 2 کشور منتقل می‌شوند.

 

 

*اروپایی‌ها نگرانی‌های ما درباره ایران را درک می‌کنند و با ما هم‌نظرند

«هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه  هشتم فروردین ماه بار دیگر ایران را به بی‌ثبات کردن منطقه متهم کرد و گفت کشورهای اروپایی هم در این رابطه با آمریکا هم‌نظر هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه این کشور گفت‌وگوهای بسیاری با اروپایی‌ها درباره ایران داشته، گفت کشورهای اروپایی نگرانی‌های آمریکا درباره ایران را درک کرده و در آن‌ها سهیم هستند.

* رویترز: اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال تحریم موشکی علیه ایران است

خبرگزاری رویترز نیز روز چهارشنبه هشتم فروردین ماه به نقل از منابع دیپلماتیک از بررسی تحریم‌های موشکی تازه علیه ایران در اتحادیه اروپا خبر داد و نوشت:  اعضای اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا این تحریم‌ها تا نشست روز 16 آوریل (27 فروردین) وزیران خارجه اتحادیه، نهایی شود.

رویترز یک روز بعد از انتشار این خبر، در ادامه گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره احتمال اعمال تحریم‌های اروپایی علیه ایران به بهانه مقابله با برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، از اختلاف اعضای اتحادیه اروپا در این باره خبر داد.

*گراهام: ماه می برای کره شمالی و برجام تاریخی خواهد بود

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی پس از دیدار با ترامپ گفت: تصور می‌کنم که در ماه می میلادی (اردیبهشت-خرداد) «لحظاتی تاریخی» در پرونده توافق هسته‌ای با ایران و مذاکرات با کره شمالی، رخ دهد.

*اکنون بهترین فرصت برای تغییر رفتار ایران از طریق یک بحران است

«هرتصل هالوی» رئیس اداره اطلاعات ارتش اسرائیل هم در اظهاراتی عنوان کرد: اکنون «بهترین فرصت» برای تغییر رفتار ایران از طریق یک بحران سیاسی یا اقتصادی است.

*نماینده رژیم صهیونیستی: قواعد بازی درباره برجام تغییر خواهد کرد

«دنی دانون» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، بامداد پنجشنبه نهم فروردین ماه نیز هشدار داد با رسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌های ایران توسط آمریکا، قواعد بازی تغییر خواهد کرد.

*برجام با وجود ایراداتش، اثربخش بوده

«گادی ایزنکوت» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی بر خلاف «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم می‌گوید توافق هسته‌ای با ایران توافقی موثر بوده و ایران تاکنون به طور کامل به این توافق پایبند بوده است.

*برای عقب راندن ایران از سوریه باید برجام را لغو و تحریم‌ها را اعمال کرد

«یواف گالانت» وزیر ساخت‌وساز کنونی و فرمانده سابق واحد جبهه جنوب ارتش رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه هشتم فروردین ماه با تکرار ادعاهای بی‌پایه و اساس درباره ایران، مدعی شد تل‌آویو باید خود را برای وضعیتی که در آن ایران نفوذ خود را در منطقه و اطراف آنها افزایش داده، آماده کند.

*ترامپ قول داده بود که برجام را لغو می‌کند و این کار را خواهد کرد/ دیگر امیدی نداریم

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: اروپایی‌ها دیگر دست از امید بستن به ماندن ترامپ در برجام کشیده‌اند و می‌دانند که او وعده انتخاباتی‌اش در خصوص لغو برجام را عملیاتی خواهد کرد.

*انگلیس ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه متهم کرد

دولت انگلیس در سند بازبینی امنیت ملی این کشور، فعالیت‌های ایران در خاورمیانه را «ثبات‌زدا» توصیف و ایران را به مخاصمه‌جویی متهم کرده است.

*بیانیه ضد ایرانی ائتلاف عربی متجاوز به یمن

ائتلاف عربی به رهبری عربستان نیز نهم فروردین ماه بیانیه‌ای صادر و اتهامات علیه ایران را تکرار کرد.

بر اساس گزارش  شبکه «العربیه»، در بیانیه مذکور ادعا شده است: شیوه ایران، تکذیب اقدامات خصمانه‌اش در منطقه است.

ائتلاف عربی سپس مدعی شد: موشک‌های حوثی‌ها از ضاحیه جنوبی در لبنان به سمت یمن قاچاق می‌شود. 

*بررسی همکاری‌های قضایی ایران و اتحادیه اروپا

در دیدار علیرضا جهانگیری سفیر کشورمان در هلند با رئیس سازمان همکاری قضایی اتحادیه اروپا همکاری های قضایی بین ایران و این اتحادیه بررسی شد.

*احضار کاردار یونان به وزارت خارجه ایران

از دیگر تحولات این مدت احضار کاردار یونان به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در روز نهم فروردین ماه بود. در همین راستا بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: به دنبال حمله یک ناشناس به کارمند سفارت کشورمان در آتن، کاردار یونان در تهران احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد.

 

*ادعای ورود دو هواپیمای رژیم‌صهیونیستی به آسمان ایران

به گزارش فارس، روزنامه الجریده کویت که رویکردی به شدت ضدمقاومت دارد و عموماً اخبار کذب را در راستای جنگ روانی علیه ایران منتشر می‌کند، در تازه‌ترین ادعای خود اعلام کرد که دو جنگنده اسرائیلی ماه جاری میلادی وارد حریم هوایی ایران شده‌اند. 

