‎آیت الله مهمان نواز هم اهل علم بودند هم اهل عمل/ساده زیستی از ویژگی های برجسته ایشان بود

محمدباقر قالیباف ظهر امروز در حاشیه مراسم ترحیم نماینده خبرگان و امام جمعه پیشین بجنورد، در جمع خبرنگاران ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و نیمه شعبان  به ملت شریف ایران بالاخص مردم شهید پرور استان خراسان شمالی ، رحلت آیت الله مهمان نواز را به خانواده محترم ایشان و مردم خراسان شمالی تسلیت گفت. 

‎وی در تشریح ویژگی های برجسته این عالم گرانقدر اظهار کرد: انصاف قضیه این است که شناخت من نسبت به آیت الله مهمان نواز به روزهای اول جبهه و جنگ بر می گردد. چه آن روزهایی که در میدان جبهه و جنگ توفیق داشتیم تا در معیت ایشان باشیم و چه آن وقت هایی که به مناسبت هایی به بجنورد سفر می کردیم؛ برای ملاقلات با خانواده محترم شهدا و یا با جمع رزمندگان و در خدمت ایشان بودیم، دو ویژگی برجسته در وجود این بزرگوار دیدم. یکی اینکه ایشان جزو علمایی بودند که هم اهل علم بودند هم اهل عمل. حضور و حمایت ایشان را از دوستان مان در دوران دفاع مقدس به خوبی در خاطرم است؛ چه حضور خودشان در میدان جنگ و چه حضورشان در حوزه تربیتی و حمایتی درخصوص فرزندان این مرز و بوم. به گونه ای که این استان در دوران انقلاب و دفاع مقدس درخشیده است.

‎عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توضیح ویژگی دوم امام جمعه پیشین بجنورد گفت: مردمی بودن به معنای به دیدن محرومین رفتن، ساده زیستن و ارتباط مردمی ایشان دومین شاخصه اخلاقی برجسته شان در طول آشنایی 3دهه ای است که بنده با ایشان داشتم.

‎فرمانده لشگر پنج نصر در پایان ضمن عرض تسلیت مجدد خدمت خانواده آن عالم گرانقدر و مردم بجنورد خاطرنشان کرد: امیدوارم مرحوم آیت الله مهمان نواز با این همه مجاهدت  در حوزه اجتهاد، تربیت، علم و دفاع از حریم اسلام و قران و اهل بیت و فعالیت های میدانی و حضور در جبهه و خدمت به مردم که همیشه از این موهبت بهره مند بودند، بر سر سفره الهی انشالله محشور بشوند. 

‎ براساس این گزارش آیت الله حبیب الله مهمان نواز، سال ۱۳۰۵ در روستای "کاریزک کال" نیشابور در خانواده‌ای کشاورز متولد شد. پدرش از نظر موقعیّت اجتماعی مورد احترام مردم روستا بود و در رفع مشکلات و حلّ اختلافات مردم نقش بسیار مؤثّری داشت و به روحانیّت بسیار علاقه‌مند بود و میزبانی و اکرام روحانیونی را که به روستا می‌آمدند، بر عهده می‌گرفت.

‎آن عالم ربانی، تحصیلات مقدماتی را ابتدا در مکتب خانه گذراند و سپس برای تحصیل علوم حوزوی عازم مدرسه گلشن شد و سپس سطوح نهایی حوزه را در مشهد سپری کرد.

‎وی از جمله شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار در بین مردم خراسان شمالی بود و در زمان مبارزات قبل از پیروزی انقلاب نقش اساسی در هدایت مردم خراسان به ویژه بجنورد داشت.

‎آیت الله مهمان نواز، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در هجدهم شهریورماه سال ۱۳۵۹، با حکم حضرت امام خمینی (ره) به عنوان امام جمعه بجنورد منصوب شد و بعد از ۳۲ سال اقامه نماز این شهر، به دلیل کهولت سن و وضع جسمانی ضعیف، از این سمت کناره گیری کرد.

‎آیت الله مهمان نواز، ۲۳ تیرماه ۱۳۹۱ آخرین نماز جمعه بجنورد را در مصلای امام خمینی (ره) اقامه و با مردم این شهر خداحافظی کرد، سپس حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده کنونی، ولی فقیه در خراسان شمالی، به عنوان امام جمعه جدید بجنورد منصوب شد.

‎آیت الله مهمان نواز نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری در سن ۹۲ سالگی عصر روز دوم اردیبهشت ماه جاری، به علت بیماری و کهولت سن در بجنورد فوت کرد.