به نوشته روزنامه تهران امروز،حالا معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني دولت در راستاي همين طرح از آخرين اقدامات و تصميمات جديد دولت درباره ساماندهي وضعيت استخدامي کارکنان دولت خبر ميدهد. لطف الله فروزنده معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني دولت ديروز در حاشيه برگزاري جلسه هيات دولت به ميان خبرنگاران حاضر در ساختمان پاستور آمد و درباره ساماندهي وضعيت استخدامي کارکنان گفت: تعدادي از کارمندان ما رسمي هستند که در سيستم و مشاغل خود مشغول کار هستند اما تعدادي از نيروهاي ما پيماني هستند که تلاش داريم مشاغل حاکميتي را احصا کنيم. آخرين استرات‍ژي كه دولت به آن رسيده درباره تغيير وضعيت كارمندان است كه فروزنده درباره آنها ميگويد: نيروهاي پيماني که در مشاغل حاکميتي هستند از طريق آزمون رسمي ميشوند.گروه ديگري داريم كه تبديل به رسمي ميشوند گروه ديگر قراردادي هستند که از ميان آنها کساني که تمايل داشته باشند به شهرها به غير از کلانشهرها و مراکز استانها منتقل شوند با يک آزمون تبديل وضعيت خواهند شد.

دعوت می‌کنم بروید!

فروزنده می‌گوید دولت برای شرکتی‌ها هم فکری کرده است؛ بحثدیگری وجود دارد درباره نیروهای شرکتی که دولت هم اکنون بررسی می‌کند که نیروهای شرکتی را بتواند در قالب تعاونیهای ماده ۲۲ ساماندهی کند و شرکت‌های واسطه‌ای حذف شود. معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور درباره مشاغل حاکمیتی هم می‌گوید: کارشناسانی که در دستگاه‌های سیاسی امنیتی و در فعالیت‌های اصلی دستگاه‌ها نقش اصلی ایفا می‌کنند از جمله پست فرماندار، بخشدار و مدیران واحدها مخصوصا در دستگاه‌های ستادی مشاغل حاکمیتی محسوب می‌شوند که افرادی که در این مناصب قرار می‌گیرند ابتدا به صورت آزمایشی هستند سپس تبدیل به رسمی می‌شوند. دولتی‌ها که آخرین راهکار را ترغیب مردم به مهاجرت از تهران می‌دانند، تا به حال چندین بار خواسته‌اند که شهر را ترک کنند و به شهرستان‌ها بروند تا پایتخت بتواند نفس بکشد. این بار هم فروزنده همین کار را کرد و گفت: من همین جا از نیروهای قراردادی دعوت می‌کنم هر کسی که تمایل به انتقال به شهرهای دیگر دارد درخواست دهد و با یک آزمون داخلی پیمانی می‌شود و این کاملا در چارچوب قانون است.

کارمندان، شرکت‌ها و دانشگاه‌ها باید بروند

آن اوایل که طرح را کلید زده بودند صحبت از تسهیلاتی به میان آمد تا مردم را وسوسه کند دست از زندگی در تهران بردارند و بروند شهرهای دیگر. در ذیل «آیین‌نامه اعطای تسهیلات به کارکنان دستگاه‌های اجرایی متقاضی انتقال از شهر تهران» برداشتن سقف اضافه کار، دریافت وام با شرایط آسان، هدیه ازدواج، امکانات ورزشی و بهداشتی رایگان، سقف امتیازات برای خدمت در مناطق محروم، امکان افزایش تسهیلات تشویقی و… از تسهیلاتی بود که در نظر گرفته شده بود. در روزهای اول آمارهای چند ده هزار نفره‌ای از تعداد ثبت‌نام کنندگان در این طرح منتشر شد و در همان روزها از انتقال ۲۰ هزار نفر خبر دادند. سایتی با نام «انتقالی» که هنوز هم بر قرار است و در صفحه اولش به داوطلبان وعده وام ساخت مسکن ۲۵ میلیون تومانی، وام خرید مسکن ۲۰ میلیون تومان، وام تعمیرات ۵ میلیون تومانی و وام ودیعه مسکن

۱۰ میلیون تومان داده شده است. همزمان دو طرح دیگر نیز شروع شد. بررسی انتقال ۱۲۰ شرکت، مرکز پژوهشی و دانشگاه به مراکز استانها آغاز شد و طرح دور کاری هم از اقدامات دیگر دولت است که در ۳۱ شغل تعریف وتاکنون در ۲۵ درصد دستگاه‌های اجرایی استان تهران اجرا شد.

استعفا، بازخرید یا انتقال، انتخاب با خودتان است!

از قرار معلوم امتیازها و تسهیلات جواب نداد و دولتی‌ها به هر دری زدند و در برخی موارد کار به اجبار رسید. فروزنده درباره انتقال کارکنان دولت از تهران به سایر استانها به زبانی دیگر روی آورد و با بیان این مطلب که در این بخش یا افراد داوطلب می‌شوند و یا اینکه دستگاه‌ها منتقل خواهند شد، گفت: استعفا، بازخرید، انتقال با دستگاه از مواردی است که کارکنان دستگاه‌های شامل طرح انتقال باید یکی از آنها را انتخاب کنند و اینها از روشهای اجرای این طرح محسوب می‌شود. آن روزها معاون رئیس‌جمهور همچنان بر انتقال نیروی انسانی تاکید داشت و می‌گفت هدف انتقال آدم‌ها از تهران است و نه ساختمان‌های اداری و برای تشویق افراد نیز امتیازات خاصی از جمله استفاده از مزایای طرح مسکن مهر، انتقال فرزندان دانشجوی آنان، انتقال پست شغلی آنها و همچنین افزایش ۲۵ تا ۵۰ درصدی حقوق و مزایای آنها در نظر گرفته شده است. دولت می‌گفت تهران ۵۰۰ هزار نفر کارمند را در خود جای داده است که طبق برنامه دولت ۲۰۰ هزار نفر از آنها باید از تهران خارج شوند.

