ژاپن: با دیگر اعضای توافق هسته‌ای درباره حفظ برجام گفت‌وگو می‌کنیم

«تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن روز چهارشنبه (امروز) در واکنش به خروج آمریکا از برجام گفت که کشورش از نزدیک بر تأثیر تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) نظارت دارد.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، وزیر خارجه ژاپن همچنین تصریح کرد که به گفت‌وگوهای نزدیک با کشورهای مربوطه درباره حفظ برجام ادامه می‌دهد.

علیرغم اصرارهای کشورهای اروپایی به آمریکا برای ادامه حضور در برجام، ترامپ اواخر شب گذشته با انتقاد از توافق هسته‌ای ایران، از برجام خارج شد و تهدید کرد که بالاترین سطح تحریم‌ها را علیه ایران مجدداً‌ وضع کند.

این مسئله تأسف کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان را برانگیخت و «فدریکا موگرینی» با صدور بیانیه‌ای تند گفت: اتحادیه اروپا هم از این تصمیم تأسف می‌خورد.اروپا از منافع اقتصادی خود دفاع خواهد کرد و «مصمم به حفظ برجام» است».

مسئول سیاست خارجی اروپا همچنین تصریح کرد «توافق هسته‌ای کارآمد است» و از دیگر کشورهای جهان خواسته که به اجرای توافق هسته‌ای پایبند بمانند.

با اینحال، سران رژیم‌های عربی و صهیونیستی علاوه بر استقبال از تصمیم ترامپ، از جهانیان خواسته‌اند که از آمریکا الگو بگیرند.