به گزارش فارس، ساعت ۸:۲۷ دقیقه صبح امروز (سهشنبه) سیصد و نود و یکمین جلسه علنی هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس آغاز شد.

* لاریجانی: تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه نمونه‌ای از " عدم ‌التزام به قانون " است

علی لاریجانی رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود در صحن مجلس اظهار داشت: از مدت‌ها پیش آمریکا و غرب پس از گرفتاری‌های درونی و به هم ریختگی‌هایی در حوزه اقتدار بین‌المللی خود با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ای و لابی‌های سیاسی چند هدف را دنبال کردند.

رئیس مجلس با اشاره به سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با مردم قم گفت: ایشان راهبرد مقابله با دسیسه‌ها و زیاده‌خواهی‌های آمریکا و غرب را در هم‌داستانی و هم‌افزایی دو عامل معرفی کردند که عامل نخست حضور هوشمندانه و توأم با بصیرت ملت و عوامل دیگر استواری صبورانه مسئولان در ایستادگی در راه آرمان‌های انقلاب و مبارزه با استکبار بود که با همراهی این دو عنصر حریف فریبکار و عجول را به صحنه حماسه‌ای دعوت می‌کنیم که شور مجاهدت فرسایش روحی برای دشمن تدارک ببینند.

لاریجانی ادامه داد: در بحثانتخابات نیز رهنمودهای داهیانه معظم‌له حکمت‌آموز و مفید برای همگان بود؛ انتخابات برای نظام مردم‌سالار ایران امری شکلی و تصنعی نیست بلکه یک رقابت واقعی است اما نه به سیاق رفتارهای غیراخلاقی متداول در برخی کشورهای غربی و نه با تکیه بر قدرت ثروتمندان بلکه صیانت از رکن جمهوریت نظام از آداب اسلامی برخوردار است.

وی افزود: هشدار باش رهبر انقلاب در این زمینه وقتی جدی‌تر می‌شود که کانون ثروت به بیت‌المال متصل باشد؛ شناعت این امر مضاعف می‌شود که منابع ملی کشور در خدمت امیال سیاسی قرار گیرد لذا دستگاه‌های نظارتی نظیر بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات تلاش کنند با نظارت دقیق خود مانع شوند که افرادی با ثروت ملی سودای کثیف سیاسی کنند.

لاریجانی تاکید کرد: توصیه اکید رهبر معظم به دولت، وزارت کشور و شورای نگهبان در صیانت از رای مردم که جنبه امانت ملی دارد و قانون را محور کار قرار دادن، نقشه راهی می‌طلبد که همه مسئولان مربوطه انتخابات با شفافیت در اجرای قانون اقدام کنند و بدانند اگر قصد بر این است که مکر دشمن در انتخابات خنثی شود، نصایح رهبری در این سخنرانی باید اساس کار واقع شود.

* ستاد مبارزه با قاچاق هر سه ماه یکبار به مجلس گزارش می‌دهد

بهارستان‌نشینان در نخستین دستورکار امروز خود بررسی لایحه یک فوریتی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را ادامه دادند و ‌مواد ۱۲ و ۱۳ این لایحه را بررسی و تصویب کردند.

نمایندگان مجلس در ماده ۱۲ دستگاه‌های مرتبط در عرصه تجارت بین‌الملل را موظف کردند که به منظور مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فرایند مذاکرات مقدماتی موافقتنامه‌های تجاری، حمل و نقل و گمرکی، ‌ سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب ستاد را رعایت کنند.

این ماده با ۱۲۸ رای موافق، ‌۵ رای مخالف و ۸ رای ممتنع به تصویب مجلس رسید.

در ماده ۱۳ نیز ستاد، مرجع تخصصی تهیه و ارائه برآوردها و اطلاعات آمار در امر قاچاق کالا و ارز تعیین شد ولی در عین حال این ماده عنوان می‌کند که این امر مانع از انجام تکلیف سایر دستگاه‌های مربوط نمی‌شود.

این ماده هم با ۱۴۲ رای موافق، ۹ رای ممتنع و بدون رای مخالف به تصویب رسید

* مجلس جریمه قاچاقچیان، حاملان و نگهدارندگان را تعیین کرد

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مواد ۱۴ و ۱۵ این لایحه را بررسی و تصویب کردند.

در ماده ۱۴ که با ۱۴۳ رای موافق، یک رای مخالف و ۵ رای ممتنع به تصویب رسید، وزارت امور خارجه موظف شد که با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های دیپلماسی خود مصوبات ستاد در زمینه پیشگیری از قاچاق کالا و ا‌رز را در حل مشکلات پیش روی مبارزه با قاچاق رعایت کرده و در فرایند مذاکرات مقدماتی موافقتنامه‌های همکاری دو یا چند جانبه آنها توجه کند.

