سخنرانی پامپئو درباره استراتژی جدید آمریکا درباره ایران

سه شنبه ۱۸ اردیبهشت رئیس‌جمهور آمریکا رسما خروج این کشور از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را اعلام کرده بود و حالا «مایک پامپئو» از استراتژی جدید این کشور در قبال ایران سخن گفت.

وزیر خارجه آمریکا در ابتدا در دفاع از خروج واشنگتن از برجام گفت که این توافق جهان را در معرض تهدیدات گوناگون قرار داده بود.

پامپئو مواضع قبلی آمریکا درباره ایران را تکرار کرد و درباره حملات موشکی به ریاض و مواضع اسرائیل در جولان را تکرار کرد.

وی مدعی شد که اکنون لبنان به جایی راحت‌تر برای حزب‌الله تبدیل شده که توسط ایران کاملا مسلح شده است. ایران همچنین هزاران نیرو به سوریه اعزام کرده است.

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر ایران را به «دروغگویی» درباره برنامه هسته‌ای خود متهم کرد.

پامپئو ایران را به سوءنیت در برجام متهم کرد و بر اساس اسناد ارائه شده از سوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وزیر امور خارجه ایران را به دروغ‌گویی متهم کرد.

پامپئو در این سخنرانی، مدعی شد که ایران از مزایای اقتصادی برجام برای پیش بردن مواضع خود در قبال منطقه استفاده کرد و برای مردم ایران کاری نکرد.

به ادعای او، ایران در عراق، سوریه اقدام به حمایت از گروه‌های تروریستی و شبه نظامی کرد.

وزیر خارجه آمریکا اتهام زنی‌های خود را فراتر از منطقه برد و مدعی شد که ایران در قلب اروپا به دنبال اقدامات تروریستی بوده است.

این مقام ارشد آمریکایی، در ادامه اتهام‌زنی‌های بی اساس خود مدعی شد که ایران از القاعده حمایت کرده است.

وزیر خارجه دولت ترامپ، در ادامه این سخنرانی تند خود مدعی شد که برجام نتوانسته جاه طلبی‌های هسته‌ای این کشور را متوقف کند.

وی افزود که ما اکنون خارج از برجام، مانع از حصول ایران به بمب اتمی خواهیم شد.

وزیر خارجه آمریکا گفت که این کشور درصدد اعمال فشار‌های حداکثری تحریمی علیه ایران است، تحریم‌هایی که شدید‌ترین تحریم‌ها خواهد بود.

پامپئو گفت که آمریکا با همکاری متحدان این کشور مانع از «تسلط ایران در خاورمیانه» خواهد شد.

وی سپس مدعی شد که آمریکا به حمایت خود از «حقوق بشر و مردم ایران» ادامه خواهد داد. پامپئو سپس به برخی اغتشاشات در ایران اشاره کرد و از این اغتشاشات حمایت کرد.

پامپئو همچنین گفت که «هدف ما از یک توافق جدید با ایران، حفاظت از مردم آمریکا خواهد بود؛ توافقی که از دستیابی ایران به سلاح اتمی ممانعت خواهد کرد».

وی درباره توافق مدنظر آمریکا گفت که ابتدا باید دسترسی به سایت‌های نظامی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی را بدهد.

از نظر او، دومین شرط مدنظر آمریکا این است که ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که ایران باید به حمایت از شورشیان حوثی پایان دهد و نیرو‌های خود را از سوریه خارج کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد که دولت آمریکا خواهان عادی سازی روابط با ایران، دستیابی این کشور به فناوری‌های پیشرفته و منتفع شدن ایران از مزایای اقتصادی است، اما ایران باید به صورت بنیادی مواضع و سیاست‌هایشان را تغییر دهد.