کوفی عنان: امیدوارم در صورت خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها و ایرانی‌ها در کنار هم بمانند

کوفی عنان، دبیرکل اسبق سازمان ملل، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی گفت خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران خطرناک است.

او در این مصاحبه در خصوص سیاست خارجی آمریکا و تهدید مقامات این کشور به پاره کردن توافق هسته‌ای ایران گفت این می‌تواند به منزله اقدامی خطرناک باشد. امیدواریم اگر آمریکا قرار است که ماه آینده از این توافق خارج شود، دیگر طرف‌های این توافق یعنی اروپایی‌ها و ایرانی‌ها در کنار همدیگر بمانند تا وی (ترامپ) منزوی شود. این اقدام وی می‌تواند مخرب باشد و مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد. زمانی که شما می‌خواهید توافق ایران را پاره کنید در همین حال می‌خواهید که با کره شمالی مذاکره کنید. آن‌ها چه مشوق‌هایی برای مذاکره با شما و زمانی که می‌بینند که توافق اتمی با ایران را پاره می‌کنید، خواهند داشت.

دبیرکل اسبق سازمان ملل در پاسخ به پرسش که آیا  جهان نسبت به زمانی که او سازمان ملل را ترک کرد امن‌تر شده است و یا اینکه ناامنی‌ها افزایش پیدا کرده است، گفت: باید بگویم که روند بازنشستگی من یک روند عجیب و غریب بود. باید بگویم که وضع و لحظات دشواری را در سازمان ملل پشت سر گذاشتم. باید بگویم که جهان امروز به طور ویژه دچار بی‌نظمی شده است. زمانی که ما به آنچه که در خاورمیانه (غرب آسیا) می‌گذرد، نگاه می‌کنیم، زمانی که به آنچه که در بخش‌هایی از آفریقا می‌گذرد، نگاه می‌کنیم، زمانی که به آنچه که در برخی از بخش‌های آسیا می‌گذرد، نگاه می‌کنیم، ما بی‌نظمی‌هایی را می‌بینیم. من رهبرانی قدرتمند را که با وضع موجود رسیدگی کنند، مشاهده نمی‌کنم.

عنان درباره سوریه گفت: باید یک راهبرد خوب وجود داشته باشد. این راهبرد می‌تواند جمع کردن همه در کنار هم برای حل و فصل بحران سوریه یکبار و برای همیشه باشد. به نظرم این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به نظرم متقاعد کردن طرفین از شرق و غرب برای حضور در کنار هم و تعامل آن‌ها با همدیگر موضوع مهمی است. به نظرم متقاعد کردن نهاد‌های بین‌المللی، قدرت‌های منطقه‌ای و سوری‌ها برای یافتن راه حل موثر موضوع مهمی است.

او در پاسخ به این پرسش آیا معتقد است که رقابت بین روسیه و آمریکا  در سوریه می‌تواند به افزایش تنش منجر شود، گفت: من در این رابطه نگرانم. به نظرم دو طرف باید راهی برای ارتباط با همدیگر و در محیطی آرام پیدا کنند. ترجیحا این موضوع باید در پشت پرده انجام شود. به نظرم طرز سخن گفتن رهبران دو کشور در حال حاضر غیرقابل تصور است. ما شاهد سخنان تهدیدآمیز از دفتر رؤسای جمهور دو کشور هستیم. این موضوعی غیرعادی است. این همانند آن است که شاهد واقعه‌ای در یک کشور جهان سوم باشیم. 

عنان در پاسخ به این سوال مجری که  نظرش درباره دونالد ترامپ  چیست، نیز گفت: او زبان مخصوص به خود در رابطه با دیپلماسی را دارد.

او در خصوص حمایت روسیه از بشار اسد گفت: به صراحت بگویم که جنگ‌های نیابتی زیادی هم اکنون در سوریه در جریان است. برخی از این جنگ هیچ ربطی به سوریه ندارند. بنابراین ما باید در نشان دادن انگشت اتهام به طرف روسیه و دیگران با دقت رفتار کنیم. بازیگران زیادی در صحنه جنگ سوریه حضور دارند.

او در بخشی دیگر از این مصاحبه گفت: سازمان ملل همیشه کامل نبوده است. اما سازمان ملل باید شرایطی را ایجاد کند که کامل باشد. به نظرم باید به نوع فعالیت و ساختار سازمان ملل نگاه کنیم. ما باید به نظام تصمیم‌گیری آن چه در شورای امنیت و چه در مجمع عمومی توجه داشته باشیم. امیدوارم که وضع موجود تغییر پیدا کند. امیدوارم که رهبران جهان به این نتیجه برسند که راهکار‌های آن‌ها موثر نبوده است. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن کشور‌های مختلف با هم وابسته هستند. مسائل زیادی وجود دارد که یک کشور نمی‌تواند، چون قدرتمند است بگوید می‌تواند آن‌ها را حل و فصل کند. ما شاهد روی دادن این موضوع امروزه هستیم. ما شاهد انتقال قدرت به چین و دیگر مناطق جهان هستیم. پذیرش این موضوع برای آمریکا کار دشواری است. به هر حال این موضوع اثرات غیرقابل برگشتی به همراه دارد. ما باید راهی برای مقابله با این موضوع پیدا کنیم.

عنان در پاسخ به این پرسش که از چه کسی بیشتر می‌ترسد گفت: من از فردی نمی‌ترسم من نگران دیگران هستم. من معتقدم که ما به انسان‌های خونسرد و عاقل نیاز داریم.