در ماده ۱۵ نیز که نخستین ماده از فصل سوم لایحه مذکور است، جریمه‌های نقدی جدیدی برای افرادی که مرتکب قاچاق کالا و ارز، حمل و یا نگهداری آن می‌شود، علاوه بر ضبط کالا و ارز به شرح ذیل تصویب شد:

الف - کالا مجاز: جریمه نقدی ۱ تا ۲ برابر ارزش کالا
ب - کالای مجاز مشروط: جریمه نقدی معادل یک تا ۳ برابر ارزش کالا
پ - کالای یارانه‌ای: جریمه نقدی معادل ۲ تا ۴ برابر ارزش کالا
ت - ارز: جریمه نقدی ارز ورودی، یک تا ۲ برابر بهای ریالی آن و جریمه نقدی ارز خروجی ۲ تا ۴ برابر ریالی آن است

* " حق‌ الکشف " به کشف کالای قاچاق یا ارز تعلق نمی‌گیرد

نمایندگان ملت در جلسه علنی امروز و در ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مواد ۱۶ و ۱۸ این لایحه را بررسی کرده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، در صورتی که کالای قاچاق موضوع ماده ۱۵ این قانون با کالای دیگر مخلوط شود و امکان تفکیک وجود نداشته باشد، تمام کالا ضبط و پس از کسر جریمه‌های ماده مذکور و سایر هزینه‌های قانونی به نسبت کالای غیرقاچاق از حاصل فروش به مالک مسترد می‌شود.

وکلای ملت با ۱۱۴ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۱۹ رای ممتنع از ۲۱۰ نماینده حاضر، ماده ۱۶ را تصویب کردند.

بهارستان‌ نشینان در مصوبه دیگری مقرر کردند در صورتی که ارزش کالای قاچاق و یا ارز مکشوفه موضوع ماده ۱۵ این قانون، برابر تشخیص اولیه سازمان کاشف معادل ۱۰ میلیون ریال یا کمتر باشد، با قید در صورتجلسه کشف، به امضای متهم می‌رسد و در صورت استنکاف، مراتب در صورتجلسه کشف قید و حسب مورد، کالا ضبط و به همراه صورتجلسه به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تحویل می‌شود و ارز مکشوفه به حساب مشخص شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز و رونوشتی از اوراق به متهم ابلاغ می‌شود.

* کواکبیان: لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز مغایر قانون اساسی است

مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در اخطاری با استناد به اصول ۴۶ و ۴۷ قانون اساسی و در جریان بررسی ماده ۱۷ لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این ماده را مغایر قانون دانست و با بیان اینکه ما پیش از این تصور می‌کردیم برخی از اعضای هیئت رئیسه ثقل سمع داشته باشند اما اخیرا متوجه شدیم که ضعف بصری هم دارند، تصریح کرد: برخی از مواد لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز مانند مواد ۱۲ و ۱۴ تکراری بودند که به تصویب رسیدند.

وی یادآور شد: اگر فردی نسبت به حمل کالای قاچاق اطلاع نداشته باشد و کالا قاچاق محسوب شود در این صورت برخورد با این فرد اشکال قانونی و اشکال شرعی دارد. از این رو خواستار وارد دانستن اخطارم به دلیل مغایر قانون بودن ماده ۱۷ هستم.

محمدرضا باهنر نائب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعاتی از صحن علنی را بر عهده داشت، گفت: در تبصره ۴ ماده ۱۷ این موضوع منظور و حتما حقوق این افراد رعایت می‌شود.

** در ادامه این جلسه عبدالرضا مرادی نماینده ممسنی نیز در اخطاری با استناد به اصل ۴۷ قانون اساسی و در تذکری با استناد به ماده ۱۵۷ آئین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: در ماده ۱۷ لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ‌ مشخص نیست آیا کالای قاچاق به نفع دولت مصادره می‌شود یا خیر.

محمدرضا باهنر نیز در پاسخ به این تذکر و اخطار مرادی گفت: ضبط کالای قاچاق طبق ماده ۱۷ انجام می‌شود و ضبط به معنای مصادره و توقیف به معنای ضبط موقت است

* مجلس موارد توقیف وسایل نقلیه حامل قاچاق را مشخص کرد

نمایندگان مجلس و در ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ماده ۱۷ این لایحه را بررسی کرده و با ۱۱۵ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

بر اساس مصوبه مجلس، وسایل نقلیه مورد استفاده در حمل قاچاق کالای موضوع ماده ۱۵ این قانون، اعم از زمینی، دریایی و هوایی به شرح ذیل ضبط می‌شود:

الف - وسایل نقلیه سبک در صورتی که ارزش کالای قاچاق مکشوفه ۱۰۰ میلیون ریال یا بیشتر باشد.
ب - وسایل نقلیه نیمه سنگین زمینی در صورتی که ارزش کالای قاچاق مکشوفه ۳۰۰ میلیون ریال یا بیشتر باشد.
پ - وسایل نقلیه نیمه سنگین هوایی و دریایی در صورتی که ارزش کالای قاچاق مکشوفه ۹۰۰ میلیون ریال یا بیشتر باشد.
ت - وسایل نقلیه سنگین زمینی در صورتی که ارزش کالای قاچاق مکشوفه یک میلیارد ریال یا بیشتر باشد.
ث- وسایل نقلیه سنگین هوایی و دریایی در صورتی که ارزش کالای قاچاق مکشوفه ۳ میلیارد ریال یا بیشتر باشد.

