واکنش بهرام قاسمی به تحولات مثبت اخیر در شبه جزیره کره

 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به تحولات مثبت اخیر در شبه جزیره کره اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان تنش زدایی در شبه جزیره کره بوده و از تلاش‌ها و اقدامات رهبران دو کشور کره شمالی و کره جنوبی در مسیر تنش زدایی و عادی سازی روابط بین دو کشور استقبال می‌کند و دیدار اخیر آنها را گامی مسئولانه و در مسیر درست می‌داند که می‌تواند به صلح و امنیت پایدار منطقه‌ای و جهانی کمک موثری کند.

قاسمی افزود: سیاست اصولی و همیشگی ایران مخالفت با هرگونه تولید، برخورداری، نگهداری و استفاده از تسلیحات کشتار جمعی بوده و از هرگونه تلاشی که به عاری شدن جهان از این گونه تسلیحات بینجامد، حمایت کرده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که فصل جدید و تاریخی تنش زدایی در شبه جزیره کره، باید هوشیارانه، به صورت دوجانبه و بدون دخالت و تحریک کشورهای فرامنطقه‌ای تداوم یابد.

قاسمی با اشاره به سیاست و رویکرد رئیس جمهور آمریکا در سال‌های اخیر و عدم پایبندی این کشور به تعهدات بین‌المللی خود، افزود: تجربه 40 ساله جمهوری اسلامی ایران بویژه تجربه اخیر در موضوع برجام، نشان می‌دهد دولت آمریکا، بازیگری قابل اعتماد نیست و التزامی به تعهدات بین‌المللی خود ندارد و در نتیجه، از صلاحیت لازم برای مشارکت در تعیین معادلات و ترتیبات بین کشورها برخوردار نیست؛ این موضوع در سال‌های اخیر و در دولت آقای ترامپ نسبت به گذشته، تشدید شده است. بنابراین عمیقا بر این باوریم که تنش زدایی در شبه جزیره کره باید بدون ارتباط دادن ترتیبات آن به دخالت و تحریکات احتمالی آمریکا، به مسیری که رهبران دو کره در پیش گرفته‌اند، ادامه یابد.

«مون جائه این»، رئیس‌جمهور کره جنوبی و «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی دیروز (جمعه) در منطقه حائل نظامی با یکدیگر دیدار کرده و دست دادند. 

«کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی از منطقه غیرنظامی بین دو کره عبور کرد و وارد خاک کره جنوبی شد تا اولین رهبر کره شمالی باشد که از زمان جنگ دو کره (۱۹۵۰-۱۹۵۳) پا به خاک همسایه جنوبی می‌‌گذارد. 

این دیدار مطابق با آنچه قبلا اعلام شده بود رأس ساعت ۰۰:۳۰ بامداد جمعه ۲۷ آوریل (۰۵:۰۰ بامداد به وقت تهران) در منطقه حائل نظامی برگزار شد. «اون» اولین رهبر کره شمالی است که از زمان جنگ بین دو کره (۱۹۵۰-۱۹۵۳) پا به خاک همسایه جنوبی می‌گذارد. 

رهبران کره جنوبی و کره شمالی در پایان دیدار خود و پس از امضای یک توافق، توافقات انجام شده بین طرفین را اعلام کردند.

«مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی در کنفرانسی خبری پس از این توافق گفت که دو کره توافق کردند به منظور کاستن از تنش‌ها،  ماه آینده مذاکرات سطوح بالای نظامی بین دو کشور برگزار شود.

دو کشور توافق کردند اقدامات خصومت آمیز علیه یکدیگر را متوقف کنند. وی همچنین خبر داد که در پاییز از پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی دیدن خواهد کرد.

دو طرف همچنین در زمینه  ارتباط دائمی بین شهرها و روستاهای مرزی توافق کردند.