پیامدهای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران

پایگاه اینترنتی اسلیت در مطلبی به پیامدهای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای ایران (برجام) مرتکب نامعتبرترین حرکت در سیاست خارجی خود شده است.

در این گزارش آمده است: تصمیمی که دونالد ترامپ در خصوص توافق هسته‌ای ایران اتخاذ کرد سه انگیزه به دنبال دارد: درک اشتباه مفاهیم برجام، دهن کجی به دستاوردهای دولت اوباما، و یا تلاش برای تضعیف ایران.

ترامپ در سخنرانی تلویزیونی خود ادعا کرد ایران در مفاد برجام تقلب کرده است. این در حالی است که مقامات اطلاعاتی دولت ترامپ اذعان کردند که هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. آژانس بین المللی انرژی هسته ای از زمان امضای این توافق نامه بارها بر پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام تاکید کرده است. جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته ضمن حضور در سنا اعلام کرد پس از سه مرتبه مطالعه قرارداد 140 صفحه ای برجام، «قوی بودن» مفاد آن را تایید می کند. همچنین بسیاری از حامیان تصمیم ترامپ در خصوص برجام بر جزئیات قوی  این توافق اذعان کردند.

رئیس جمهور آمریکا از همان ابتدای مبارزات انتخاباتی، به توافق هسته ای ایران حمله کرد. او بارها برجام را «بدترین معامله» نامید و اعلام کرد در صورت ورود به کاخ سفید از این توافق خارج خواهد شد. او ادعا کرد این توافق آمریکا را ملزم به پرداخت 100 میلیارد دلار به ایران کرد که توافقی غیرمنصفانه بود.

[اسلیت: ترامپ با خروج از برجام یکی از موفق‌ترین توافق‌های کنترل سلاح در تاریخ مدرن را تخریب کرد]

از سوی دیگر، رئیس جمهور آمریکا مدعی شد این توافق دست ایران را برای آزمایش موشک های بالستیک و حمایت از تروریسم باز گذاشته است. این در حالی است که برنامه های موشکی ایران تاکنون هیچ کشوری را تهدید نکرده است.

او ضمن انتقاد از توافق هسته ای ایران که سال 2015 توسط ایران و گروه 1+5 با اعتبار 10 ساله امضاء شد، ادعا کرد ایران پس از پایان مهلت این توافق به سادگی فعالیت های هسته ای خود را از سر می گیرد و احتمال ساخت سلاح های هسته ای برای آن فراهم می شود.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: ترامپ با خارج کردن آمریکا از توافق هسته ای ایران زمینه ساز مشکلات متعددی می شود. زمانی که برجام از سوی آمریکا لغو شود، ایران نیز مجبور نیست بازرسان هسته ای را نگه دارد و به آنها اجازه بازرسی دهد. بنابراین، آمریکا با شرایط دشواری برای  نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران مواجه می شود.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران پس از تصمیم دونالد ترامپ در خصوص خروج آمریکا از برجام اعلام کرد به واشنگتن چند هفته مهلت می دهد تا در تصمیم خود تجدیدنظر کنند و در غیر این صورت، فعالیت های هسته ای خود را  از سر خواهد گرفت.

مذاکره‌کنندگان اروپایی طی روزهای اخیر اعلام کردند حتی با خروج آمریکا در این پیمان باقی خواهند ماند و از ایران نیز می خواهند به توافق پایبند باشد. آنها نهایت سعی خود را می کنند  تا از شرکت های اروپایی که مشغول تجارت با ایران هستند، حفاظت کنند. با این حال، به نظر می رسد کارشکنی ها و اقدامات تلافی جویانه آمریکا گریبانگیر آنها نیز شود ودر نهایت طرف‌های اروپایی نیز مجبور به خروج از آن شوند.