یک نماینده مجلس: برخی معلمان ۱۸ ماه حقوق نگرفتند

روح‌اللّه بابایی صالح نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه،  2خرداد‌) قوه مقننّه و در تشریح سوال خود از وزیر آموزش و پرورش گفت: سوال من 4 محور دارد که در دو گروه تقسیم می‌شود؛ گروه اول اینکه چرا نظام رتبه‌بندی  اجرا نمی‌شود و چرا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به کندی پیش می‌رود؛ همچنین محور دوم سوالاتم در خصوص عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری آیا معلمان محور توسعه کشور هستند یا خیر؟گفت: آیا استقرار نظام پرداخت‌ها مبتنی بر شایستگی و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام بودجه‌بندی است یا خیر، زمان مشخص کنید، اهتمام کردن تنها درمان لفظی است.

نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال 94 با اعتبار مالی 1300 میلیارد تومان فاز اول نظام رتبه‌بندی را اجرا کردید که به صورت میانگین 360 هزار تومان به حقوق معلمان اضافه شد اما هدف نظام رتبه‌بندی این نبود، ادامه داد: آیا توسعه مهارت‌های علمی، حرفه‌ای و تربیتی معلمان با روزآمد کردن اطلاعات آموزش و پرورش آمده است یا خیر. چه اقداماتی برای ادامه تحصیل فرهنگیان صورت گرفته است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه اغلب دستگاه‌های اجرایی زمانی که پرسنل آنها بازنشست می‌شوند با اندکی تأخیر پاداش بازنشستگی آنها را پرداخت می‌کنند، عنوان کرد: در سال  96 به منظور پرداخت پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش یک ریال پرداخت نشده است.

**باید تلاش کنید مشکل ادامه تحصیل فرهنگیان را مرتفع سازید

وی با اشاره به اینکه معلمان بسته‌های حمایتی در برخی از استان‌ها 18 ماه حقوق دریافت نکردند، ادامه داد: معلمان مدارس استثنایی آیتم یک دوم را دریافت نکرده و هزینه ازدواج و فوت همکاران از سال 94 تا 96 باقی مانده است.

بابایی صالح گفت: در سال 95 دو ماه اضافه کار همکاران سوخت و هیچ‌گونه تلاشی از سوی آموزش و پرورش صورت نگرفت، همچنین کارورزی و کارآموزی معلمان از سال 94 تا 96 باقی مانده است و بیمه طلایی معلمان در سال‌های 95 و 96 به صورت کامل پرداخت نشده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی گفت: انتظار داریم وزیر پاسخگو باشد به دلیل اینکه از نزدیک با معلمان در ارتباط هستم اطلاع دارم که پرداخت‌ها به چه صورت انجام شده است.

بابایی صالح خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: شما فردی هستید که از حمایت مردمی برخوردار بودید ضمن اینکه پیش از این 6 سال در معاونت وزارت آموزش و پرورش فعالیت داشتید. بنابراین با این دستگاه وسیع که یک سوم کارکنان دولت در آن فعالیت دارند به خوبی آشنایی دارید.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم‌اکنون نیز تنها به این وعده بسنده می‌کنید که سعی و پیگیری خواهیم کرد. این امر قابل قبولی نیست، فرهنگیان تا چه زمان باید منتظر بمانند تا به حق خود برسند.

وی در مورد ادامه تحصیل فرهنگیان یادآور شد: شما در سفری که به روسیه داشتید چرا در وزارت علوم این کشور به این نکته اشاره کردید که زبان روسی را به عنوان زبان دوم رسمی ایران انتخاب می‌کنید که این خلاف اصل 15 قانون اساسی است.

بابایی صالح خاطرنشان کرد: شما باید تلاش کنید که مشکل ادامه تحصیل فرهنگیان را مرتفع سازید. چرا که تمام مسئولان کشور اعم از رئیس‌جمهور، رئیس و نمایندگان مجلس از زیر دست معلمان خارج شدند؟ آیا وزارت آموزش و پرورش نمی‌تواند تصمیم اساسی برای فرهنگیان بگیرد؟

وی افزود: متاسفانه تاکنون تحقق این مهم تنها در حد وعده باقی مانده و هیچ کدام از مواردی که به آن وعده داده شده بود، عملیاتی نشده،  این‌ها درد جامعه فرهنگیان است.

بابایی صالح با یادآوری زمان حضور وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون برای پاسخ به سوال وی عنوان کرد: در این جلسه نیز اشاره کردم که شما باید جلسه تعیین حقوق و دستمزد تشکیل شده در کارگروه را ترک می‌کردید، چرا که شما پیش از این معاون مالی و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بوده‌اید اما در این جلسه نشستید و افزایش 50 درصدی حقوق را تصویب کردید. در حالی که فرهنگیان 18 ماه است که حقوق دریافت نکرده و از بیمه طلایی بهره‌مند نشده‌اند همچنین معلمان مدارس استثنایی آیتم یک سوم را نگرفته‌اند.

عضو  هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هم اکنون باید نمایندگان مجلس به گونه ای در رابطه با این سوال قضاوت کنند که بدانند نتیجه تصمیمی که  برای جامعه عظیم فرهنگیان می گیرند در معرض قضاوت سایران قرار خواهد گرفت.