ترامپ خروج از برجام را به سوریه ربط داد!

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی بامداد جمعه مدعی شد«فکر می‌کنم ما با خروج از توافق ایران که توافقی وحشتناک برای ایالات متحده و جهان بود در واقع به سوریه کمک کردیم. فکر می‌کنم سوریه، روند با ثبات شدن را آغاز خواهد کرد.»

وی در ادامه گفت: «من احترام زیادی برای سوریه و مردم این کشور قائلم. مردمان بزرگی دارد. من مردمانی را از سوریه می‌شناسم. آدم‌های بزرگی هستند. سوریه قبل از اینکه اینطور وحشتناک متلاشی شود، کشوری با فرهنگ عظیم بود.»

ترامپ در ادامه به اظهارات تُند مقام‌های اروپایی در روزهای گذشته هم واکنش نشان داد.

«دونالد تاسک»، رئیس شورای اروپا روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «با نگاهی به تصمیمات اخیر "دونالد ترامپ" شاید کسی به این فکر بیافتد که "با داشتن چنین دوستانی، دیگر به دشمن نیاز نداریم." اما واقعا، اتحادیه اروپا باید قدردان باشد. به لطف او، ما از توهم خلاص شدیم. ما دریافتیم که "کس نخارد پشت من، جز ناخن انگشت من".»

«تاسک» روز پنجشنبه هم در پاسخ به سوال یک خبرنگار که حکومت ایران را «پیش‌بینی‌ناپذیر» خواند و خواستار توضیح درباره ماهیت همکاری اروپا با ایران شد، گفت: « فکر می‌کنم اینکه شما رقیب یا دشمنی غیرقابل پیش‌بینی داشته باشید، مسئله ژئوپولتیک نیست، مسئله وقتی است که نزدیک‌ترین دوست شما غیرقابل پیش‌بینی باشد. این جوک نیست، امروز اصل مشکل ما با دوستانمان در آن سوی آتلانتیک همین است.»

ترامپ در جریان دیدار با دبیر کل ناتو، در پاسخ به سوالی درباره اینکه نظرش درباره اظهارات تاسک چیست گفت: «من این روند را عوض می‌کنم. ببینید، اتحادیه اروپا در زمینه تجارت با آمریکا وحشتناک عمل کرده است. آنها با کارگران ما رفتار وحشتناکی داشته‌اند.»

وی ادامه داد: «من ژان کلود یانکر (رئیس کمیسیون اروپا) و دونالد [تاسک] را خیلی خوب می‌شناسم. صادقانه حرف بزنم، اتحادیه اروپا در زمینه تجارت با ما هر چقدر فکر کنید بد است. آنها همه جور اسم روی من می‌گذارند.»