رئیس‌جمهور و وعده افسانه‌ای‌اش

 براساس آمار اعلامی ستاد احیای دریاچه ارومیه، تراز سطح آب دریاچه ارومیه در چهارم اردیبهشت سال گذشته 1270.87 متر بوده که این میزان در چهارم اردیبهشت سال‌جاری به  1270.75 متر رسیده است، به عبارتی تراز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به مشابه سال گذشته 12 سانتی‌متر و نسبت به میانگین درازمدت 3.92 متر کاهش پیدا کرده است.

طبق آمار اعلامی وسعت دریاچه در چهارم اردیبهشت 2288.32 کیلومتر مربع و در زمان مشابه سال گذشته 2425.67 کیلومتر مربع بوده که براساس این آمار وسعت دریاچه نسبت به مشابه سال گذشته 137.34 کیلومتر مربع نسبت به میانگین دراز مدت 2249.87 کیلومتر مربع کاهش یافته است.

براساس این آمار، حجم آب موجود در دریاچه ارومیه در چهارم اردیبهشت سال جاری 2.01 میلیارد مترمکعب بوده که این آمار نسبت به مشابه سال گذشته 0.29 میلیارد مترمکعب و نسبت به دراز مدت 14.26 میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

این در حالی است که براساس گزارش هواشناسی بارندگی در استان آذربایجان شرقی افزایش 25 درصدی برخوردار بوده است.

جدول زیر از سایت ستاد احیای دریاچه ارومیه استخراج شده است.


گزارش فارس حاکی است، با نگاهی به گزارش‌های فروردین 92 بر‌خلاف آنچه انتظار می‌رود، نه‌ تنها اثری از افزایش این تراز در فروردین 97 مشاهده نمی‌کنیم بلکه با ترازی 1271/80 متری در فروردین 92 مواجه می‌شویم که در مقایسه با تراز 1270/75 متری چهارم اردیبهشت 97، کاهش یک‌متر و پنج سانتی‌متر با وجود افزایش 25 درصدی بارش در استان آذربایجان‌شرقی تراز دریاچه طی پنج سال گذشته را به نمایش می‌گذارد.

رئیس جمهور در سفر دو روزه خود در چهارم و پنجم اردیبهشت سال‌جاری در دیدار با برگزیدگان در تالار معلم تبریز گفت: حافظه‌ام ضعیف نیست که وعده‌هایم را فراموش کنم.

اما این امر در حالی است که نزدیک پنج سال از نخستین مصوبه دولت تدبیر و امید در 27 مرداد 92 می‌گذرد، دریاچه ارومیه در فروردین 97 با کاهش یک متر و 6 سانتی‌متر تراز دریاچه در مقایسه با فروردین 92 مواجه بودهاست.

جالب تر اینکه آقای رئیس جمهور در جمع مردم تبریز در ورزشگاه تختی تبریز و مصاحبه پایان سفر خود گفت: دولت تاکنون بیش از 2 هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه کرده است و ستاد احیای دریاچه ارومیه در گزارش اخیر خود قول داده است که تا پایان دولت دوازدهم، سطح آب این دریاچه نسبت به سال 92 یک متر افزایش خواهد یافت و به مردم آذربایجان و شمال‌‌غرب کشور اطمینان می‌دهم که دولت اهداف خود را برای احیای دریاچه ارومیه ادامه خواهد داد و نخواهیم گذاشت که این دریاچه خشک شود.

اما این نکته قابل تامل این است آقای رئیس جمهور نخستین مصوبه حضرتعالی احیای دریاچه ارومیه بود اما حالا قول می‌دهید تا پایان دولت دوازدهم ارتفاع آب دریاچه ارومیه یک متر افزایش یابد اما با بررسی آمار سطح تراز دریاچه ارومیه در در سال 92 فروردین ماه سطح تراز دریاچه ارومیه در فروردین 1271.80 متر بود که در حال حاضر رسیده به 1270.75 متر یعنی با کاهش یک متر و 5 سانتی‌متری مواجه شده است.

اگر قول حضرتعالی درباره افزایش یک متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه در پایان دولت دوازدهم محقق شود یعنی در حقیقت همان چیزی که در اول دولت خود تراز دریاچه ارومیه بود تحویل خواهد داد پس در این میان نخستین مصوبه دولت دهم و احیای دریاچه ارومیه چه می‌شود؟

پس در حقیقت دولت یازدهم و دوازدهم در این مدت در احیای دریاچه ارومیه موفق نبوده است تنها چیزی که اگر محقق شود آن چیزی را که در اول سال 92 تحویل گرفته پایان دولت یازدهم بعد از هشت سال تحویل می‌دهد.

مروی بر سخنان رئیس جمهوری در باره دریاچه ارومیه

آقای حسن روحانی در سفر پیش از برگزاری انتخابات به ارومیه در جمع مردم آذربایجان با بیان اینکه نخواهیم گذاشت دریاچه ارومیه خشک شود، گفت: "من به شما قول می‌دهم که اگر بار مسوولیت اجرایی کشور را بر دوش من قرار دادید، در اولین روز دولت، حل مشکل دریاچه ارومیه در دستور کار قرار خواهد گرفت."

حسن روحانی در جمع هواداران خود در ورزشگاه شهید آهن‌دوست ارومیه در جواب فریاد هواداران خود مبنی بر اینکه دریاچه ارومیه احیا باید شود، اظهار کرد: در مرکز مطالعات استراتژیک مدت‌هاست کارگروه ویژه‌ای برای حل مشکل دریاچه ارومیه تشکیل شده و اولین بررسی‌ها به ما می‌گوید اگر خدای ناکرده دریاچه ارومیه خشک شود، زیست 14 میلیون نفر در معرض خطر قرار خواهد گرفت و آن‌وقت ریزگردهای نمک تمام زمین‌های کشاورزی کشور را نابود خواهد کرد.

روحانی آن روز به مردم ارومیه قول داد که در اولین روز کاری دولت جدید حل مشکل دریاچه ارومیه را در دستور کار قرار دهد و تاکید کرد: من به شما قول می‌دهم در دولت تدبیر و امید احیای دریاچه ارومیه جزو اولین برنامه‌هایمان باشد.