آفتاب: ایران در مقایسه با تمام کشورهایی که آمریکا در چند دهه اخیر با آنان مقابله نظامی داشته است، ارتش قوی تر و قدرت نظامی بسیار بیشتری دارد. ایران مانند گرنادا، پاناما، بوسنی، هائیتی، سومالی، صربستان، عراق و یا افغانستان نیست که به راحتی در برابر حمله آمریکا شکست بخورد.

در مورد تمامی این کشورها آمریکا نیروهای نظامی را شکست داده است که از رویارویی با آمریکا در برابر نیروی زمینی، دریایی و هوایی این کشور ناتوان بوده اند. اما نیروهای نظامی ایران بسیار شایسته تر و قوی تر و تواناتر از ارتش های این کشورها است.

مدتی است که برنامه صلح آمیز هسته ای ایران به دستاویزی برای سردمداران آمریکایی و صهیونیستی برای تهدید ایران به حمله نظامی تبدیل شده است و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی و اقتصادی هشدار می دهند حمله به ایران عواقب بسیار خطرناک و فاجعه آمیزی در پی خواهد داشت.

در تازه ترین مورد از این هشدارها نیز آدام لاودر عضو هیئت علمی و استاد دانشکده نیروی هوایی آمریکا در مقاله خود که در شبکه خبری سی ان ان منتشر شده است، آورده است: با توجه به اعلام باراک اوباما رییس جمهور و لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا مبنی بر این که بخش اصلی کاهش بودجه دولتی آمریکا وزارت دفاع و ارتش این کشور را تحت الشعاع قرار خواهد داد، به نظر می رسد که جنگ طلبانی که در صدد هستند ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای با هر وسیله ممکن که نیاز باشد بازدارند، اکنون ابزار کمتری برای تحقق این امر در اختیار دارند.

بر اساس این گزارش، با در نظر گرفتن این نکته که تعداد سربازان فعال در ارتش آمریکا قرار است تقریبا به میزان ۸۰ هزار نفر کاهش یابد و با توجه به این که ردپای کاهش بودجه در تمام بخش های وزرات دفاع و ارتش محسوس خواهد بود، به نظر می رسد احتمال تحقق " عملیات آزاد سازی ایران " بسیار کمتر از آنی باشد که افراد جنگ طلب در دولت آمریکا به آن امیدوار بودند.

این گزارش در ادامه می افزاید: چشم انداز مقابله نظامی با ایران که اکنون امید به انجام آن به شدت تقلیل یافته است، خبر بسیار بدی برای برخی از افرادی است که سخنان پانتا وزیر دفاع آمریکا که ماه گذشته اعلام کرده بود ایران می تواند(با وجود آن که بعید است) تا پیش از پایان سال جاری میلادی به سلاح هسته ای دست یابد، توجه آنان را به خود جلب کرده بود.

در ادامه این مقاله ادعا شده: اگرچه تعداد کمی از ایرانیان خارج حکومت این کشور تجهیز ایران به بمب اتمی را یک اقدام پسندیده می دانند، اما با این وجود مردم آمریکا این شایستگی را دارند که در مورد هر تصمیمی که منجر به بروز جنگ میان ایران و آمریکا شود، آگاهی داشته باشند. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم باید اشاره کنیم که کوبیدن بر طبل جنگ به صورتی که صدای آن آنقدر بلند باشد که صدای مخالفان جنگ به گوش نرسد، یک عامل جایگزین بسیار ضعیف و نامناسب برای انجام مذاکرات با ایران است.

سی ان ان در ادامه مقاله خود در این زمینه آورده است: پنج دلیل بسیار مهم و عمده وجود دارد که تصمیم گیرندگان سیاست های آمریکا باید برای در نظر گرفتن سیاست آمریکا در قبال ایران آن را در نظر بگیرند. این مسئله به ویژه در مبارزات انتخاباتی سال جدید میلادی و با در نظر گرفتن این نکته که فریادها برای نزدیک شدن به راه حل نظامی در حال افزایش است، بسیار مهم و حیاتی است.

نویسنده این مقاله در ادامه به بررسی پنج دلیل نامناسب بودن حمله به ایران پرداخته و آورده است: دلیل اول این که ایران در مقایسه با تمام کشورهایی که آمریکا در چند دهه اخیر با آنان مقابله نظامی داشته است، نیروهای نظامی قوی تر و قدرت نظامی بسیار بیشتری دارد. ایران مانند گرنادا، پاناما، بوسنی، هائیتی، سومالی، صربستان، عراق و یا افغانستان نیست که به راحتی در برابر حمله آمریکا شکست بخورد. در مورد تمامی این کشورها آمریکا نیروهای نظامی را شکست داده است که از رویارویی با آمریکا در برابر نیروی زمینی، دریایی و هوایی این کشور ناتوان بوده اند. اما ارتش ایران بسیار شایسته تر و قوی تر و تواناتر از ارتش های این کشورها است، در عین حال ارتش این کشور یک دهه تاکتیک های نظامی آمریکا در عراق را مورد بررسی قرار داده و از آن آگاه شده است.

