حفاظت رهبری در فتنه ۸۸ از جمهوریت نظام

به گزارش فارس، آیتالله سیداحمد خاتمی چهارشنبه شب در دیدار اعضای ستاد مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی، جمهوریت را از مبانی اساسی انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: جمهوریت نظام به معنای اداره نظام بر اساس آرا مردم است.
امام جمعه تهران با بیان اینکه مقام معظم رهبری جمهوریت و اسلامیت نظام را ترکیب اتحادی می‌دانند نه ترکیب انضمامی، خاطرنشان کرد: ترکیب اتحادی همانند حل شدن شکر یا نمک در آب است که قابل جدا شدن از یک دیگر نیستند.
وی نظام مردم‌سالاری دینی را ترکیب اتحادی دانست اظهار داشت: در دهه مبارک فجر باید تمام کسانی که در رابطه با مسجد کار می‌کنند تمام تلاش خود را برای برگزاری باشکوه انتخابات مجلس نهم صرف کنند.
خاتمی با اشاره به تلاش جریان فتنه برای انتخابات مجلس نهم گفت: برای ما مثل آفتاب روشن است که جریان فتنه خیز برداشته تا انتقام آن زخمی را که در ۹ دی خورده است در ۱۲ اسفند بگیرد.

* مقابله فتنه با اساس انقلاب

وی با بیان اینکه امروز دیگر مقابله فتنه، ‌ مقابله با یک دولت نیست بلکه مقابله با اساس نظام است، ابراز داشت: دعوت به تحریم انتخابات از ناحیه فتنه گران نه تنها جواب مثبت نمی‌گیرد بلکه سبب گرم‌تر شدن تنور انتخابات می‌شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه حنای فتنه گران در این کشور دیگر رنگی نخواهد داشت، بیان داشت: دیگر مردم حسابی برای آنها باز نمی‌کنند اگر حسابی برای آنها باز می‌کردند دنیای شیطنت را انجام می‌دادند آنچنان که در جریان فتنه صورت دادند.
وی با بیان اینکه جریان فتنه امیدوار به برپایی انتخابات در فضایی سرد است، ‌ ابراز داشت: ‌ آنچه باید از هم‌اکنون به آن توجه داشت این است که قیاس انتخابات مجلس با انتخابات ریاست جمهوری، اساسا قیاس نادرستی است.
خاتمی با اشاره به اینکه باید انتخابات مجلس را با مجلس و ‌انتخابات ریاست جمهوری را با ریاست جمهوری مقایسه کرد، گفت: اگر در دوره هشتم مجلس حضور مردم ۵۱ درصد بوده است در این دوره نیز باید حضور مردم با این میزان سنجیده شود و البته باید تلاش کرد تا این ۵۱ درصد به حضور حداکثری تبدیل شود و نباید دست از تلاش کشید.
وی تصریح کرد: فتنه‌گران و دشمنان تحلیل‌شان را از حالا آماده کردند تا حضور مردم را در انتخابات مجلس نهم با حضور ۸۵ درصدی در انتخابات ریاست جمهوری مقایسه کنند که اگر کمتر از ۸۵ درصد مردم به پای صندوق‌های رای آمدند بهانه‌جویی‌های خود را آغاز کنند.
عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از حالا ما پاسخ می‌دهیم که وضعیت انتخابات ریاست جمهوری وضعیت ویژه‌ای است و در طول این ۳۲ ساله نیز وضعیت ویژه‌ای بوده است.
وی با بیان اینکه نظام دینی ما بر اساس تکلیف این انقلاب را حفظ کرده است تاکید کرد: باید این تکلیف را به عنوان عبادت سیاسی در مسجد صورت داد.
خاتمی با اشاره به آیه ۱۲۰ سوره توبه خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید شما هیچ گام دشمن‌ستیزی را بر نمی‌دارید مگر اینکه به عنوان عمل صالح در پرونده اعمال شما نوشته شود.
وی با بیان اینکه ما باید به مسئله جمهوریت و رای مردم بها دهیم، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در فتنه سال ۸۸ از جمهوریت نظام پاسداری کردند، عده‌ای می‌خواستند به زور رای مردم را باطل کنند که مقام معظم رهبری از آن جلوگیری کردند.
امام جمعه تهران در پایان تاکید کرد: اسلامیت، ولایت و جمهوریت نظام از اساسیترین مبانی انقلاب است که ما باید روی این مبانی تاکید ویژه داشته باشیم.