* مجلسی‌ها در ماده ۱۸ این لایحه که با ۱۱۱ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از ۱۹۷ نماینده حاضر به تصویب رسید مصوب کردند که صاحب کالا یا ارز می‌تواند ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ در اداره تعزیرات حکومتی شهرستان محل کشف به این تصمیم اعتراض کند تا تعیین تکلیف قطعی قاچاق از سوی سازمان تعزیرات حکومتی، باید عین کالا نگهداری شود.

* حسینی‌صدر: شرایط برای ادامه بررسی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز ‌فراهم نیست

مؤید حسینی صدر نماینده مردم خوی‌ ‌در جریان بررسی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در اخطاری با استناد به اصل ۴۳ قانون اساسی، ‌ اظهار داشت: لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون بسیار مهمی است، اما طبق بند ۲ اصل ۴۳ قانون اساسی، باید برای همگان به منظور رسیدن به اشتغال کامل، شرایط تامین شود و تامین حقوق همه‌جانبه افراد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه، طبق اصل ۳قانون اساسی، ضروری است.

حسینی صدر در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: باید شرایط اقتصادی مردم را در نظر بگیریم و بهتر است ادامه رسیدگی به لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به آینده موکول کنیم تا شرایط اقتصادی فراهم شود.

محمدرضا باهنر در پاسخ به این اخطار، ‌گفت: به نظرم اگر منتظر شرایط اقتصادی مناسب بمانیم، آن شرایط به این زودی‌ها فراهم نمی‌شود لذا ما در حال تلاش و مبارزه و جهاد هستیم اما برخی بی‌تدبیری‌ها، مشکلات را افزون‌تر می‌کند.

* مشروبات الکی، تجهیزات ماهواره و وسائل قمار در صدر کالاهای ممنوع

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز مجلس، به بررسی ماده ۱۹ لایحه یک‌فوریت مبارزه با قاچاق کالا و ارز این ماده را با ۱۱۷ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع به تصویب رساندند.

وکلای ملت در ماده ۱۹ مقرر کردند که هر کس مرتکب قاچاق ممنوع شود یا کالا ممنوع قاچاق را نگهداری یا حمل کند و یا بفروشد، علاوه بر ضبط کالا به ۶ تا ۲ سال حبس، جزای نقدی معادل ۱۰ برابر ارزش کالا و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود؛ در صورتی که ارزش کالا ممنوع قاچاق بیش از یکصد میلیون ریالی باشد و سایر وسایل نقیله مورد استفاده نیز ضبط می‌شود.

* تصویب فوریت ادغام صندوق بازنشستگی جهاد کشاورزی در بازنشستگی کشور

طرح دو‌فوریتی ادغام صندوق بازنشستگی جهاد کشاورزی در صندوق بازنشستگی کشوری که از سوی جمعی از نمایندگان مجلس تقدیم هیئت رئیسه شده بود، دستورکار دیگر جلسه علنی امروز نمایندگان بود که دو فوریت آن با ۱۳۷ رای موافق، ۱۱ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع به تصویب رسید.

نادر قاضی‌پور یکی از طراحان این طرح در رابطه با طرح مذکور گفت: با توجه به وضع اقتصادی و اجتماعی کشور باید به رزمندگان بی ادعای جهاد کشاورزی کمک کنیم تا موضوع بازنشستگی و حقوق دریافتی آنان حل شود چراکه در برخی از استان‌ها جهاد کشاورزی برای پرداخت حقوق بازنشستگان از ردیف‌های بودجه‌ای استفاده می‌کنند اما در برخی از استان‌ها این طور نیست‌ لذا بنده خواستار این هستم که صندوق بازنشستگی جهاد کشاورزی در صندوق بازنشستگی کشوری ادغام شود.

* اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده در قیمت بلیت هواپیما

در ادامه بهارستان‌نشینان با ۱۲۱ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از ۱۹۷ نماینده حاضر در صحن علنی، با یک فوریت طرح اصلاح ماده ۴۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ موافقت کردند.

این طرح که به امضای ۱۷ نفر از نمایندگان ملت رسیده است، دارای یک ماده واحده است که در صورت تصویب نهایی آن، ماده ۴۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۸۷ به شرح ذیل اصلاح می‌شود.

