جانسون: حصول توافق جدید با ایران بسیار دشوار است

بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس، گفت حصول توافق جدیدی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، درباره آن صحبت می‌کند، امری «به غایت دشوار» است.

روز دوشنبه، بوریس جانسون گفت انجام «مذاکرات گسترده با ایران» که دونالد ترامپ خواستار آن است، «بسیار دشوار» خواهد بود.

اظهارات جانسون در حالی مطرح شده است که مایک پمپئو، همتای آمریکایی وی، روز گذشته شروط 12 گانه آمریکا برای حصول «توافقی جدید» با ایران پس از خروج واشنگتن از برجام را بیان کرد.

جانسون گفت باور ندارد حصول توافق جامع جدید «ساده باشد و در جدول زمانی معقولانه‌ای قابل انجام باشد.»

انگلیس و چند قدرت جهانی که در سال 2015 توافق هسته‌ای ایران را به امضا رسانده اند، تعهد کرده اند علی‌رغم وعده آمریکا نسبت به افزایش فشارهای مالی علیه ایران و وضع «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه تهران، به برجام متعهد باقی بمانند.

جانسون افزود وزرای خارجه گروه 20 کشور این مسئله را دوشنبه هفته آینده در نشست آتی خود در بوئنوس آیرس به بحث خواهند گذاشت.

وی در گفتگو با خبرنگاران گفت: «من فکر می‌کنم این مسئله را مطرح خواهیم کرد ... اما احتمال حصول توافق بزرگی با ایران به غایت دشوار خواهد بود.»

جانسون در ادامه گفت: «به باور من در پایان باید به فکر افزودن بندهایی به برجام باشیم که پیشتر در نظر گرفته بودیم. اما این مسئله نیز ممکن است مدت زیادی به طول بیانجامد.»

جانسون گفت لندن هم اکنون در حال انجام اقداماتی است تا از شرکت‌های انگلیسی فعال در ایران در برابر تحریم‌های آمریکا محافظت کند.

وزیر خارجه انگلیس گفت: «هرچه در توان داشته باشیم انجام خواهیم داد.»