نائورت ادعا‌های خود را درباره نقش ایران در سوریه تکرار کرد

شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی در گفتگو با هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نظر وی را درباره حمله این کشور به سوریه و سیاست دولت ترامپ در سوریه جویا شد. او در این گفتگو با تکرار ادعا‌های قبلی آمریکا مبنی بر دست داشتن نیرو‌های دولتی سوریه به حمله شیمیایی در شهر دوما، روسیه را متهم کرد که تلاش می‌کند بشار اسد را از اتهام استفاده از سلاح شیمیایی تبرئه کند و ایران را عامل بی‌ثباتی در سوریه دانست.

 سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادعا کرد: روسیه چند سال پیش قول داد به سوریه کمک می‌کند تا از شر سلاح‌های شیمیایی خود خلاص شود، اما چنین نکرد و امروز روسیه مسئول این حمله شیمیایی است.

نائورت در پاسخ به سوالی درباره حل و فصل سیاسی بحران سوریه گفت: آمریکا با قاطعیت از روند ژنو حمایت می‌کند و بسیاری از دیگر کشور‌های جهان نیز از این روند حمایت می‌کنند و ما معتقد نیستیم که نتیجه نهایی در سوریه از طریق ابزار نظامی به دست خواهد آمد و در نهایت آمریکا و متحدانش سوریه را به اجرای روند ژنو متعهد خواهند کرد.

او در پاسخ به سوالی درباره امکان خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه پس از دستیابی به اهداف خود در این کشور و اینکه بسیاری ممکن است بگویند آمریکا در سوریه یک سیاست و موضع مشخص ندارد، با تکرار ادعاهای خود گفت: مسلما سوریه یک کشور بسیار پیچیده است که تعداد زیادی بازیگر بسیار بد در آن درگیرند که این مسئله اوضاع را در آنجا بدتر می‌کند. ما درباره روسیه صحبت کردیم، اما هنوز درباره ایران و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده این کشور در بسیاری از نقاط جهان صحبت نکردیم. ایران از حزب‌الله حمایت می‌کند و به این حمایت در سوریه ادامه می‌دهد و این یک عامل دردسرساز بزرگ است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد: «ببینید سیاست ما جهت حضور در سوریه برای شکست دادن داعش است و ما با حمایت ائتلاف به این هدف بسیار نزدیک شدیم، اما بازیگران غیرمسئول دارند از بشار اسد حمایت می‌کنند. اگر حمایت روسیه از اسد نبود که چند سال است دارد از وی حمایت می‌کند، این رژیم اکنون نمی‌توانست بخش عمده‌ای از سوریه را در کنترل خود داشته باشد. ما معتقدیم وقتی در نهایت مردم بتوانند رای بدهند، احتمالا آن‌ها به بشار اسد رای نخواهند داد.»