پیش بینی سناتور «کاتن» از آینده برجام

 سناتور «تام کاتن» به عنوان یکی از مخالفان سرسخت برجام می‌گوید خودش، ترامپ، مایک پمپئو (رئیس سیا) و جان بولتون (مشاور امنیت ملی آمریکا) نسبت به ابقای برجام بدبین هستند.

کاتن معتقد است که موضع‌ اروپایی‌ها پس از سه ماه مذاکره، تغییر چندانی نکرده است. کاتن بر همین اساس تاکید می‌کند که تصمیم ترامپ برای عدم تمدید تعلیق تحریم های ایران در ماه مه نباید موجب شگفتی کسی شود.

سناتور کاتن از ایالت ارکانزاس جزء ۴۷ سناتوری است که در نامه‌ای سرگشاده به مقامات ایرانی نوشتند که توافق اتمی پس از پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما معتبر نخواهد بود.

این در حالی است که جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا چند ماه قبل در برابر نمایندگان کنگره اعلام کرد که برهم زدن توافق هسته‌ای در راستای منافع ایالات متحده نیست.

تلاش بولتون برای زمین زدن برجام

در حالی که قرار است در روزهای آینده رهبران فرانسه، آلمان و انگلیس برای رایزنی جهت حفظ برجام به آمریکا بروند جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اما در آخرین تماس با یک مقام ارشد اروپایی تاکید کرده که ترامپ به احتمال بسیار زیاد برجام را ترک می‌کند.

بولتون گفته است: «اگر من جای او بودم، همان سه ماه قبل چنین کاری را می‌کردم»

نشریه نیویورکر می‌نویسد بولتون در مکالمه تلفنی با این سیاستمدار ارشد اروپایی یادآوری کرده که فرانسه و آلمان نباید انتظار داشته باشند که ترامپ به تلاش‌های آنها برای حفظ برجام، احساسات مناسبی نشان دهد.

علاوه بر آن، «بریان هوک» رئیس دفتر وزارت خارجه آمریکا تلاش کرده تا شرکای اروپایی آمریکا را برای رویکردهای سخت‌گیرانه‌تر علیه ایران برانگیزد اما اولویت اصلی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، آن بوده که ترامپ را به هر ترتیب از ترک برجام در ماه مه باز دارند.