آیت‌الله مکارم شیرازی: شبکه‌های اجتماعی داخلی باید دسترسی آسان و ارزان داشته باشند

این مرجع تقلید در دیدار جمعی از مسئولان وزارت ارتباطات با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: در حال حاضر موضوع فضای مجازی از مسائل درجه نخست جامعه است.

وی افزود: ما قبلاً بارها گفتیم اما خیلی‌ها گوش نمی‌دادند، گفته بودیم که این موضوع روزی به مسئله تبدیل خواهد شد که عواملی سبب جدی‌تر گرفتن این فضا شد، خطرات و ضررها سبب شد حتی کسانی که توجه نداشتند عزم خود را جزم کنند و بدانند که با پیام‌رسان‌های خارجی نمی‌توان کار کرد چراکه خطرآفرین هستند.

مرجع تقلید شیعیان با ابراز خرسندی از جدی گرفتن همه مسئولان برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی و جایگزینی آن با مدل‌های خارجی اظهار داشت: این موضوع تبدیل به خواسته عمومی شده و مردم می‌خواهند که فضای مجازی سالم و پربار در اختیار داشته باشند.

وی ادامه داد: مردم خواستار فضای سالم هستند نه فضایی که دارای بدآموزی، اهانت به مقدسات و برای جاسوسی و ایجاد تفرقه باشد، مردم‌ باور کردند که باید از فضای مجازی خارجی عبور کرد، البته برای هر نفی باید اثبات و جایگزینی وجود داشته باشد والا تأثیری ندارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه همه باید دست‌به‌دست هم دهند تا شبکه‌های مجازی ایرانی پربار و غنی باشد، ابراز کرد: باید دسترسی به این پیام‌رسان‌ها آسان باشد و به مردم ثابت شود که حریم خصوصی آن‌ها اهمیت دارد و این موضوع باید تبیین شود، شبکه‌های اجتماعی داخلی باید دسترسی آسان و ارزان داشته باشند و مورد حمایت قرار گیرند.

وی عنوان کرد: اگر تسهیلات و امکانات لازم برای شبکه‌های بومی فراهم شود شاید نیازی به فیلتر هم نباشد، دسترسی آسان و ارزان باید مورد تأکید مسئولان باشد، اگر شبکه‌های اجتماعی داخلی زیاد و نیروها پخش شوند شاید نتیجه لازم را در پی نداشته باشد.

استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه قم خاطرنشان کرد: باید رقابت وجود داشته باشد اما رقابت محدود و اینکه چندین شبکه راه‌اندازی و نیروها پخش شود کار درستی نیست. امیدواریم که مسئولان با عزم جدی به فضای مجازی سروسامان دهند، اگر به این فضا رسیدگی نشود دیگران سوءاستفاده خواهند کرد.

وی افزود: درباره فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها هم باید اطلاع‌رسانی و خبررسانی لازم انجام شود تا مردم در جریان باشند و همراهی کنند.