فشار خروج از برجام روی دوش رانندگان آمریکایی

بر اساس تحقیق انجام شده از 135 هزار پمپ بنزین در آمریکا، برای اولین بار در طی هفته های اخیر، قیمت متوسط هر گالن بنزین در آمریکا کاهش یافته و به 2.80 دلار رسیده است. در حالی که 35 ایالت شاهد افزایش قیمت متوسط بوده، قیمت بنزین در 15 ایالت کاهش یافته و موجب شده تا قیمت بنزین پس از رسیدن به بالاترین رقم های بیش از 3 سال گذشته، اندکی کاهش یابد.

تحلیلگران معتقدند، در صورت خروج آمریکا از برجام و برقراری مجدد تحریم ها علیه ایران، رانندگان آمریکایی فشار بیشتری را از ناحیه افزایش قیمت سوخت متحمل خواهند شد. با توجه به اینکه آمریکا در آستانه آغاز فصل سفرهای تابستانی قرار دارد که میزان مصرف بنزین در این فصل به اوج خود می رسد، رشد قیمت نفت بعد از خروج آمریکا از برجام، احتمالا در هفته های آینده موجب سرعت گرفتن افزایش قیمت بنزین در جایگاه های سوخت در آمریکا خواهد شد. بر این اساس، احتمالا رانندگان آمریکایی باید انتظار داشته باشند که قیمت هر گالن بنزین در تابستان امسال 2 دلار در هر گالن افزایش یابد.

در حالی که بازار انرژی در انتظار تصمیم امروز ترامپ در مورد خروج یا ماندن در برجام است، قیمت متوسط بنزین در آمریکا احتمالا در هفته پیش رو افزایش خواهد داشت. هر چه اظهارنظرهای ترامپ تند و تیزتر باشد، قیمت نفت ممکن است بیشتر افزایش پیدا کند و این آسیب بیشتری به رانندگان آمریکایی خواهد زد، در حالی که اتخاذ یک لحن معتدل تر می تواند منجر به کاهش نسبی قیمت ها شود. در نهایت قیمت بنزین از همان مسیری تبعیت خواهد کرد که قیمت نفت طی می کند.