اتحادیه اروپا آب پاکی را روی دست ایران ریخت

 در حالی که مقام‌های اروپایی از عزم خود برای حفظ برجام و مقابله با تهدیدهای تحریمی آمریکا خبر می‌دهند، یک مقام سابق اتحادیه اروپا درباره توان اروپایی‌ها برای ایستادگی در برابر فشارهای واشنگتن ابراز تردید کرد.

مجری شبکه «راشا تودی» از کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور صنعت و کارآفرینی طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ درباره مواضع حمایتی اتحادیه اروپا از برجام و تاکید آنها بر مقابله با تهدید تحریم‌های آمریکا سوال کرد.

گونتر فرهویگن» جواب داد: «متاسفم که بگویم، در اینجا آمریکایی‌ها چماق‌های بزرگتری (از اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی) دارند».

دیپلمات اسبق آلمانی ادامه داد: «برای مثال اگر شما یک شرکت اروپایی یا یک خودروساز آلمانی باشید و به رقم‌های مربوط به اینکه چه نوع تجارت اقتصادی می‌خواهید در ایران داشته باشید و چه نوع تجارتی در آمریکا می‌خواهید داشته باشید، نگاه کنید، انتخاب زیادی پیش روی شما باقی نمی‌ماند و شما تصمیم خواهید گرفت که در ایران سرمایه گذاری نکرده و به سرمایه گذاری در آمریکا و تجارت در آنجا ادامه دهید».

از این مقام سابق اروپایی درباره اظهارنظر وزیر دارایی فرانسه سوال شد که در آن گفته بود، اتحادیه اروپا در حال بررسی راه‌هایی است که خسارت شرکت‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند و  به دنبال تحریم‌های آمریکا متحمل ضرر می‌شوند، جبران شود (جزئیات بیشتر).

فرهویگن گفت: «اگر اتحادیه اروپا واقعا به پرداخت همه خسارت‌ها قول بدهد، می‌توانم به شما قول بدهم که (اجرای) چنین قولی بسیار فراتر از توانمندی‌های مالی اتحادیه اروپا است».

وی همچنین تصریح کرد: «در نتیجه واقعا متاسفم که بگویم، سیاست آمریکا در به گروگان گرفتن دیگر ملت‌ها و شرکت‌ها، در نهایت می‌تواند پیروز شود».

کمیسیونر پیشین اتحادیه اروپا افزود: «ما باید به دوستان آمریکایی خودمان بگوییم که تاکنون، محور آمریکا-اتحادیه اروپا ضامن صلح و ثبات نه فقط در اروپا بلکه در دیگر مناطق هم بود و اگر این محور ناپدید شود، تنش‌ها و درگیری‌های بیشتر را شاهد خواهیم بود و جهان هم به یک درگیری نهایی نزدیک‌تر خواهد شد. هیچ کس و نه حتی آقای ترامپ واقعا خواهان این نیست».

مجری راشا تودی از این مقام سابق اروپایی درباره «دشمنی» ایجاد شده بین بروکسل و واشنگتن در دولت جدید آمریکا سوال کرد.

دیپلمات اسبق آلمانی اینطور جواب داد: «من از کلمه دشمنی استفاده نخواهم کرد (اما) مشخص است که مشارکت بین آمریکا و اتحادیه اروپا در حال ورود به یک عصر تازه است».