ماده ۴۸ - به منظور تامین هزینه اجرای برنامه‌های نگهداری، بهسازی، تجهیز فرودگاه‌های کشور خصوصا مناطق محروم و همچنین استفاده از آخرین تجهیزات نوین فرودگاهی برای ارائه خدمات به مسافرین در حد استانداردهای بین‌المللی به شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور اجازه داده می‌شود بابت ارائه خدمات به مسافرین داخلی ۵ درصد قیمت بلیت پروازهای داخلی و نسبت به هر مسافر که توسط هواپیما عازم خارج از کشور است، مبلغ ۲۵۰ هزار ریال از طریق درج در بلیت یا قرارداد حسب مورد دریافت کنند.

منابع حاصله به عنوان درآمد شرکت تلقی شده و به حساب شرکت، افتتاح شده توسط خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز می‌شود تا در چارچوب بودجه مصوب سالانه هزینه شود.

* استفساریه مجلس درباره ‌میزان افزایش ‌قیمت حامل‌های انرژی در سال

مجلس در ادامه دستورکارهای امروز خود دو فوریت طرح استفساریه‌ای را بررسی کرد که در صورت تصویب نهایی آن، دولت نمی‌تواند قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات موضوع قانون یارانه‌ها را در ماه‌های باقیمانده از سال ۹۰ به میزان بیش از ۲۰ درصد افزایش دهد.

این طرح که به امضای ۳۱ نفر از نمایندگان مجلس رسیده است، شامل یک مقدمه توجیهی و موضوع و پاسخ استفساریه است که در صورت تصویب نهایی آن، دولت در راستای اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها در سال ۱۳۹۰، نمی‌تواند در ماه‌های باقیمانده از سال جاری، قیمت حامل‌های انرژی بر سایر کالاها را بیش از ۲۰ درصد قیمت هر یک از موارد مذکور را افزایش دهد.

** مصباحی‌مقدم: افزایش یکباره قیمت حامل‌های انرژی به میزان ۲۰ درصد غیرقانونی است

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز طی سخنانی به عنوان طراح طرح استفساریه مفاد جزء " ب " بند ۴۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور، اظهار داشت: طبق قانون بودجه ۹۰، در راستای اجرای قانون یارانه‌ها، سقف اصلاح قیمت هر یک از حامل‌های انرژی می‌تواند در قیاس با سال ۸۹،۲۰ درصد افزایش یابد که افزایش ۲۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی و کالاها و خدمات موضوع قانون یارانه‌ها در ماه‌های باقیمانده از سال ۹۰، خلاف قانون است و دولت می‌بایست این ۲۰ درصد را به تناوب و طی ماه‌های گذشته در سال ۹۰ افزایش می‌داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی موضوع قانون هدفمندی یارانه‌ها، به این معناست که دولت نمی‌تواند بیش از ۲۰ درصد، ‌ قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد البته زمانی ممکن است دولت قیمت حامل‌های انرژی را در طول سال و به تناوب ۲۰ درصد افزایش دهد و یک زمان ممکن است دولت این ۲۰ درصد را به صورت یکجا مدنظر قرار دهد، این دو موضوع با یکدیگر متفاوت است و افزایش قیمت حامل‌های انرژی به میزان ۲۰درصد به صورت یکجا، غیرقانونی است.

مصباحی‌مقدم یادآور شد: هدف قانونگذار در زمان تصویب بودجه ۹۰ این نبود که دولت در ماه‌های باقیمانده، قیمت حامل‌های انرژی را به میزان ۲۰ درصد افزایش دهد و طرح مذکور با قید دوفوریت برای جلوگیری از این امر است‌ از این رو خواستار رای نمایندگان به دو فوریت این طرح هستم.

** نظر موافقان و مخالفان استفساریه ‌میزان افزایش ‌قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۰

* نورالله حیدری نماینده مردم اردل و فارسان طی سخنانی به عنوان مخالف دوفوریت طرح استفساریه مفاد جزء " ب " بند ۴۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور، اظهار داشت: شالوده این طرح بر مبنای یک سری اخبار که هنوز برای مجلس مسجل نشده، طراحی شده است.

وی با مبهم خواندن طرح مذکور یادآور شد: به نظر می‌رسد ارائه این طرح اهمیت و ضرورتی ندارد اما اگر با ارائه آن به دنبال آن هستیم که دولت را متنبه کنیم تا در برابر قانون تمکین کند، درست نیست چرا‌که برای این موضوع راه دیگری هم وجود دارد و باید با سازوکارهای دیگری موضوع را قانونی کنیم.

* در ادامه این جلسه هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در خانه ملت، به عنوان موافق دوفوریت طرح مذکور، اظهار داشت: فوریت این طرح به دلیل باقیماندن کمتر از سه ماه به پایان سال ۹۰ است و مجلس انتظار داشت‌ در جریان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، به بخش صنعت و تولید توجه می‌شد اما این موضوع اتفاق نیفتاد و امیدواریم در ادامه راه اجرای قانون یارانه‌ها، به تولید توجه شود.

قوامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت به نوعی در ماه‌های اخیر موضوع اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها را مطرح کرده است، تاکید کرد: هدف مجلس این بود که قیمت حامل‌های انرژی و کالاها و خدمات به صورت تدریجی اصلاح می‌شد تا فشار تورمی بر اقشار زحمت کش و ضعیف جامعه وارد نشود و ما نمی‌خواهیم در جریان اجرای فاز دوم این طرح، کمترین فشاری به مردم ضعیف جامعه وارد شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خاتمه گفت: در شرایط اقتصادی کنونی به نوعی به مردم کم درآمد جامعه فشار وارد می‌شود اما نباید فشار جدیدتری در ماه‌های آخر سال به مردم تحمیل شود.

* حسینی‌صدر: دولت در سال ۹۰ نباید قیمت بنزین را حتی ‌یک درصد ‌افزایش دهد

مؤید حسینی صدر نماینده مردم خوی در تذکری آئین‌نامه‌ای و در جریان بررسی دوفوریت طرح استفساریه مفاد جزء " ب " ‌ بند ۴۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور، اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس در قانون هدفمند سازی یارانه‌ها، دولت مجاز به افزایش قیمت بنزین در طول ۵ سال و به تناوب به میزان ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس شد و الان دولت بنزین ۱۰۰ تومانی را به میزان ۴۰۰ تومان یعنی سه برابر افزایش داد، لذا ‌دیگر دولت نباید حتی یک درصد هم قیمت بنزین را افزایش دهد.

وی افزود: بر اساس قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، قیمت گاز در طول ۵ سال باید به میزان ۷۵ درصد قیمت گاز صادراتی برسد و در حال حاضر کشور تحمل ندارد قیمت گاز ۲۰ درصد افزایش یابد و امکان ندارد بتوانیم حتی یک درصد هم قیمت گاز را افزایش دهیم.

حسینی صدر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کارخانه‌های ما در حال تعطیل شدن است، تاکید کرد: دیگر نمی‌توان قیمت حامل‌های انرژی یا کالاها و سایر خدمات را ۲۰ درصد افزایش داد.

*‌دوفوریت استفساریه مفاد جزء " ب " بند ۴۶ قانون بودجه ۹۰ تصویب شد

نمایندگان مجلس پس از سخنان موافقان و مخالفان دوفوریت طرح استفساریه مفاد جزء " ب " بند ۴۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور را مورد بحثو بررسی قرار داده و با ۱۴۵ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از ۱۹۸ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

طبق طرح استفساریه مذکور که دو فوریت آن امروز در صحن علنی تصویب شد و جزئیاتش نیز فردا در مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، در صورت تصویب نهایی، دولت نمی‌تواند در مدت زمان باقیمانده از سال ۱۳۹۰، قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات موضوع قانون یارانه‌ها را‌ یک جا افزایش دهد در حالی که دولت می‌بایست قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات را طی ماه‌های گذشته و به تناوب به میزان ۲۰ درصد در راستای اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها افزایش می‌داد.

* سؤال و جواب نماینده سنندج و وزیر کشاورزی در صحن مجلس

بررسی سؤال امین شعبانی نماینده مردم سنندج از صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاروزی در دستورکار جلسه علنی صبح امروز مجلس قرار داشت.

امین شعبانی ‌‌در توضیح سؤال خود از وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: آمارهایی که جهاد کشاورزی برای اهداف و برنامه‌هایش ارائه می‌دهد، به صورت واقعی و مطابق با واقعیت‌های جامعه نیست.

نماینده مردم سنندج گفت: دولت برای تامین نیاز مردم مجبور است از طریق واردات نیازهای جامعه را تامین کند؛ واردات مثل دادن آب شور به فرد تشنه است؛ آیا هدف صندوق بیمه محصولات کشاورزی تامین سود است یا دادن خدمات به کشاورزان لذا ‌بعد از اجرایی شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها آن چیزی که مجلس تصویب کرد، اجرایی نشد.

وی خطاب به خلیلیان اظهار داشت: شما باید بگویید که ظرف سال ۸۹ و ۹۰ چه مقدار یارانه به کشاورزان پرداخت کردید.

در ادامه نیز صادق خلیلیان وزیر کشاورزی طی سخنانی گفت: اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده که این مسئله نشان‌دهنده عزم جدی دولت و مجلس برای حل مشکلات کشاورزان است به طوری که پرداختی صندوق بیمه محصولات کشاورزی طی سال‌های اخیر افزایش خوبی داشته ‌و ‌در سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان بابت بیمه پرداختیم؛ همچنین در سال ۹۰ هم ۸۱۴ میلیارد به کشاورزان پرداختیم.

