اردوغان و پوتین به تهران می آیند

هنوز زمان نشست سه جانبه بعدی روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه در تهران تعیین نشده ولی طرفین در جلسه مطبوعاتی پس از نشست، بر برگزاری آن در آینده نزدیک و پس از اجرای توافقات به دست آمده تاکید کردند.

در نشست امروز آنکارا، روسای جمهوری سه کشور، تحولات سوریه و راههای اجرای تفاهم نامه های نشست آستانه و نیز نتایج نشست سران در سوچی را مورد بررسی قرار دادند.

در پایان این نشست، بیانیه سه کشور در خصوص مذاکرات و رایزنی سه جانبه در خصوص سوریه منتشر شد و طرفین در آن با بیان این که مناقشه سوریه هیچ راه حل نظامی ندارد، بر ادامه همکاری فعال خود در خصوص این کشور تاکید کردند.

محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه نیز در این نشست حضور داشتند.

این نشست دور دوم مذاکرات سه جانبه و در ادامه مذاکرات آستانه و نشست سران سوچی، برای رایزنی و همکاری برای حل مساله جنگ داخلی سوریه محسوب می شود.

دور اول نشست سه جانبه سران ترکیه، روسیه و ایران درباره بحران سوریه موسوم به نشست سوچی، چهارشنبه 22 نوامبر (یکم آذر 96) در شهر سوچی روسیه برگزار ‌شد.

در این نشست، کشورهای روسیه، ترکیه و ایران به عنوان دولت های ضامن روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و برقراری ثبات و امنیت در این کشور روند حل جنگ داخلی سوریه را بررسی کردند.

تداوم همکاری های سه کشور در سوریه در نشست سوچی مورد تاکید روسای جمهوری سه کشور قرار گرفت و هر سه کشور بر همکاری در سوریه که در 9 دور مذاکرات آستانه تضمین شده و از پاییز سال گذشته در تحولات میدانی سوریه نقطه عطف مهمی ایجاد کرده بود، تاکید کردند.

تضمین اجرای مناطق عاری از تنش از سوی تهران، مسکو و آنکارا در قالب مذاکرات آستانه تاثیر بسزایی در مبارزات علیه داعش و کاهش درگیری ها در سوریه داشت و منجر به برگزاری نشست سوچی شد.

توافق درباره برگزاری کنگره مذاکرات ملی سوریه در سوچی نیز که با حضور بیش از یکهزار و 600 نفر از افراد موثر در تحولات سوریه در 10 و 11 بهمن برگزار شد، در جریان نشست سران ایران، روسیه و ترکیه به دست آمد.