به گزارش فارس، حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه کشورمان با حضور در برنامه کنکاش شبکه جهانی جام جم به سؤالات مختلف پیرامون اعمال فشارهای اخیر غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، پاسخ داد.

وی راجع به تحریم خرید نفت توسط اعضای اتحادیه اروپا، گفت: حدود ۱۸ درصد نفت صادراتی ایران عمدتاً به اسپانیا، ایتالیا و یونان و حدود ۲.۸درصد نیز به فرانسه می‌باشد. اتحادیه اروپا اعلام کرده که هر چند تصمیم کلی در این خصوص اتخاذ شد و در اواخر ژانویه احتمالاً به تصویب شورای اتحادیه خواهد رسید، ‌ اما در خبرهای بعدی گفته شد که اجرای این تصمیم کلی، زمان‌بر بوده و نیاز به تغییر برخی زیرساخت‌های پالایشگاهی و امکان جایگزینی نفت غیرایرانی دارد.

قشقاوی افزود: متأسفانه ماهیت فعلی دیپلماسی غرب در برخورد با ایران، یک دیپلماسی احساسی، کاملاً ایدئولوژیک، ‌دشمن محور و در مغایرت آشکار با منافع ملی این کشورها می‌باشد. زیرا جمهوری اسلامی ایران تاکنون هیچ یک از مؤلفه‌هایی از منافع مردم این کشورها را به چالش نکشید، هیچ‌گونه تجاوز سرزمینی علیه حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ۲۷ کشور اروپایی، آمریکا و کانادا نداشته است. هیچ اقدامی علیه منافع اقتصادی و شرکت‌های تجاری آنها به عمل نیاورده است. در هیچ یک از تخاصمات و منازعات منطقه‌ای و پیرامونی علیه هیچ کشور غربی وارد نشده و هیچ بخشی از منافع حیاتی مردم این کشورها را تهدید نکرده است.

* گرفتاری دیپلماسی غرب در چنبره ایدئولوژی " حمایت از صهیونیسم "

وی یادآور شد: این در حالی است که دیپلماسی دشمن محور غرب در چنبره ایدئولوژی " حمایت از صهیونیسم " گرفتار شده است. به همین دلیل است که بی توجه به بحران موجود اقتصادی در حوزه یورو به ویژه در کشورهای وارد کننده نفت از ایران، ‌ در یک اقدام احساسی آنها را ملزم به هزینه اضافی تغییر سیستم پالایشگاهی کرده تا بلکه علی‌رغم منافع مردم بحران زده کشور خود، رضایت صهیونیست‌ها را از این طریق جلب کنند.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون امضای مصوبه تحریم بانک مرکزی ایران توسط اوباما نیز گفت: بیانیه اوباما در خصوص قانون بودجه دفاعی ۲۰۱۲ و تحریم بانک مرکزی ایران، در حقیقت تسری و تحمیل قوانین داخلی آمریکا بر سایر کشورهاست که خود یک رویه خطرناک در نقض حاکمیت ملی کشورهای دیگر می‌باشد. به همین دلیل چین و برخی دیگر از کشورها اقدام به مخالفت با این تحمیل آشکار کردند.

قشقاوی خاطرنشان کرد: البته در سال‌های تحریم یکجانبه توسط آمریکا، گهگاهی رسانه‌های آمریکایی اقدام به افشای صدها مجوز صادراتی صادره از سوی دولت آمریکا جهت صادرات اقلام تجاری به ایران کردند که خود نشان از تناقض آشکار بین سیاست‌های رفتاری و اعلانی آمریکایی‌ها در مقاطعی نسبت به ایران می‌باشد.

وی ادامه داد: ‌ ناگفته پیدا است که امضای متمم ۱۲۴۵ اخیر اوباما، عمدتاً‌ دارای مصرف داخلی و انتخاباتی بوده تا کاندیدای واحد دموکرات‌ها در قبال هجمه بی امان کاندیداهای رنگارنگ جمهوری‌خواهان کم نیاورد.

*تحریم شمشیری زنگ زده

معاون وزیر خارجه در پایان گفت: نقش تشدید تحریم‌ها علیه ایران در ذات خود مفهوم ناکارآمدی تحریم‌های قبلی را نشان می‌دهد. ما بارها گفتیم که تحریم، شمشیر زنگ زده‌ای است که تأثیری بر روند تصمیمات جاری مسئولان نظام نخواهد داشت. بنابر آمار مراکز اقتصادی جهان، ایران به لحاظ حجم فعالیت اقتصادی هجدهمین کشور جهان است. در همسایگی ۱۵ کشور مجاور قرار دارد، ‌چنین اقتصادی قابل تحریم نیست.

وی افزود: غرب چارهای جز تمکین نسبت به واقعیات ایران ندارد، یعنی اینکه غرب هیچ گزینه دیگری در خصوص ایران روی میز ندارد.