خلیلیان با بیان اینکه ‌اقدامات خوبی را برای اصلاح اشکالات بیمه انجام داده‌ایم، خاطرنشان کرد: قرار شده که ما خسار‌ت‌ها را واقعی‌تر ارزیابی کنیم و عوامل زیان و ضرر و درصد خسارات کشاورزان را در نظر بگیریم.

وی ضمن تاکید بر حمایت از دامداران ادامه داد: واردات میوه طی سال جاری ۱۸ درصد کاهش داشته که این مساله از افتخارات من است؛ همچنین در سال ۸۹ واردات گندم به شدت کاهش پیدا کرد که این مسئله را هم برای خود افتخار می‌دانم.

خلیلیان با ذکر این مسئله که در خصوص مسائل مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در وقت مناسب توضیح می‌دهد، اظهار داشت: خوشبختانه براساس آخرین آمار دامداران امیدوار شده‌اند و تعداد دام در دامداری‌ها‌ ‌افزایش پیدا کرده است.

* شعبانی: توضیحات خلیلیان قانع‌کننده نبود اما رأی‌گیری هم لازم نیست

بعد از توضیحات خلیلیان در خصوص محور سوال شعبانی و همچنین بیان برخی مسائل از سوی وی، نماینده مردم سنندج نیز مطالبی را عنوان کرد و بعد از آن خلیلیان دوباره مطالب مطرح شده از سوی شعبانی را پاسخ گفت و در نهایت و بعد از توضیحات پایانی خلیلیان، شعبانی گفت که از توضیحات وزیر قانع نشده ‌ولی با توجه به عزم و اراده ‌خلیلیان امیدوار است مشکلات کشاورزان حل شود البته رای‌گیری در مورد سوال لازم نیست.

* نطق‌های میان دستور نمایندگان مجلس

** کرمی: سازمان ملل به سکوت معنادار خود در‌قبال کشتار ‌کردهای ترکیه پایان دهد

عبدالجبار کرمی نماینده مردم سنندج نیز در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: جناب آقای رئیس جمهور آیا مصداق قدرشناسی نبود که جنابعالی به عنوان بالاترین مقام اجرایی در دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی ایران برای معرفی و بیان قدرشناسی و مظلوم‌نوازی ایرانیان با محکوم کردن کشتار کردهای مظلوم جنوب شرقی ترکیه گونه‌ای از حمایت‌های ۳۲ ساله این قوم بزرگ ایران دولت جبران می‌شد تا مرهمی می‌بود بر آلام سایر اکراد؟ همان طور که هموطنان کرد ایران همواره معتقدند که کرد هر کجا باشد، ایرانی است.

وی خطاب به دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: جناب آقای بان‌کی مون! بی‌شک آنچه که در چهارشنبه شب ۲۸ دسامبر سال ۲۰۱۱ در جنوب شرقی ترکیه رخ داد و منجر به مرگ جمع کثیری از مردم غیرنظامی و بی‌دفاع کرد شد، مصداق بارزی بود از عدول آشکار از مواد ۲ و ۵ و سایر مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر که جنابعالی برای صیانت از آن توسط نمایندگان ملل جهان برگزیده شده‌اید، مللی که همواره شاهد اتخاذ سیاست‌های دوگانه قدرت‌های بزرگ علیه مردم مظلوم کرد است، قدرت‌هایی که از یک سو کشتار کردهای مظلوم سوریه را محکوم کرده ولی همان قدرت‌ها از سوی دیگر انواع سلاح‌ها را برای کشتار کردهای محروم ترکیه فراهم می‌کنند.

وی گفت: امروز تمامی مردم آزاده، از کشتار فجیع و بی‌رحمانه مردم غیرنظامی و بی‌دفاع کرد دلی مالامال از تأسف و تأثری دارند که روزی بهار بیداری کردی را برای اتخاذکنندگان این سیاست‌های ظالمانه در پی خواهد داشت، چراکه در مقایسه کردکشی وسیعی که رواج داشته آن را کمتر از هولوکاستی نمی‌دانند که با وجود اینکه هنوز رخداد یا عدم رخدادش هم زیر سؤال است ولی با هزاران سوز و گداز از آن را برای بیان مظلومیت قوی که حتی یک مقام کرد هم باشند، ابراز داشته و برای القای این مظلومیت به افکار عمومی جهان از انتشار وسیع تراژدی موهوم «فرشته‌ای در حصار» گرفته تا هزینه کردن میلیون‌ها دلار برای ساخت فیلم‌های تخیلی و مظلوم‌نمایی همچون «میشا خاطری از سال‌های هولوکاست» و صدها نمونه‌های دیگر چه بهره‌هایی که گرفته نشده و نمی‌شود.

