اعتراف شرمن درباره مذاکرات هسته‌ای

«وندی شرمن» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در گفت‌وگو با «رادیو نیویورکر» درباره روند مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «من درون دولت مذاکراتی صورت دادم، من با کنگره آمریکا مذاکره کردم، من با اندیشکده‌های واشنگتن مذاکره کردم، قطعاً با همکاران بین سازمانی خود مذاکره کردم، با اسرائیل، کشورهای خلیج (فارس) مذاکره کردم، با همه درباره نفت ایران، تجارت ایران در جهان و بله گهگاهی هم با ایران مذاکره کردم. اگر کار را درست انجام دهید، فرایند پیچیده‌ای است و قطعاً باید برای کناره‌گیری از میز مذاکره آمادگی داشته باشید و وزیر خارجه آمریکا جان کری که تا آخر این فرایند را با (وزیر انرژی) مونیز هدایت می‌کرد....کری مثل من چندین بار آماده کناره‌گیری از مذاکرات بود اما در نهایت به توافق رسیدیم».

قائم مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با شعارهای انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه برجام بدترین توافق تاریخ بود و اینکه از همان ابتدا قصد خروج از این توافق هسته‌ای را داشت و همچنین درباره مخالفت جمهوری‌خواهان با این توافق، گفت: «ما می‌دانستیم که این احتمال (لغو برجام) وجود دارد. همتایان ایرانی ما به طور مداوم به ما می‌گفتند که ما چطور بدانیم که شما این توافق را لغو نمی‌کنید و ما نیز به آنها پاسخ دادیم، که راهی برای پی بردن به این قضیه وجود ندارد؛ همانطور که هیچ راهی برای پی بردن به این قضیه که ممکن است شما این توافق را لغو کنید، وجود ندارد. توافق می‌تواند حتی الامکان آنطور که باید خوب و بادوام و پایدار باشد».

خبرنگار در این مصاحبه از شرمن پرسید که طرف ایرانی به تیم مذاکره کننده آمریکا فشار می‌آورند که واشنگتن احتمالاً در عمل به وعده‌های خود عملکرد خوبی ندارد که شرمن در پاسخ به این سؤال گفت: «بله قطعاً اینطور بود».

وی در سؤال دیگری مطرح کرد که آیا آمریکا به وعده‌های خود عمل کرد که قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: «تاجایی که سیاست‌های ما اجازه بدهد، در عمل به وعده‌های خود خوب هستیم و این مسئله درباره ایران نیز صحت دارد. این مسئله درباره تمامی کشورها صدق می‌کند».