سرمقاله روزنامه های امروز/ از پیامدهای مصرف کالای بیگانه تا آزادی تلگرام

 روزنامه های صبح امروز ایران در سرمقاله های خود به مهمترین مسایل روز کشور و جهان پرداخته اند که گزیده آنها در ذیل می آید:

دود مضر است بفرما گلوله!

مجید ۲۴ ساله و ساکن نوار غزه است. شغل او شکار پرندگان است و مانند هزاران فلسطینی دیگر هر روز باید برای کار خود به مناطق مرزی غزه با مناطق تحت ‌اشغال رژیم صهیونیستی برود. کاری که به آن لقب «سفر مرگ» داده‌اند.

چرا پیام‌رسان داخلی؟

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تهدید تلگرام و پول مجازی آن یعنی گرام برای اقتصاد کشور گفت، تلگرام یک راهزن است که در حال تبدیل شدن به شرکت هرمی مجازی است و نمی‌توانیم اجازه دهیم چنین پولی به کشور وارد شود.

محیط زیست، پلیس می خواهد

اگر سواحل و دریاها، جنگل‌ها و دشت‌های مان زبانی برای سخن داشتند احتمالا یکی از حرف‌های شان این بود که‌ای کاش زمان تعطیلات کمتر باشد و مردم کمتر به سفر بروند.

معنای دفاع از آزادی تلگرام

قرن‌ها بعد مورخان هنگام مطالعه تاریخ سال ۲۰۱۸ احتمالا تعجب خواهند کرد که همزمان با رسوایی جرائم شبکه‌های اجتماعی بزرگ جهان و فشار افکار عمومی غرب برای افزایش نظارت قانونی بر آنها، در ایران جمعی از نخبگان و فرهیختگان مدافع پیام‌‌رسان بیگانه‌ بوده‌اند.

ریشه‌ ها و پیامدهای مصرف کالای بیگانه

اقتصاد و فرهنگ ارتباطی تنگاتنگ و متقابل دارند، از طرفی بینش و سلایق فرهنگی در مشی و سبک زندگی و میزان مصرف و خرید کالا وانتخاب نوع آن تاثیر دارد و از طرف دیگر همین عوامل اقتصادی نیز نگاه و ارزش‌های فرهنگی را تحت تاثیر و تغییر قرار می دهد.