مشارکت ترکیه با روسیه و ایران در عرصه سوریه زیر سئوال رفته است

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز  در تحلیلی نوشته است: "بکیر بزداغ" معاون نخست وزیر ترکیه در جریان سفر خود به قطر اعلام کرد که آنکارا مایل نیست تا طرف هیچیک از نقش آفرینان در سوریه را بگیرد. این سخن پاسخ به اظهارات "امائول ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه بود که ابراز اطمینان نموده بود که حمله موشکی سه کشور غربی به سوریه باعث بروز اختلاف بین آنکارا و مسکو شده است.

به گفته بزداغ، سیاست ترکیه در قبال سوریه هیچ تغییری نکرده، ضمن اینکه بین آنکارا با شرکایش، چه مسکو و چه تهران و البته با واشنگتن، همچنان اختلافات زیادی وجود دارد. ترکیه، برخلاف روسیه و ایران، از دولت سوریه حمایت بدون قیدوشرط نمی کند و با آمریکا نیز در مورد مسئله کردها، اختلاف نظر اساسی دارد.

البته "مولود چاووش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته مجبور شد اظهارات بزداغ را اصلاح نموده و تاکید کند که روابط بین آنکارا و مسکو آنقدر محکم است که سخنان رئیس جمهوری فرانسه نمی تواند خللی در آن وارد کند.

به نوشته این روزنامه، البته روابط روسیه و ترکیه،اخیرا و پس از تصمیم ده‌ها کشور غربی در مورد اخراج گروهی دیپلمات‌های روسی در پی قضیه مسمومیت "سرگئی اسکریپال" و دخترش در انگلیس، در معرض امتحان جدی قرار گرفت. در آن زمان، آنکارا با مواضع کشورهای غربی برای تنبیه مسکو، ابراز همبستگی نموده و حتی مانع از تصمیم ناتو برای اخراج 7 نماینده روس و فراخواندن 3 دیپلمات خود از مسکو نشد.

مواضع دوگانه آنکارا در مورد سوریه موجب نگرانی مسکو و تهران است

به عقیده برخی کارشناسان ترکیه‌ای، این موضع گیری آنکارا به خاطر ترس آنها از تشدید رویارویی با آمریکا و دیگر کشورهای غربی است. البته "کریل سیمونوف" رئیس مرکز تحقیقات اسلامی در موسسه توسعه نوآوری‌های روسیه به این روزنامه گفته است: «نباید فراموش کرد که ترکیه در مناقشه سوریه، همواره موضعی مخالف دمشق اتخاذ کرده و تنها در اواخر سال 2016 بود که مذاکره با مسکو و تهران در چارچوب روند حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه را آغاز کرد. خط مشی ترکیه در قبال سوریه هرگز شفاف نبوده و همواره به نوعی تعدیل نیاز داشت. ضمن اینکه همین ترکیه در سال 2015، یک جنگنده سوخوی روسیه را در آسمان سوریه هدف قرار داده و منهدم کرد، ولی بعد به مرور، روابط بین دو کشور بهبود یافت. اکنون نیز حملات موشکی غربی‌ها به سوریه چیزی را تغییر نخواهد داد، برای اینکه دقیقا سال گذشته نیز آنکارا از حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات حمایت کرده بود.»

این تحلیلگر یادآور شد که ترکیه همچنان کشوری عضو ناتو است و "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری این کشور، آشکارا "بشار اسد" را جنایتکار و مقصر در کشته شدن مردم سوریه نامیده و حمله ائتلاف غربی به سوریه، چیزی را تغییر نمی دهد. به گفته وی، تنها تفاوت در این است که آنکارا حاضر به مذاکره با مسکو و تهران برای بررسی اقدامات به منظور برقراری صلح در سوریه است، وگرنه مواضع ترکیه در مورد دمشق، تغییری نکرده است.