احتمال وقوع جنگ میان ایران و اسرائیل و نابودی رژیم صهیونیستی

 نویسنده و تحلیلگر معروف جهان عرب و سردبیر این روزنامه، نوشت: اظهارات رایج بر روی زبان‌های فرماندهان ایرانی و اسرائیلی در این روز‌ها این است که «انگشت‌ها روی ماشه است» و احتمال می‌رود به زودی جنگ میان این دو اتفاق بیفتد که ممکن است محدود و تنها در خاک سوریه باشد و یا در چهار جبهه لبنان، سوریه، ایران و فلسطین اشغالی رخ بدهد.

در این یادداشت آمده است: سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هشدار خطرناکی به اسرائیل داد و گفت که به پایگاه‌ها و توان نظامی خود اعتماد نکنید، در هر زمانی که به ما حمله کنند موشک‌ها آماده شلیک خواهد بود، روش پیروزی بر دشمن در هر مکانی را یاد گرفتیم، اسرائیل عمق و تمرکز ندارد و به آمریکا و انگلیس امیدوار نباشید، زیرا زمانی که نخواهند به نجات شما بیایند اثری از شما باقی نخواهد ماند.

اما سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش ایران اعلام کرد که عمر باقیمانده اسرائیل بیشتر از ۲۵ سال نیست و در این سال‌ها نابود خواهد شد، بعد از محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور سابق ایران که گفته بود اسرائیل باید از روی نقشه محو شود و با انتقادات زیادی مواجه شد، این اولین تهدید از سوی یک مقام عالیرتبه ایرانی به شمار می‌رود.

این نویسنده عرب در ادامه می‌گوید: موضوعی که این روز‌ها در برنامه‌های تلویزیونی و سرمقاله‌های روزنامه‌های بزرگ اسرائیل رایج است در رابطه با احتمال وقوع جنگ نیست، زیرا آن‌ها معتقدند که جنگ حتمی است بلکه این روز‌ها بحث در رابطه با مکان و زمان جنگ، نتایج جنگ، چه کسی آتش آن را شلعه‌ور می‌کند و چه کسی اول حمله می‌کند، است.

توماس فریدمن نویسنده آمریکایی بر این باور است که جنگ بعدی میان ایران و اسرائیل خواهد بود، او در دیدار با فرماندهان ارشد اسرائیلی در تل‌آویو این مساله را گفته است، اما گادی آیزکوف، رییس ستاد ارتش اسرائیل تاکید می‌کند که این جنگ در پایان سال جاری خواهد بود و روزنامه انگلیسی تایمز می‌نویسد که نقشه خاورمیانه را از اول ترسیم می‌کنیم.

آویگدور لیبرمن، وزیر امنیت اسرائیل بعد از درک حالت و وضعیت نگرانی و ترس در فلسطین اشغالی که بعد از اظهارات رییس ارتش ایران به وجود آمد به منظور اطمینان‌بخشی در افکار عمومی رژیم صهیونیستی گفت: ارتش ما در جبهه‌های متعددی آماده است و هشدار داد که ایران آن‌ها را امتحان نکند.

سوال بزرگی که این روز‌ها مطرح است در رابطه با چگونگی شعله‌ور شدن آتش جنگ است و آیا چه کسی اولین حمله را آغاز می‌کند؟ ایران یا اسرائیل؟ بر اساس تهدیدات و اظهارات رسانه‌های ایرانی و اسرائیلی سناریو‌های احتمالی زیادی مطرح است؛ سناریوی اول این است که ممکن است هواپیما‌های اسرائیلی یکی از پایگاه‌های نظامی ایران در سوریه را بمباران کنند و ایران در مرحله اول در سوریه و یا لبنان (حزب‌الله) انتقال سختی از آن‌ها خواهد گرفت.

سناریوی دوم این است که اسرائیل در جنگی فراگیر تمام پایگاه‌های نظامی ایران را هدف قرار دهد، زیرا فرماندهان اسرائیلی بر این باورند که هدف قرار دادن پایگاه‌های محدود ایران همانند پایگاه تی ۴ بی‌فایده خواهد بود.

سناریوی سوم این است که ایران در عملیاتی انتقال خون هفت هشدی پایگاه تی ۴ را از اسرائیل بگیرد و یا این ماموریت را به حزب‌الله لبنان بسپارد.

دشوار است که بگوییم کدام یک از این سناریو‌ها اتفاق می‌افتد و می‌توان گفت که قبل از ۱۲ می‌هیچگونه حمله نظامی نه از سوی ایران و نه از سوی اسرائیل انجام نمی‌شود، زیرا اخبار درز شده نشان می‌دهد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در این تاریخ توافق هسته‌ای را بازنگری می‌کند.

اظهارات حسین سلامی در خطبه نماز جمعه که اعلام کرد موشک‌ها آماده شلیک است و دست‌ها روی ماشه است ما را یاد تهدیدات چهار ماه پیش سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌اندازد که اسرائیلی‌ها را نصیحت کرد که هر چه زودتر از فلسطین بروند، زیرا اگر جنگی اتفاق بیفتد هیزم آتش آن جنگ خواهد بود و زمانی برای نجات یافتن برای آنان باقی نمی‌ماند.

سردار سلامی نیز به اسرائیلی‌ها گفت: زمانی که آمریکا و انگلیس می‌آیند اسرائیل از بین رفته است.

عبدالباری عطوان در این یادداشت می‌نویسد: تهدیدات ایران در رابطه با جنگ مصداق بیشتری دارند، زیرا تمام جنگ‌هایی که ایران و هم‌پیمانانش در ۲۰ سال اخیر وارد آن شدند با پیروزی آنان پایان یافت، چه در سوریه، چه در لبنان و چه در عراق. این در حالی است که در این مدت زمانی اسرائیل وارد جنگی نشد مگر اینکه در آن شکست خورد؛ چه در لبنان، چه در غزه و اخیرا در سوریه بیشتر موشک‌های آنان که به پایگاه تی ۴ شلیک شدند، سرنگون شدند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که آن‌ها همچنان متعهد هستند که بعد از حمله سه‌جانبه به سوریه موشک اس ۳۰۰ بدهند و این مساله به این معناست که بکارگیری این موشک‌ها و چراغ سبز نشان دادن روسیه برای بکارگیری این موشک‌ها می‌تواند مساله غیرمنتظره بعدی باشد.

سردبیر روزنامه رای‌الیوم در پایان می‌نویسد: ما هیچ شکی نداریم که جنگی در راه است که می‌تواند حمله‌ای پیشگیرانه از سوی اسرائیل و یا حمله‌ای انتقامی از سوی ایران باشد. جنگ لفظی می‌تواند مقدمه باشد و وضعیت موجود نمی‌تواند تداوم داشته باشد، اسرائیل در این روز‌ها می‌بیند که ایران در حال خفه کردن آن از هر سویی است و بعید نیست که اسرائیل مرتکب حماقتی شود که از آن شبه نابود خارج شود و نمی‌توانیم بگوییم که به طور کامل نابود می‌شود، ما کاری به جز انتظار نمی‌توانیم انجام دهیم، اما این بار به نتایج جنگ خوش‌بین هستیم.