روحانی در برجام اشتباه سال 82 را تکرار کرد

 این روزها اصلی‌ترین مدافعان برجام چون روحانی، ظریف و حتی عراقچی هم به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکا تعهدات برجامی خود را اجرا نکرده و ایران ثمری از توافق هسته‌ای نبرده است؛‌ اما اگر این مسئولان دولتی بخواهند در برابر نقض عهدهای پیاپی آمریکا واکنشی نشان داده و برای نمونه غنی‌سازی 20 درصد را دوباره از سر بگیرند واکنش ترامپ و متحدان اروپایی‌اش چه چیزی خواهد بود؟

در سال‌های 82 تا 84 و طی مذاکرات هسته‌ای دولت اصلاحات با کشورهای اروپایی، تیم ایرانی در برابر خواسته‌های سه کشور اروپایی سر تسلیم فرو آورد و به تعلیق داوطلبانه تمامی فعالیت‌های هسته‌ای و اجرای پروتکل الحاقی پرداخت. اما کشورهای اروپایی در عمل به هیچ‌کدام از تعهدات خود عمل نکردند و به همین خاطر ایران تصمیم گرفت تا پلمب تاسیسات هسته‌ای را بشکند و از این طریق مهر پایانی بر تعلیق داوطلبانه بزند.

اما این اقدام ایران که به لحاظ حقوقی کاملا صحیح بود با واکنش همین کشورهای بدعهد اروپایی مواجه شد و آلمان، انگلیس و فرانسه دست به دست آمریکا دادند و پرونده هسته‌ای ایران را وارد شورای امنیت سازمان ملل کردند. نکته جالب توجه این جا است که اصلی‌ترین خواسته شورای امنیت از ایران در شش قطعنامه صادره بازگشت به تعلیق داوطلبانه تاسیسات هسته‌ای بوده است!

از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای و بازگشت ایران به دوران قبل از برجام در زمان فعلی نیز در واقع تکرار مجدد تاریخ است و با این شرایط قطعا باید منتظر فشارهای صدچندان آمریکا و اروپا بود.

این تکرار تاریخ را باید نتیجه رویکردهای غلط تیم مذاکره‌کننده دانست؛ چه در دوران اصلاحات و چه در عصر اعتدال! خوش‌بینی به غرب و دل‌بستن به دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی نتیجه‌ای جز افزایش فشارها و تحریم‌ها بر کشور نداشته است تاسف‌بارتر این که در هر دو دوره این صنعت هسته‌ای و پیشرفت علمی کشور بوده که قربانی این رویکردهای غلط شده است.