** سادات ابراهیمی: ملت ایران در صورت لزوم نفس آمریکا را در تنگه هرمز قطع می‌کند

سیدمحمد سادات ابراهیمی نماینده مردم شوشتر و گتوند در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: ساختار و فعل و انفعالاتی که در حوزه کلان کشور صورت می‌گیرد، باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که بر اساس دیدگاه‌ها و سیاست‌های اعلامی از طرف مقام معظم رهبری باشد، نادیده و یا کمرنگ دیده شدن نظرات رهبری ما را از رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله دور خواهد کرد.

سادات ابراهیمی با اشاره به حوزه فرهنگی کشور تصریح کرد: وضعیت موجود فرهنگی زیبنده کشوری که می‌خواهد به استقبال امام زمان(عج) برود، نیست و متأسفانه علیرغم وجود دستگاه‌های عریض و طویل فرهنگی، اما همه از برآیند آنها ناراضی هستند.

وی در ارتباط با زشتی‌ و زیبایی‌های انتخابات اضافه کرد: از زیبایی‌های انتخابات حضور آزادانه افکار، ‌ اندیشه‌ها و عقاید و سلایق متفاوت است و از زشتی‌های آن تخریب و تحریف افراد و باز شدن بازار دروغ و تهمت و وعده‌های دروغ است و اگر روزی مردم ما در مقابل فتنه‌گران انتخابات ۸۸ با تدابیر و رهنمودهای رهبری ایستادگی کردند و حماسه ۹ دی را آفریدند، قطعا امروز نیز در مقابل منحرفین ایستادگی خواهند کرد و اگر احیانا کسانی بخواهند با مصادره ارکان نظام مقدسات برای خود رأی فراهم و یا با توسل به باندهای قدرت و ثروت و یا از شیوه زر و زور و تزویر استفاده کنند، آنها کوتاه نخواهند آمد.

** جلالی: دشمن بر روی ناکارآمد نشان دادن نظام متمرکز شده است

در ادامه نیز کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در نطق میان دستور خود با تسلیت اربعین حسینی و با اشاره به فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در جمع مردم قم اظهار داشت: این سخنان چراغ راه در طی مسیر پیش روی ما در انتخابات مجلس نهم است.

جلالی همچنین با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود با بیان اینکه در ثبت استان سمنان طی سالیان گذشته چند اصل قانون اساسی از جمله بند ۹ اصل سوم و اصل ۱۹،۲۰ و ۴۸ قانون اساسی نقض شده است، تاکید کرد: این اصول تاکید دارند که در استفاده از درآمدهای ملی در بین استان‌ها نباید تبعیضی در کار باشد اما متاسفانه در استان ما به قدری تبعیضات ناروا وجود دارد که امکان برشمردن آنها وجود ندارد.

جلالی در ادامه گفت: در سفر سوم هیئت دولت ایجاد یک واحد خودروسازی برای مهار بیکاری در شاهرود به تصویب رسید اما با اصرار مدیرعامل سمنانی ایران خودرو این پروژه در سمنان در حال احداثاست و از باب شیره مالیدن بر سر ما یک کلنگ خشک و خالی در شاهرود زده شد.

** هدایت‌خواه: امروز هنگامه فتح قلعه‌های خیبر صهیونیست‌هاست نه شعب ابیطالب

ستار هدایتخواه نماینده مردم بویراحمد و دنا نیز طی نطق میان دستور در صحن علنی مجلس با اشاره به محورهای اصلی این سخنان که باید مورد عنایت و اهتمام تمام مسئولان و نمایندگان مجلس و نامزدهای انتخاباتی باشد، گفت: ضرورت صبر و بصیرت برای همه آحاد ملت به ویژه مسئولان چرا که شرط پرچمداری حق در میدان مبارزه با باطل است، همچنین ایستادگی قاطعانه در اصول و عدول نکردن از این اصول، حضور هوشمندانه و پرشور مردم در صحنه از جمله انتخابات پیش رو علیرغم تلاش‌های مذبوحانه قرارگاه جبهه کفر استکبار از جمله این محورهای اساسی است.

هدایت‌خواه همچنین گفت: یکی دیگر از این موارد ضرورت شناخت دقیق و درست صحنه رویارویی جبهه انقلاب اسلامی با جبهه کفر و استکبار است و اینک هنگامه فتح قلعه‌های خیبر صهیونیست‌ها در منطقه و فتح سنگرهای کلیدی جهان توسط مستضعفان و قلع و قمع سران کفر و شرک و دیکتاتوری در نبرد بدر انقلاب اسلامی است نه شعب ابیطالب پنداری بزدل‌های واداده و سرسپردگان وابسته.

وی در پایان تصریح کرد: آنچه جبهه پایداری در شرایط کنونی بر آن تاکید دارد همین محورهایی است که پایبندی به آنها ملت ایران را به عنوان یک ملت پیشتاز و انقلابی در نگاه ملت‌های دنیا به ویژه مردم منطقه مطرح و سبب امید و نشاط حرکت بیداری اسلامی و سبب یاس و ناامیدی دستگاه‌های استکبار است.