لاودر در ادامه بررسی دلیل اول آورده است: برای مثال نیروی دریایی منسجم و منظم ایران به عنوان یک نیروی مبارز منطقه ای ماهر شناخته می شود و حتی ممکن است که توان بستن تنگه هرمز را در مدت زمانی که برای نابود کردن اقتصاد دنیا کافی است، داشته باشد. رزمایش دریایی اخیر نیروی دریایی ارتش ایران نشان داد که استراتژی این کشور برای بستن تنگه هرمز با هدف غرق کردن ناوهای آمریکایی که به منطقه وارد می شوند، بسیار واضح و مشخص است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در صورتی که جنگ اتفاق بیافتد، ایران به دلیل داشتن تعداد زیادی از سیستم های دفاعی ضد هوایی بسیار پیشرفته می تواند یکی از بهترین مقابله های ضد هوایی را که آمریکا تاکنون با آن مواجه شده است، به نمایش بگذارد. آن ها حتی ممکن است قادر باشند که به نیروی هوایی آمریکا خساراتی وارد کنند که حتی در زمان جنگ ویتنام هم به آمریکا وارد نشد. با توجه به کاهش قدرت بمب افکن ها در صورت تحقق این امر نیز میزان خسارت ها غیر قابل پذیرش خواهد بود. ارتش منظم ایران و سپاه پاسداران بر خلاف ارتش عراق، اجازه نخواهند داد که در آغاز جنگ نیروی زمینی آمریکا آنان را زمینگیر کند. آن ها بیش از هر عنصر و ابزار دیگری که در اختیار دارند، از درس هایی که در مورد حمله آمریکا به عراق و افغانستان به دست آورده اند، برای شکست دادن آمریکا استفاده خواهند کرد.

نویسنده این مقاله دلیل دوم نامناسب بودن حمله آمریکا به ایران را قدرت اطلاعاتی این کشور دانسته و افزوده است: وزارت اطلاعات و شورای امنیت ملی ایران و همچنین سرویس اطلاعاتی این کشور جزء برترین ها در دنیا هستند. در طول سی سال گذشته ماموران وزارت اطلاعات ایران ماموریت های موفقیت آمیز زیادی را در دنیا انجام داده اند و همچنان توانایی انجام عملیات را در تمام دنیا و حتی آمریکا نیز دارا هستند.

در ادامه این گزارش دلیل سوم بی خردانه بودن حمله آمریکا به ایران بررسی شده و آمده است: حزب الله که تحت حمایت ایران است، توانایی بسیاری در انجام عملیات بر ضد نیروهای آمریکایی دارد. تجربه تقابل حزب الله با اسرائیل در طول سه دهه گذشته نشان می دهد که حزب الله یک شبکه قوی بین المللی است که قادر است منافع آمریکا را هدف قرار دهد. این باور وجود دارد که اعضای حزب الله به شدت در کشورهای آمریکا، اروپایی، آمریکای لاتین و بسیاری دیگر از مناطق دنیا فعالند و در صورت حمله آمریکا به ایران، این جنبش می تواند چندین حمله موثر بر ضد نیروهای آمریکایی انجام دهد.

اما سی ان ان دلیل چهارم عدم عقلانی بودن حمله به ایران را توانایی و قدرت سایبری ایران می داند و می نویسد: قدرت سایبری ایران بسیار قوی و رشد آن به شدت چشمگیر است. در صورت حمله به تاسیسات هسته ای ایران، می توان انتظار حملات شدید سایبری را به شبکه های اطلاعاتی آمریکا داشت. این حمله اطلاعات حیاتی و فوق محرمانه آمریکا را هدف قرار خواهد داد و باعثتخریب، خاموش شدن و نابودی کامل سیستم های اطلاعاتی آمریکا خواهد شد.

آخرین دلیل مورد نظر آدام لاودر نیز لزوم استراحت برای ارتش آمریکا است، وی در این زمینه می نویسد: اما دلیل پنجم برای این که ثابت شود آمریکا نباید به ایران حمله کند، این است که ارتش آمریکا پس از یک دهه درگیر جنگ بودن اکنون به استراحت احتیاج دارد. افغانستان و عراق انرژی بسیار زیادی را از سربازان ارتش آمریکا گرفته اند و با توجه به این که حمله محدود به ایران باعث گسترش جنگ میان این دو کشور خواهد شد، این مسئله مشکلات بسیاری را برای ارتش آمریکا و تجدید قوای آن ایجاد خواهد کرد.