عقب نشینی مکرون در مورد برجام

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز یکشنبه بار دیگر تکرار کرد که از نظر او هیچ جایگزینی برای توافق هسته‌ای با ایران وجود ندارد.

ماکرون در آستانه سفر به واشنگتن، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز»، گفت هیچ «طرح دومی» برای برجام ندارد و معتقد است تا زمانی که راهکار جایگزین بهتری وجود نداشته باشد، ایالات متحده باید به این توافق پایبند بماند.

مجری فاکس‌نیوز از ماکرون پرسید که «آیا برجام برای روابط ما با ایران توافق کامل و ایده‌آلی است؟» رئیس‌جمهور فرانسه صراحتاً پاسخ داد «نه» و در ادامه گفت: «البته من گزینه‌ (جایگزین برای برجام) نمی‌بینم و هیچ طرح جایگزینی در مسئله هسته‌ای علیه ایران ندارم.»

ماکرون سپس به دلائل خود برای نبود هیچ جایگزینی برای برجام پرداخت و گفت: « (اتخاذ موضع فرانسه) به این دلیل است که می‌خواهم بگویم بیائید در مسئله هسته‌ای این چارچوب را حفظ کنیم، چراکه از وضعیتی مشابه کره شمالی بهتر است.

البته این هم نظر آخر رئیس‌جمهور فرانسه در قبال نوع تعامل مدنظر فرانسه با ایران نبود؛ ماکرون گفت:‌ «من از وضعیتی که در ارتباط با ایران وجود دارد، راضی نیستم. من می‌خواهم علیه برنامه موشک‌های بالستیک آن‌ها مبارزه کنم و نفوذ آن‌ها در آن منطقه را مهار کنم. بنابراین، حرف من این است که تا زمانی که گزینه بهتری در مسئله هسته‌ای ندارید، برجام را ترک نکنید و بیایید آن را با مهار منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک تکمیل کنیم.»

مجری برنامه در ادامه به اختلاف‌نظر ماکرون و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ماندن یا نماندن سربازان آمریکایی در سوریه پرداخت.

ترامپ پیش از حمله موشکی مشترک اخیر به سوریه، گفته بود «سربازانمان را به زودی از سوریه بیرون می‌کشیم. بگذارید حالا بقیه مواظب آن (سوریه) باشند.» پس از حمله موشکی، ماکرون گفته بود که ترامپ برای طولانی‌تر شدن دوره ماندن سربازان آمریکایی در سوریه متقاعد شده است.

همان روز کاخ سفید بیانیه داد و اعلام کرد که «او (ترامپ) می‌خواهد که سربازان آمریکایی هر چه سریع‌تر به خانه بازگردند.»

رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه امروز در خصوص این موضوع گفت: «من به صراحت می‌گویم؛ روزی که جنگ با داعش تمام شود، اگر آنجا را ترک کنیم، در حقیقت صحنه را برای رژیم ایران، بشار اسد و دوستانش خالی کرده‌ایم و آنها می‌آیند برای جنگی جدید، آماده می‌شوند.»

ماکرون سپس صراحتاً از عزم فرانسه برای ماندن غربی‌ها در سوریه و نامربوط بودن این ماندگاری به نابودی یا عدم نابودی داعش پرده برداشت و گفت: «نظر من این است که حتی پس از اتمام جنگ با داعش، فرانسه، آمریکا، متحدان ما، کشورهای منطقه و حتی ترکیه و سوریه، نقش مهمی در ساختن سوریه جدید و دادن تضمین به ملت این کشور سوریه برای اخذ تصمیم درباره آینده خودشان خواهند داشت.»

رئیس‌جمهور فرانسه، در قبال جنگ تجاری ترامپ با دیگر کشورها، دیگر طرفدار همتای آمریکایی خود نبود و با لحنی هشدارآمیز خطاب به وی گفت: «اگر علیه همه اعلام جنگ کنید، اوضاع خیلی پیچیده می‌شود. با چین جنگ تجاری می‌کنید، علیه اروپا جنگ تجاری راه می‌اندازید، در سوریه درگیر جنگ هستید، دارید با ایران می‌جنگید. اینطور نمی‌شود. شما به متحد نیاز دارید.»