** اسداللهی: تصور مدیریت آمریکا بر تحولات منطقه " توهم " است

غلامرضا اسداللهی نماینده مردم تربت‌جام و تایباد در مجلس طی نطق میان دستور در صحن علنی مجلس با تسلیت ایام اربعین حسینی اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند تصور مدیریت آمریکا بر تحولات منطقه توهم است و تلاش برای تبدیل موج بیداری اسلامی به بهار عربی به دلیل ترس از اسلام انقلابی است و در طول ۴دهه گذشته برخی از جریانات، احزاب و گروه‌ها به دلیل فهم نادرست از قدرت آمریکا آن را یک قدرت شکست‌ناپذیر در ذهن خود ترسیم کرده و در نتیجه چنین برداشتی مرعوب وی شده بودند.

این نماینده مجلس ادامه داد: از ابتدای انقلاب تا امروز نحله‌های فکری این برداشت، سیاست ایستادگی و سازش ناپذیری ملت و نظام اسلامی در برابر آمریکا را ناصحیح پنداشته و در مسیر سازش با آمریکا و کنار آمدن با این کشور برآمده‌اند غافل از اینکه قاطبه ملت بصیر و صبور ایران راه وهدف خود را گم نکرده و گرفتار بیراهه نشده‌اند.

اسداللهی اضافه کرد: ملت ایران با ایستادگی در راه امام و شهدا موفق به دستیابی دستاوردهای زیادی شده‌اند و امروز مستکبرین ناچار به اعتراف به این موفقیت‌ها شده‌‌اند اما متاسفانه در سال‌های اخیر به رغم شکست‌های پی در پی آمریکا در جهان به ویژه در خاورمیانه همچنین از این افراد متوهم در میان مسئولین حکومتی وجود دارد.

نماینده تربت جام افزود: آمریکا در خاورمیانه در حال ذوب شدن است و به جای خاورمیانه آمریکایی که در رویاهای این کشور طراحی شده بود خاورمیانه اسلامی در حال شکل‌گیری است.

* انصراف ۵نماینده ‌از طرح سؤال از وزیر ارشاد درباره انفعال در برابر لیبرالیسم‌فرهنگی

امیدوار رضایی عضو هیئت رئیسه مجلس پیش از پایان جلسه علنی امروز، موارد اعمال وصولی را قرائت کرد که بر این اساس انصراف ۵ نفر از نمایندگان مجلس از طرح سؤال خود از سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت انفعال آن وزارتخانه در خصوص جریان لیبرالیسم فرهنگی، اعمال وصول شد.

* بیانیه ۲۱۰ نماینده مجلس: بیداری اسلامی منطقه به زودی بساط رژیم صهیونیستی را برمی‌چیند

۲۱۰ نفر از نمایندگان مجلس با امضای بیانیه‌ای اقدام رژیم غاصب صهیونیستی در اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت یکپارچه یهودی را محکوم و تاکید کردند: ‌ ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی از نمایندگان پارلمان‌های جهان دعوت می‌کنیم در راستای دفاع از ارزش‌های اسلامی و عدالت خواهانه به منظور جلوگیری از بروز فاجعه انسانی دیگری در سرزمین اشغال شده فلسطین، اعتراض خود را علیه این اقدام نژاد پرستانه رژیم صهیونیستی و حامیان بین المللی آنان فریاد زده و برای دفاع از حق ملتی مظلوم که در طول بیش از ۶ دهه همواره مورد ظلم و تحقیر رژیم ستمگر و نژاد پرست قرار داشته است، به پاخیزند.

* حمایت ۲۲۰ نماینده مجلس از سخنان اخیر رهبر انقلاب / کاندیداهای مجلس با رقابت اسلامی موجب وحدت در جامعه شوند

همچنین۲۲۰ نفر از نمایندگان مجلس با امضای بیانیه از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مردم شهر خون و قیام(قم) حمایت و تاکید کردند: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی با الهام از فرمایشات مقام معظم رهبری از ملت بصیر و آگاه می‌خواهیم که با شرکت فعال خود زمینه ساز باشکوه ترین انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشند و دولت محترم نیز با رعایت قانون و به کار گیری همه توان اجرایی خود، مقتدرترین انتخابات مردمی را در دنیا رقم بزنند و بالاخره نامزدهای انتخاباتی نیز با رقابت‌ اسلامی و قانونمند خود مایه وحدت جامعه را فراهم کنند و انشاءالله مجلس نهم مجلسی باشد که مشکلات مردم را با مبنای عدالت، پیشرفت و خدمت در سایه‌سار ولایت رفع کند.

* پایان جلسه علنی امروز

جلسه علنی امروز مجلس ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه ظهر امروز با اعلام سید شهاب‌الدین صدر نایب رئیس دوم مجلس به پایان رسید.

جلسه علنی بعدی مجلس ساعت ۸ صبح فردا (چهارشنبه) برگزار میشود.