شهرهای کوچک زمینه اشتغال ندارند

با گذشت چند سال از اجرای این طرح، ارزیابی‌های متفاوتی از نتایج اجرای این طرح ارائه شده است اما به گفته کارشناسان، تحقق نیافتن وعده‌ها برخی از کارمندان منتقل شده را به فکر برگشت انداخته است. طرحی که هیچ تاثیر ملموسی بر زندگی مردم نگذاشت و جمعیت بالای تهران، آلودگی‌ هوا و بالا رفتن هزینه مدیریت شهری همچنان برقرار است. نبود زمینه اشتغال و امکانات رفاهی و کمبود امکانات بهداشتی درمانی، فقدان درآمد و مسکن از مهم‌ترین دلایل مهاجرت به کلانشهرهاست. آسیب‌شناسان اجتماعی معتقدند که بیش از ۷۰ درصد مهاجرت‌ها به «تهران» نیز ناشی از همین مشکلات اقتصادی است. تجمع و تمرکز امکانات در کلانشهر پایتخت و مشکلات زیر ساختی در استان‌هایی که مردم از آن مهاجرت می‌کنند، باعثشده تا تهران و شهرک‌های اقماری آن پذیرای مهاجرانی باشند که به امید زندگی بهتر راهی پایتخت شده‌اند اما نه تنها به آرزوهای‌شان دست نیافته‌اند بلکه به عنوان شهروند درجه دو هم شناخته می‌شوند. این افراد به دلیل نوع زندگی‌ای که دارند باعثبروز مشکلات فراوانی برای دولتمردان و سایر ساکنان شهرهای بزرگ هم می‌شوند.

کارشناسان می‌گویند کارآفرینی و اشتغالزایی در شهرهای کوچک و روستاها یکی از اهرم‌های اصلی پیشگیری از مهاجرت است. برنامه‌ریزی دولت برای مهاجرت منفی و بازگشت به شهرهای کوچک عجولانه بوده و اکثریت آنها تحقق نیافته است چرا که بدون افزایش حقوق و بالا بردن کیفیت‌های زندگی در شهرستان‌ها این کار عملا امکان‌پذیر نخواهد بود.

طرحی احساسی و مطالعه نشده

نمایندگان مجلس هم لب به اعتراض گشودند و هر کدام به جنبه‌ای از ضعف‌ها و شکست‌های این طرح اشاره کردند. وضعیت نابسامان کارمندان انتقالی و هم چنین بی‌تاثیر بودن این اقدام باعثشد تا مرکز پژوهش‌های مجلس اقدام به انجام بررسی در مورد این طرح کند و نتیجه بگیرد که طرح انتقال کارمندان از پایتخت بدون کار کارشناسی انجام شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی مشکلات ناشی از انتقال برخی دستگاه‌های دولتی از شهر تهران، باتشریح ویژگی‌های کلانشهر تهران اعلام کرد: جابه‌جایی فیزیکی بعضی از عناصر در این سیستم، صرفا ‌گسیختگی در نظام مذکور را دامن می‌زند و برای حل یک مشکل، چندین مشکل بزرگ‌تر به وجود خواهد آمد.

در این گزارش آمد: متاسفانه ضربتی و آنی بودن تصمیم‌ها و در نظر نگرفتن مشارکت افراد در فرآیند تغییر یک دور بی‌نتیجه و برخی اوقات مخرب را در نظام تصمیم گیری کشور ایجاد می‌کند و فقدان چنین خصوصیتی درتصمیم‌گیری مهمی همچون انتقال دستگاه‌های اداری از پایتخت، نشانه غفلت از ضرورت مشارکت نخبگان، مردم و کارکنان در این زمینه است.

نمایندگان هم عقیده داشتند طرح انتقال کارمندان از ابتدا طرحی اجرا نشدنی به نظر می‌رسید و بسیاری از کارشناسان نیز در این باره نظرات خود را مطرح کرده بودند. می‌گفتند طرح خروج کارمندان از تهران از همان ابتدا طرح شکست خرده‌ای بود چون ظرفیت‌های این کار از ابتدا وجود نداشت و نمی‌دانیم اصرار بیش از حد دولت برای انجام این کار به چه دلیل بود. طرح را احساسی و مطالعه نشده می‌دانستند و می‌گفتند انتقال کارمندان حلال مشکلات پایتخت نیست. حالا به نظر می‌رسد این بار هم در آستانه انتخاب نهم مجلس شورای اسلامی یک دگرگونی بزرگ در وضعیت نیروها و کارمندان با اهداف گوناگونی صورت می‌گیرد.

تغييراتي كه خاطرات افزايش يكباره حقوق بازنشستگان در ايام نزديك به رياستجمهوري را يادآوري ميكند و وعدههاي بيسرانجامي از دولت را به ياد مردم ميآورد كه هرگز محقق نشد.