ایران هرگز غنی‌سازی را کنار نمی‌گذارد

به گزارش ایسنا، رامين مهمانپرست ـ سخنگوي وزارت امور خارجه ايران ـ روز چهارشنبه در گفتوگو با خبرگزاري شينهوا گفت: فعاليتهاي غنيسازي در كشور ما هرگز كنار گذاشته نخواهند شد. موضوع هستهيي كشور ما كاملا صلحآميز است و حق اساسي ملت ماست.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، مهمان‌پرست در حالی این اظهارات را بیان کرد که جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱ + ۵(پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متشکل از آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین به علاوه آلمان) در حال مذاکره برای احیای دور جدید مذاکرات درباره برنامه هسته‌یی ایران هستند.

او تاکید کرد که در ایران هرگز صحبتی از کنار گذاشتن فعالیت‌های هسته‌یی " صلح‌آمیز " نخواهد شد.

مهمان‌پرست علاوه بر آن گفت که مساله سوریه باید بدون دخالت خارجی و از طریق گفت‌وگوی ملی حل شود. ما معتقدیم که مسائل داخلی سوریه باید به طور داخلی بین دولت این کشور و مردمش حل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان این که " ما با هر گونه دخالت خارجی مخالفیم " افزود که " همه کشورها می‌توانند کمک کنند و زمینه را برای گفت‌وگوی موثر و سازنده بین دولت سوریه و مردمش فراهم کنند. "

او لزوم اصلاحات در سوریه را منتفی ندانست و گفت: البته گروهی از مردم(در سوریه) وجود دارند که(از سیاست‌های دولت) ناراضی‌اند و بشار اسد رییس‌جمهور سوریه اعلام کرده است که اصلاحات را انجام خواهد داد.

دستیار ویژه وزیر خارجه ایران در عین حال افزود که " برخی گروه‌های تروریستی وجود دارند که سعی دارند در سوریه بی‌ثباتی و ناامنی به‌وجود آورند ".

وی آمریکا و رژیم صهیونیستی را به استفاده از روش‌های مختلف برای دخالت در مسائل داخلی سایر کشورها متهم کرد و گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی از ابزارهای مختلف برای جاسوسی در بسیاری کشورها استفاده می‌کنند.

مهمان‌پرست افزود که در مورد ایران " یکی از ابزارهای آن‌ها استفاده از هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین و دیگری استفاده از افراد است. " آمریکایی‌ها خودشان می‌دانند که تعداد هواپیماهای جاسوسی‌شان که توسط نیروهای امنیتی و دفاعی ما کنترل شده‌اند بیش از یکی است و در زمان مناسب تصمیم می‌گیریم که چگونه آن‌ها را به نمایش بگذاریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به این که تحریم‌های اخیر اعلام شده توسط آمریکا چه تاثیری روی نوسان ارز در ایران خواهد داشت گفت که هیچ گونه ارتباط مستقیمی بین فشار تحریم‌ها و نوسانات ارزی در ایران وجود ندارد.

وی گفت: برخی افراد که می‌خواهند این مساله را به تحریم‌های آمریکا نسبت دهند انگیزه سیاسی دارند. آن‌ها می‌خواهند بگویند که به محض این که آمریکا تعقیب‌هایی را علیه ایران اعمال کرد اقتصاد ایران بلافاصله آسیب دید.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران برخی ادعاهای مربوط به کاهش ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریکا را به خاطر تحریم‌های واشنگتن رد کرد و گفت که تحریم‌های آمریکا " هنوز عملی نشده است " و بعد از اجرایی شدن " چند ماه طول می‌کشد " تا تاثیر خود را نشان دهد.

او در پاسخ به اين كه اولين نيروگاه هستهيي ايران تا پايان سال جاري ايراني راهاندازي خواهد شد يا خير؟ گفت: در حال حاضر نيروگاه بوشهر با ۵۰ درصد ظرفيت خود مشغول به كار است. آزمايشات مختلفي به طور مرتب انجام ميشوند تا در همان زماني كه توسط وزير انرژي ايران اعلام شد اين نيروگاه بتواند به حداكثر ظرفيت هزار مگاواتي خود برسد.