مذاکرات ۳ ساعته ایران و روسیه در مورد آخرین تحولات سوریه

حسین جابری انصاری عصر روز سه‌شنبه بعد از دیدار با الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین در امور سوریه در تهران، در جمع خبرنگاران در تشریح نتایج مذاکرات‌شان که حدود سه ساعت به طول انجامید در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در این دیدار که معاون وزیر خارجه روسیه و همچنین افرادی از وزارت دفاع این کشور نیز حضور داشته‌اند آخرین تحولات سوریه و همچنین روند آستانه مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه این دیدار بر اساس توافق روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه برگزار شد، گفت: در جریان دیدار اخیر رئیسان جمهور دو کشور در آنکارا، دو رئیس‌جمهور توافق کردند که رایزنی‌های نزدیکی بین دو کشور در ارتباط با روند تحولات منطقه و سوریه انجام شود و گفت‌وگو‌های امروز در همین چارچوب انجام شد.

وی با اشاره به برخی از محور‌های دیدار امروزش با این دیپلمات ارشد روس تصریح کرد: در این دیدار در ارتباط با آخرین تحولات سوریه و مسائل منطقه تبادل‌نظر کردیم و هر کدام به تشریح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختیم. در این جلسه همچنین در مورد هماهنگی که باید در مرحله جاری در ارتباط با تحولات سیاسی و میدانی سوریه بین دو کشور ایجاد شود، صحبت کردیم.

جابری انصاری افزود: صحنه سوریه و صحنه بین‌المللی مرتبط با آن دستخوش تحولات جدیدی است که آخرین تحول آن تهدید آمریکا و برخی دیگر از کشور‌ها جهت انجام اقداماتی علیه دولت سوریه با طرح برخی ادعا‌ها است.

وی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی علیه مخالفانش در منطقه دوما خاطرنشان کرد: موضع ایران به عنوان یکی از قربانیان سلاح‌های شیمیایی در این زمینه (استفاده از سلاح‌های شیمیایی) شفاف است و ما بار‌ها تاکید کرده‌ایم که از نگاه ایران به‌کارگیری سلاح شیمیایی از سوی هیچ‌کس و هیچ طرفی پذیرفته نیست و ما در صف نخست مخالفان استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر طرف و هر گروهی هستیم.

وی با اشاره به آنچه که در مورد سوریه در این زمینه مطرح می‌شود، گفت: هر موقع در تحولات سیاسی و میدانی سوریه تروریست‌ها با شکست‌های گسترده روبه‌رو می‌شوند و موفقیت‌های بزرگی در جریان مبارزه با آن‌ها حاصل می‌شود از سوی گروه‌های تروریستی و برخی از بازیگران خارجی که سیاست‌های‌شان در سوریه با شکست روبه‌رو شده است یک بازی و تاکتیک هماهنگ‌شده‌ای اجرا می‌شود. آن‌ها تلاش می‌کنند که با سوءاستفاده از برخی مسائل انسانی و ترتیب دادن برخی نمایش‌ها روند تحولات در سوریه را متوقف کنند. آن‌ها با طرح این‌گونه ادعا‌ها تلاش می‌کنند که روند بی‌ثباتی در سوریه ادامه پیدا کند تا گروه‌های تروریستی بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

جابری انصاری با بیان اینکه سیاست ایران در این زمینه نیز روشن و شفاف است، اظهار کرد: در گفت‌وگو‌های امروز با طرف روسی سوءاستفاده و یا استفاده ابزاری از موضوع سلاح شیمیایی و دیگر مسائل انسانی که به بازیچه و ابزار دستی برای برخی از بازیگران خارجی سوریه تبدیل شده، محکوم شد و تاکید شد که چنین موضوعی قابل پذیرش نیست.

وی با بیان اینکه مواضع ایران و روسیه در این زمینه به یکدیگر نزدیک است، تاکید کرد: اگر ادعایی در این زمینه (استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه علیه مخالفانش) وجود دارد، باید اجازه داده شود که بررسی‌های قانونی طبق روال قانونی در این زمینه انجام شود و بعد از انجام بررسی‌ها و رسیدن به جمع‌بندی‌های لازم در این زمینه اتخاذ موضع شود و اقدامات لازم صورت بگیرد. ولی ایجاد یک موج خبری و جنجال‌آفرینی در این زمینه این برداشت را تایید می‌کند که این مسائل برای برخی از کشور‌ها تبدیل به ابزاری برای پیگیری اهداف خاصشان در سوریه شده است و آن‌ها هر موقع تروریست‌ها در سوریه با مشکل روبه‌رو می‌شوند با صحنه‌سازی تلاش می‌کنند روند مبارزه با تروریسم در سوریه دچار خلل شود.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور سیاسی با بیان اینکه در گفت‌وگو‌های امروز با طرف سوری ابعاد مختلف روند آستانه نیز مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: در این جلسه در مورد کمیته قانون اساسی که براساس کنگره سوچی تصمیم گرفته شده بود ایجاد شود، از جمله در ارتباط با نحوه شکل‌گیری، دستور کار آن، ترکیب اعضای آن و همچنین نحوه تعامل با سازمان ملل در ارتباط با فعالیت‌های این کمیته گفت‌وگو کردیم.

جابری انصاری ادامه داد: در این ارتباط از سوی دو طرف ایده‌های خلاقانه‌ای مطرح شد و توافقات اولیه نیز انجام گرفت.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به تشکیل کمیته تبادل اسرا و اجساد نیز اظهار کرد: اول این جلسه این کمیته همزمان با جلسه وزیران امور خارجه سه کشور ضامن آتش‌بس در سوریه در شهر آستانه برگزار شد و قرار است جلسه دوم این کمیته همزمان با برگزاری اجلاس آستانه ۹ برگزار شود.

الکساندر لاورنتیف پیش از دیدار با جابری انصاری با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.