رفیق ترامپ برای برجام به آمریکا می رود!

دستیاران «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه اولویت‌های مسائلی که وی در دیدار با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به واشنگتن مطرح خواهد کرد را تشریح کرده‌‌اند.

«برنامه جامع اقدامات مشترک» (برجام) یا همان توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که ترامپ تهدید کرده آمریکا را از آن خارج خواهد کرد یکی از اصلی‌ترین موضوعات گفت‌وگو میان سران دو کشور خواهد بود.

پایگاه خبری-تحلیلی «نشنال» بامداد پنجشنبه از قول دستیاران ماکرون گزارش داد رئیس‌جمهور فرانسه انتظار چندانی ندارد در سفر سه روزه به واشنگتن بتواند ترامپ را به ماندن در توافق هسته‌ای با ایران مجاب کند.

مقام‌های فرانسوی در یک نشست توجیهی در پاریس از قول مشاوران ترامپ گفته‌اند که او هنوز تصمیمی در خصوص توافق هسته‌ای برجام اتخاذ نکرده است.

فرانسه در کنار انگلیس و آلمان سه عضو اروپایی گروه موسوم به 1+5 هستند که در حین مخالفت با مواضع رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا مبنی بر لغو «برجام»، با درخواست‌های آنها برای تشدید فشارها علیه تهران در حوزه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای همراه شده‌اند.

مقام‌های فرانسوی گفته‌اند این سه کشور اروپایی به دنبال اعطای تضمین‌هایی به ترامپ درباره کارآمدی توافق هستند. به گفته این مقام‌ها، ماکرون در دیدار با ترامپ «پیشنهاد تعهدات اضافی از سوی کشورهای اروپایی در قالب یک توافق جانبی بر برجام را مطرح خواهد کرد.»

توافق مکمل یا جانبی بر برجام پیشنهادی بوده که اولین بار دولت فرانسه بعد از موضع‌گیری‌های ترامپ علیه این توافق هسته‌ای آن را مطرح کرده است. کشورهای اروپایی گفته‌اند قصد دارند در قالب این توافق به همکاری‌هایی با واشنگتن برای تشدید فشارها علیه ایران در موضوعات خارج از حیطه برجام متعهد شوند.

سفر سه روزه ماکرون ۴۰ ساله و همسرش به واشنگتن از روز دوشنبه آغاز خواهد شد. رئیس‌جمهور فرانسه علاوه بر موضوع برجام با مقام‌های آمریکایی درباره سوریه، کره شمالی، روسیه و روابط تجاری گفت‌وگو خواهد کرد.