واکنش دولت آفریقای جنوبی به خروج آمریکا از برجام

سیریل رامافوزا ضمن ابراز نگرانی عمیق از اقدام رئیس جمهور آمریکا در خروج از برجام آن را یک قدم به عقب دانست و افزود: به عنوان یک اصل که ریشه عمیقی در سیاست خارجی آفریقای جنوبی دارد، ما همواره از دیپلماسی چندجانبه و حل و فصل صلح آمیز مناقشات حمایت می‌کنیم، در این رابطه برجام یک دستاورد بزرگ است که چارچوبی از اعتماد را مهیا می‌کند تا در قالب آن جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را در جهت اهداف صلح آمیز توسعه دهد.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی ادامه داد: این قطعنامه در جهت منافع منطقه و جهان تنظیم شده است و چنین پیشرفتی که در طی سال‌ها مذاکره و تلاش دیپلماتیک بدست آمده است نباید از بین برود. این توافق از زمان امضاء سهم بسزایی در کاهش تنش‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران داشته و هنوز هم نقش بسیار مهمی در ایجاد صلح و ثبات و عادی سازی روابط دارد.

به گزارش شبکه خبری نیوز ۲۴ رامافوزا تاکید کرد: دولت آفریقای جنوبی از تمامی طرف‌های دیگر این موافقتنامه می‌خواهد تا به تعهدات خود در چارچوب این برنامه احترام بگذارند و خروج آمریکا نه تنها نباید سایر طرف‌ها را از اجرای تعهدات خود در این موافقتنامه بازدارد، بلکه همچنین نباید تاثیری منفی بر سازوکار‌ها و مکانیزم‌های ایجاد شده توسط برجام داشته باشد.