*تکذیب خبرسازی الجریده

در همین زمینه یک منبع نزدیک به وزارت دفاع روسیه، خبر روزنامه الجریده کویت مبنی بر ورود دو فروند جنگنده اف - 35 رژیم صهیونیستی به حریم هوایی ایران از طریق حریم هوایی سوریه و سپس عراق را تکذیب کرد.

*نورسیده خام اندیشی که یا نمی‌داند جنگ چیست یا تاریخ نخوانده

«محمد بن سلمان» ولیعهد پادشاهی سعودی در مصاحبه‌ای تازه صراحتا از کشورهای غربی خواست با اعمال تحریم‌های بیشتر فشار بر ایران را افزایش دهند.

وی به نشریه وال استریت ژورنال گفت: «ما باید [در فشار با تحریم] موفق شویم تا از درگیری نظامی جلوگیری کنیم. اگر در آنچه در تلاش برای انجامش هستیم موفق نشویم، احتمالا ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر شاهد جنگ با ایران خواهیم بود.»

این اظهارات ولیعهد سعودی واکنش تهران را در پی داشت و بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در این باره عنوان کرد: این نورسیده خام اندیش که هنوز باد به دِماغ دارد، یا نمی‌داند جنگ چیست یا تاریخ نخوانده و یا شوربختانه با بزرگی به صحبت ننشسته است.

*شورای عالی امنیت ملی از ابتدای سال جدید تاکنون جلسه ای نداشته است

یک منبع آگاه در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز دهم فروردین ماه با اشاره به انتشار برخی خبرهای غیرواقعی درخصوص محتوای گفتگوهای انجام شده در جلسه شورای عالی امنیت ملی در سال 1397 افزود: شورای عالی امنیت ملی از ابتدای سال جدید تاکنون جلسه ای نداشته است.

* واکنش ایران به فاجعه کشتار فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی

به گزارش فارس، در پی شهادت 16 تن از فلسطینی‌ها و زخمی شدن بیش از یک هزار و 400 تن از ساکنان شهرهای مختلف نوار غزه و کرانه باختری همزمان با روز زمین (30 مارس) و در راهپیمایی بازگشت در مرز نوار غزه با فلسطین اشغالی، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران با انتشار پیامی در توئیتر به اقدامات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان در  نوار غزه واکنش نشان داد.

در این پیام آمده است: « در آستانه عید فصح که یادآور آزادی موسی و قومش از ظل و ستم مستبدان است، صهیونیست‌های ستمگر، فلسطینیانی که سرزمینشان به دست (صهیونیست‌ها) غصب شده است و  به صورت صلح آمیز برای آزادی از  آپارتاید غیرانسانی تظاهرات می‌کنند را می‌کشند. چنین رفتاری شرم‌آور است.»

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز فاجعه کشتار فلسطینی‌ها در سرزمین های اشغالی را به شدت محکوم کرد و گفت: رهبران برخی کشورهای شناخته شده منطقه که مخفیانه به دنبال برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی هستند، در این جنایت مسئولیت مستقیم دارند.

*ایجاد کنسولگری های جدید و تسهیل صدور روادید محور گفتگوی سفیر ایران و معاون وزیر خارجه روسیه

در این روزها مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز با یوگنی ایوانف معاون کنسولی وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفتگو کرد و در این دیدار موضوعات مربوط به همکاریهای کنسولی فیمابین ٢ کشور از جمله تسهیل روادید برای سفر شهروندان ٢ کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ضرورت برگزاری نشست‌های کارشناسی، برقراری کنسولگری‌های جدید و گام‌های عملیاتی در عینیت بخشیدن به اهداف اقتصادی ٢ کشور و حل و فصل مسائل ایرانیان مقیم روسیه از دیگر موضوعات مذاکره و توافقات طرفین در این دیدار بود.

*چهار موشک دانگ‌فِنگ ما برای نابودی تهران کافی است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاض نیز در اظهاراتی تهدیدآمیز اعلام کرد برای نابودی تهران تنها ۴ موشک بالستیک «دانگ‌فنگ» ما کافی است.

*اتهام‌زنی تازه وزیر دفاع انگلیس علیه ایران

چهار روز پس از انتشار سند جدید امنیت ملی انگلیس، وزیر دفاع این کشور در اظهاراتی ضدایرانی، تهران را به داشتن «جاه‌طلبی‌های اتمی» متهم کرد.

*بحرین باز هم ایران را به حمایت از تروریسم در این کشور متهم کرد

دادستانی جرایم تروریستی بحرین ۲۱ نفر را به اتهام تأسیس یک باند تروریستی به دستگاه قضایی ارجاع داده و مدعی فرار موسس این گروه به ایران شد.

*مقاله ظریف در ینی شفق

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی یادداشتی در روزنامه «ینی شفق» از کشورهای منطقه دعوت کرد تا مشکلات و اختلافات را بر سر میز مذاکره حل کنند.

 قرار است 15 فروردین ماه نیز نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در راستای روند آستانه در ترکیه برگزار شود و به همین منظور حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به این کشور سفر خواهد کرد.